جاذبه های گردشگری

10 دره نفسگیر و خیره کننده جهان

دره ها یا تنگه ها یکی از عجایب جادویی طبیعت هستند که توسط رودخانه هایی با جریان سریع ساخته شده  و  از چشمگیرترین جاذبه های گردشگری و مناظر روی زمین می باشند. نه فقط به خاطر اندازه بسیار بزرگ بلکه به خاطر زیبایی پنهان در آنها که صخره های شیب دار و دره های باریک را شامل می شود. در این پست لیستی از نفس گیرترین و تماشایی ترین دره های جهان را به شما معرفی کرده اییم که از دیدن زیبایی های آنها شگفت زده خواهید شد.

گراند کانیون، آریزونا

گرند کانیون نام دره ایی در ایالت آریزونای امریکا و یکی از عمیق ترین دره های دنیا و یکی از زیباترین دره های جهان می باشد. این دره ترکیبی منحصر به فرد از رنگ های زمین شناسی و فرسایشی است و یکی از بزرگترین دره های جهان است که در اثر فرسایش رودخانه کلرادو به طول 446 کیلومتر و عرض آن تا 29 کیلومتر تشکیل شده می باشد. بر اثر فرسایش در طول میلیون ها سال دیواه های این دره به رنگهای مختلفی درامده اند که هر رنگ آن نشان دهنده یک دوره تاریخی از زمین شناسی است عمق آن به بیش از 1800 متر می رسد. این دره زیبا نه تنها برای دره ها  بلکه برای پیاده روهای معلق  نیز مشهور است.

سیق، اردن


کشور پراکنده  اردن  از نظر شگفتی های طبیعی کم ندارد  اما جذاب ترین آنها دره سیق است که در ورودی اصلی شهر باستانی  پترا قرار دارد. این دره یکی از زیباترین دره های جهان و یک تنگه غول پیکر است که طول آن بیش از 1.2 کیلومتر است. در واقع سیق یک تنگه نیست چرا که به علت فرسایش آب به وجود نیامده است بلکه نیروهای غیر طبیعی سبب جدا شده سنگ ها و به وجود آمدن فاصله میان آنها شده اند. بعدها بر اثر طغیان رودخانه ها قسمت های تیز این دره شکل منحنی به خود گرفته اند.

 

موج، آریزونا، ایالات متحده امریکا

در نگاه اول ممکن است فکر کنید ، این یک نقاشی رنگ روغن روی یک کاغذ ساده است. این سازند غیرمعمول در اثر فرسایش توسط آب ایجاد می شود و یکی از دره های نفسگیر و خیره کننده جهان می باشد که به دو منطقه گسسته تقسیم شده است که شبیه یک دره هستند  اما در واقع دو شکاف دره است که بسیار نزدیک به یکدیگر هستند که یکی 19 متر عرض و 36 متر طول در حالی که دیگری 2 متر عرض و 16 متر طول دارد. 

 

آنتلوپ کنیون، آریزونا

انتلوپ کنیون یک پارک طبیعی در ایالت آریزونای آمریکاست که  چشم اندازهای خیره کننده آن شما را شگفت زده خواهد کرد. جالب است بدانید اشکال منحصر به فرد این دره در طول روز در اثر تابش آفتاب تغییر رنگ می دهد. این دره در طول چند هزار سال بر اثر نیروهای باد و آب شکل گرفته و زیباترین تصاویر دنیا را بوجود آمده است. بیایید در اطراف این تنگه زیبا قدم بزنیم و خود را و محو زیبایی های خیره کننده آن شویم.

 

وردون گورج، فرانسه

این دره که یکی از زیباترین دره های جهان و در واقع یک دره رودخانه ایی است که به علت رودخانه وردون ایجاد شده است، در قلب طبیعت و سرشار از سرسبزی و چشم انداز حیرت انگیز است. آبراهه ها با تراشیدن و عبور از میان سنگ های جامد که گاهی بیش از یک میلیون سال به طول می انجامد به تدریج این مدل های طبیعی خارق العاده و دیدنی را ایجاد می کنند. قسمت خیره کننده این دره بین شهرهای کاستلان و Moustiers Sainte ،Marie با 700 متر عمق و 23 کیلومتر طول می باشد که چشم اندازهای نفسگیر گیاهان و جانوران در سراسر دره را ارائه می دهد.

 

دره بیکاز، رومانی

 تنگه بیکاز یک شاهکار طبیعی خیره کننده است در رومانی است و این دره بیکاز بخشی از پارک ملی بیکازولوی است  که با مانع طبیعی آبهای جریان بیکاز شکل گرفته است و با شکوه ترین دره در کشور رومانی میباشد. این تنگه تماشایی حدود 6 کیلومتر از دریاچه سرخ امتداد دارد. جاده های باریکی از میان این دره می گذرند که از زیباترین دره های اروپا می باشند. این دره در بین دو کوه قرار گرفته است و درون دیوارهای آهکی آن چندین غار وجود دارد. برای دیدن جاذبه های گردشگری رومانی اینجا کلیک کنید.

 

رودخانه ویرجین باریک، یوتا، ایالات متحده آمریکا

 

 

اگر یک مکان قدرت الهام بخشیدن و هیپنوتیزم کردن شما را داشته باشد بی شک این مکان  رودخانه ویرجین در ایالات متحده خواهد بود . رودخانه ویرجین باریک یکی از برجسته ترین و نفس گیر ترین پدیده طبیعی در ایالات متحده است و با شکل و شمایل منحصر به فرد آن زیبایی غیر معمول است که دیواره های ماسه سنگ همراه با گنبدهای سنگی آن را تشکیل می دهد. این دره های باریک تحت تاثیر سیستم فرسایشی طولانی مدت توسط رودخانه کلرادو و شاخه های آن تشکیل شده است.

 

 

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا