صنعت

10 نبرد حماسی که مسیر تاریخ را تغییر داده است

در طول تاریخ نبردهای تاریخی زیادی رخ داده است. ولی بعضی از این نبردهای حماسی سرنوشت ساز بوده اند. و مسیر تاریخ را به کلی تغییر داده اند. چه بسا اگر نتیجه نبرد برعکس میشد تاریخی کاملا متفاوت و به دنبال آن آینده متفاوت با چیزی که الان هست, پیش روی ما بود.

در این لیست 15 نبرد  حماسی وجود دارد که روند زندگی امروز ما را تغییر داده است. اگر آنها از طرف دیگر جنگ پیروز می شدند ، پیروزی ها می توانستند برنامه های کاملاً متفاوتی برای چگونگی اداره جهان داشته باشند.
 
 
1 – نبرد مویه (1046 پیش از میلاد)
 
نبرد مویه نمونه ای از نیرویی است که بر اختلافات غلبه می کند و روند تاریخ را به طور کامل تغییر می دهد. ارتش قبیله ژو متشکل از 50،000 سرباز در جنگ با بیش از 500،000 سرباز حاکم زمان یعنی سلسله شانگ کاملاً بر خلاف جریان جنگ پیروز شد. و قبیله ژو سربازان سلسله شانگ را شکست دادند.

به عنوان مثال سلسله شانگ به 170،000 برده برای کمک به دفاع از پایتخت یین, اسلحه دادند تا به کمک آنها بیایند. همانطور که آنها به دلیل فساد با حاکمان مخالف بودند ولی در پایان به یاری سپاهیان ژو شتافتند تا پیروز این نبرد شوند.
 
 
2 – نبرد ماراتن (490 قبل از میلاد)
 
یکی از نبردهای بزرگ و مهم دنیای باستان است که در سال 490 پیش از میلاد مسیح و در زمان زمامداری داریوش بزرگ در یونان و در محلی به نام دشت ماراتن بین ارتش ایران هخامنشی و یونانیان به وقوع پیوست.
در سال 490 قبل از میلاد ، سربازان یونانی با مهاجمان پارسی که توسط پادشاه داریوش اول فرستاده شده بودند جنگیدند. نیروهای پارسی ، با احتساب 20،000 سرباز ، به عنوان قصاص برای حمایت یونانیان باستان از یونی ها ، که علیه ایرانیان قیام کرده بودند ، اعزام شدند.
 
گرچه آنها از تعداد بیشتری برخوردار بودند ، یونانیان نیروهای پارسی را به عقب رانده بودند. در مقایسه با 200 یونانی بیش از 6000 سرباز پارسی شکست خوردند. این نبرد یک اتفاق مهم در جنگهای یونان و فارسی بود ، زیرا این نخستین باری بود که یونانیان پارس ها را شکست داده بودند.

 
3 – نبرد ترموپیلا (480 پیش از میلاد)
 

در این نبرد که بیش از 300 اسپارتایی را درگیر کرده بود تخمین زده شد که نزدیک به 2000 سرباز که از اسپارت ها ، هلیوت ها ، تبیان ها و تسی ها تشکیل شده اند, حضور داشتند. این نبرد در گذرگاه ساحلی و باریک در ترموپیله در برابر ارتش شاه خشایارشا پادشاه پارس واقع شد. لشگرکشی هخامنشیان پاسخی به پیروزی آتنی‌ ها در نبرد ماراتون در طول لشگرکشی اول هخامنشیان به یونان، در سال ۴۹۰ قبل از میلاد بود. خشایارشا ارتش زمینی و دریایی عظیمی برای فتح تمام یونان تدارک دید. 

اگرچه نیروهای اسپارتان از تعداد بسیار بالایی برخوردار بودند ، اما توانستند برای ورود نیروهای یونانی زمان لازم را برای بازگرداندن ارتش پارسی بخرند. این امر توسط مورخان به عنوان نمونه عالی استفاده تاکتیکی از میدان نبرد و همچنین قدرت یک ارتش برای دفاع از میهن خود شناخته شده است.
 
 
4 – نبرد اربلا (331 قبل از میلاد)
 
این نبرد که به عنوان نبرد گوگاملا هم معروف است مهمترین پیروزی در مبارزات اسکندر بزرگ بود که به طور مستقیم منجر به سقوط امپراتوری هخامنشی پارسی شد.

اگرچه ارتش پارس از طرف خود فیل های جنگی داشت ، اما الكساندر كبیر به دلیل دلاوری تاكتیكی و استفاده هوشمندانه از پیاده نظام سبك ، پیروز شد.
 
 
پس از شکست در نبرد ، پادشاه پارسی ، داریوش سوم ، توسط یكی از زیر دستان خود به نام بسوس به قتل رسید. گفته می شود كه اسكندر بزرگ از نحوه خیانت به طرفدار شایسته خود یعنی داریوش سوم بسیار ناراحت شد. او قبل از اینکه بسوس را  اعدام کند ، داریوش سوم را با تشریفات کامل خاکسپاری کرد.
 
5 – نبرد زما (202 قبل از میلاد)
 
ژنرال كارتاگینیان هانیبال به عنوان یكی از بزرگترین رهبران نظامی تاریخ توصیف می شود.
نبرد زما به عنوان اولین و آخرین شکست ژنرال هانیبال ثبت شده است. در این جنگ که به دلیل تاکتیکهای هوشمندانه توسط نیروهای رومی که دریافتند که می توانند فیل های جنگ کارداگینیان هانیبال را با شاخهای بلند بترسانند. هنگامی که فیل ها فرار کردند سربازان رومی توانستند بر لشکر هانیبال پیروز شوند.
 
 
6 –  نبرد اورلئان(1429)
 
فرانسوی ها در محاصره اورلئان پیروز شدند، در سال 1429 به لطف تلاش های دهقانی نوجوان معروف به جوون آرک باعث شد تا آنها در جنگ صد ساله پیروز شوند.
سربازان فرانسوی از تاکتیک های انحرافی علیه نیروهای محاصره انگلیسی استفاده کردند تا جوآن بتواند تجهیزات مورد نیاز را وارد اورلئان کند. در هفته بعد ، قلعه های مهم انگلیسی مورد هجوم فرانسوی ها قرار گرفتند که به محاصره موفق شش ماهه انجامید.

این پیروزی همچنین ثروت فرانسه را در جنگ صد سال تغییر داد که به عنوان یک لحظه تاریخی شناخته می شود که منجر به پیروزی فرانسه شده است. امروزه مورخان بر این باورند که این نبرد فرانسه را از قرنها حکومت انگلیسی نجات داد.
 
 
7 – نبرد وین (1683)
 
نبرد وین سرآغاز پایان تسلط ترکیه بر اروپای شرقی بود در زمانهایی که امپراتوری هاپسبورگ و ترکان عثمانی مشغول به چالش کشیدن حکومت اروپای مرکزی و کنترل مجارستان بودند.

مورخان می گویند این نبرد نقطه عطف بزرگی در جنگهای عثمانی و هابسبورگ بود، یک اختلاف 300 ساله بین امپراتوری روم مقدس و عثمانی. اگر این نبرد اتفاق نمی افتاد اینطور به نظر می رسید که امپراتوری عثمانی به حکومت خود ادامه دهند و نفوذ خود را بر اروپا اعمال کنند.
 
8 – محاصره یورک تاون (1781)
 
تسلیم یورک تاون در تشکیل ایالات متحده نقش اساسی داشت. یکی از مهمترین نبردها در طول جنگهای انقلابی ، محاصره یورک تاون است که منجر به شکست نیروهای انگلیس به رهبری ژنرال چارلز کورنوالیس توسط لشکری متشکل از نیروهای آمریکایی و فرانسوی شد.
 
نبرد در یورک تاون آخرین نبرد بزرگ زمینی در جنگ انقلابی بود. چندی پس از نبرد ، سربازان ارتش قاره آمریکایی به جورج واشنگتن اعلام پیروزی کردند. کورنوالیس نیز سرانجام اسیر شد و راه را برای پیمان پاریس در سال 1783 که پس از پایان جنگ ایالات متحده آمریکا را ایجاد کرد ، هموار کرد.
 
9 – نبرد واترلو (1815)
 
نبرد واترلو آخرین شکست ناخوشایند ناپلئون بناپارت بود. این امر به امپراتوری بزرگ دولتمرد فرانسه که پس از سالها مبارزات نظامی موفق ، بر بیشتر قاره اروپا حکومت می کرد ، پایان داد.
 
نبرد واترلو بر سر آنچه امروز بلژیک خوانده میشود و در آن زمان به عنوان پادشاهی متحده هلند معروف بود, اتفاق افتاد.

در نبرد مشهور منجر به پایان جنگهای ناپلئونی شد، نیروهای ناپلئون با ائتلاف نظامیان انگلیس و پروس به رهبری دوک ولینگتون شکست خوردند.
 
10 – محاصره استالینگراد (1942)
 
محاصره استالینگراد تقریباً شش ماه به طول انجامید و بزرگترین رویارویی بود که در طول جنگ جهانی دوم رخ داد. در آگوست سال 1942 ، آدولف هیتلر قبل از اعزام پیاده نظام برای حمله به منظور دستیابی به کنترل اتحاد جماهیر شوروی ، شهر صنعتی استالینگراد (که امروزه با نام ولگوگراد شناخته می شود) را با حملات هوایی بمباران کرد.

با آمدن کامل زمستان روسیه ، نبرد ماهها ادامه داشت. ارتش روسیه چنان ناامید بود که شهروندان داوطلب را به خدمت گرفت ، که برخی از آنها حتی بلند نبودند اسلحه بدست بگیرند. با این وجود ، تا فوریه 1942 ، مقاومت انعطاف پذیر نیروهای شوروی و همچنین شرایط بی رحم زمستان روسیه و کمبود آذوقه ، باعث شد نیروهای آلمانی تسلیم شوند.

تقریباً 2 میلیون نفر در جریان محاصره جان خود را از دست دادند. این نبرد آخرین باری بود که آلمانی ها در جبهه شرقی پیشروی می کنند.
 
 

صفری

متخصص تولید محتوا، فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز ، علاقمند به دنیای تکنولوژی و فناوری، گردشگری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا