جاذبه های گردشگری

10 جاذبه برتر ساحل دریای سیاه، ترکیه

ساحل دریای سیاه در ترکیه دنیایی جدا از سایر مناطق این کشور است و دارای روستاهایی است که در یک طرف آن خط ساحلی باریک و در طرف دیگر آن کوه ها قرار دارند. اگرچه این منطقه معمولاً در برنامه سفر بسیاری از گردشگران خارجی قرار ندارد  اما یک قطعه زیبا از ترکیه است که دارای جاذبه های گردشگری زیادی است. قسمت هایی از ترکیه که در نزیکی دریای سیاه قرار دارند دارای شگفتی های است که می توان گفت بیش از هزار کیلومتر خط ساحلی دریای سیاه در ترکیه جاذبه هایی دارد که شاید در هیچ کجای ترکیه نخواهید یافت. در این پست با ارائه لیستی از بهترین جاذبه های گردشگری ترکیه در ساحل دریای سیاه می توانید به راحتی بهترین مکان ها را برای بازدید پیدا کنید.

1. ترابزون

 

 ترابزون یک شهر بندری بزرگ در ترکیه و از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه در ساحل دریای سیاه می باشد  که توسط قله های سر به فلک کشیده و کوه های شرقی پونتیک که در ساحل امتداد دارند  محصور شده است. این شهر از اوایل قرن 8 قبل از میلاد توسط مهاجران یونانی تاسیس شد و به عنوان بخشی از مسیر تجارت کاروان بین ایران و مدیترانه رونق گرفت. یکی از جاذبه اصلی گردشگری این منطقه موزه ایا صوفیا (کلیسای ایاصوفیه) است که احتمالاً توسط امپراطور الکسیوس کمنوس بلافاصله پس از ورود وی به ترابزون و در سال 1204 ساخته شده است. این کلیسا دارای یک طرح صلیبی شکل و یک شبستان است که قسمتی از آن دارای نقاشی های دیواری می باشد و با وجود اینکه  به شدت آسیب دیده اند  اما هنوز هم زیبا هستند.

2. صومعه سوملا

 

یکی از مشهورترین  جاذبه های گردشگری ترکیه در ساحل دریای سیاه صومعه سومله (نام رسمی: صومعه مریم مقدس) می باشد که با صخره های ناهموار  محصور شده است. این صومعه در حدود 70 کیلومتری جنوب ترابزون قرار دارد و به دوران بیزانس برمی گردد. نقاشی های دیواری زیبایی که در داخل کلیسای اصلی وجود دارد  و اتاق های متفرقه و نمازخانه هایی که بقیه مجموعه را تشکیل می دهند به شما  تصویری از زندگی مذهبی ریاضتی در قرن های گذشته می دهد. 

3. Rize

 

ریزه پایتخت منطقه چای خیز ترکیه است و این شهر توسط مزارع چای سرسبز احاطه شده است. سفری به باغ چای در بالای شهر داشته باشید ،  جایی که می توانید منظره عالی  تپه های سرسبز را تحسین می کنید. این باغ علاوه بر اینکه میزبان طیف وسیعی از گیاهان چای می باشد، مجموعه ای از گیاهان نیمه گرمسیری را نیز در خود جای داده است. 

4. اردو

 

 اردو شهری بندری در ساحل دریای سیاه است که با ساحل ماسه ای طلایی در شرق و غرب یکی از برترین  ساحل های دریای سیاه است. اردو به دلیل نزدیکی با دریای سیاه هوای مرطوب و مطبوعی دارد بطوری که در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان ها سرد و مرطوب می باشد. این دهکده خود محل استقرار ایونیان در کوتیورا بوده است و اگرچه  همه نشانه های مربوط به گذشته ناپدید شده اند اما ساحل اردو همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. از جاذبه های این شهر می توان به موزه مردم نگاری، موزه فرهنگ تاشباشی، مسجد لاللیف شهر یونی و بناهای قدیمی آن اشاره کرد.

5. آماسرا

 

 آماسرا یک اقامتگاه مسکونی و زیباترین شهر بندری ساحل دریای سیاه می باشد. شهر قدیمی آماسرا  پر از خانه های رنگارنگ است که در خیابان های باریکی در کنار هم قرار گرفته اند. این شهر قدمت تاریخی دارد و با نام شهر شاهزاده پارس نامیده می شود و امروزه به دلیل طبیعت زیبا و سواحل خاصش از آن نام برده می شود.  ارگ بیزانس  اصلی ترین جاذبه گردشگری این شهر است در حالی كه موزه كوچك آماسرا در دره اوغلو سوكاك نیز دارای نمایشگاههای زیبایی می باشد. قایق هایی که در ساحل بندر هستند به شما این امکان را می دهند در محوطه های اطراف کوهستان گشت و گذار کنید و از سواحل زیبا و آرامبخش آن نهایت لذت را ببرید.

6.غار کاراکا

 

 این غار که در فاصله 97 کیلومتری  ترابزون و در نزدیک شهر کوچک تورول قرار دارد  به طول 107 متر امتداد دارد و پر از استالاگمیت ها و استالاکتیت های عظیم است که به شکل های عجیب و وهم انگیز تشکیل شده اند. پیاده روهای مناسب و نورپردازی عالی به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد تا تمام قسمتهای غار را از نزدیک مشاهده کنند. این غار همچنین به دلیل دارا بودن خواص سلامتی شناخته می شود و افراد محلی ادعا می کنند که میزان اکسیژن موجود در غار برای مبتلایان به آسم و سایر مشکلات تنفسی مفید است.

7. ساحل صخره ای Inebolu

 

اینه بولو شهری در استان قسطمونی و در غربی دریای سیاه با یک قلعه ویران، تعداد زیادی خانه سنتی چوبی عثمانی (که بسیاری از آنها خراب می شوند) و چندین خانه زیبا  به سبک پونتی با سقف های پوشیده از تخته سنگ قرار دارد. در دوران باستان، این شهر به ابونوتیخوس معروف بود اما در دوران رومی به یونوپولیس تغییر نام داده است. در مناطق قدیمی شهر، بقایای محله مسیحیان به نام محله Erkistos را می یابید. این شهر دارای ساحل صخره ایی بسیار زیبایی برای کسانی است که مشتاق آفتاب گرفتن و طبیعت هستند می باشد.

8. ایگنادا

 

این دهکده ماهیگیری در 15 کیلومتری جنوب مرز بلغارستان، درست در نوک غربی ساحل دریای سیاه در ترکیه واقع شده است. اگرچه خود این شهر جاذبه گردشگری خاصی ندارد اما در طول ماه های تابستان سواحل زیبای آن مانند یک آهنربا برای گردشگران محلی به ویژه ساکنان استانبول که به دنبال فرار از گرمای شهر هستند می باشد. سواحل شن و ماسه که در غرب جنگل های ایسترانکا واقع شده اند به آرامی در حال تبدیل شدن به یک مقصد پیاده روی برای گردشگران می باشد.

9. کیکیوی

 

کیکیوی یک دهکده  کوچک در ساحل دریای سیاه است که ماهیگیری و جنگلداری علاوه بر گردشگری در تابستان روشهای اصلی گذران زندگی در این دهکده می باشد. این شهر دارای یک ساحل کوچک است و مناطق اطراف آن را جنگلهای انبوه و عمدتا بلوط پوشانده اند. دو نهر ، Kazandere و Pabuçdere ، به ترتیب شهر را در جنوب و شمال احاطه کرده اند. این رودخانه ها که به دریای سیاه می ریزند برای ماهیگیری ، قایق سواری و شنا مناسب هستند و این دهکده معمولا در تعطیلات آخر هفته تابستان مورد توجه قرار می گیرد. این دهکده علاوه بر ساحل، قلعه بیزانس را که مربوط به قرن 6 می باشد را در خود جای داده است.

10. سامسون

 

سامسون شهری در کرانه دریای سیاه، از بنادر مهم ترکیه و بزرگترین شهر دریای سیاه می باشد. دشت ساحلی اطراف سامسون توتون ، غلات و پنبه تولید و صادر می کند. موزه باستان شناسی یافته های آمیسوس باستان را به نمایش می گذارد ، موزه غازی (واقع در هتلی که آتاتورک اقامت داشت) از نقش سامسون به عنوان نقطه آغاز جنگ استقلال ترکیه در سال 1919 یاد می کند و برخی از مساجد جالب در اطراف شهر مانند مسجد مارکت (مسجد پازار ) و مسجد بزرگ (مسجد جامع ) تنها جاذبه های این شهر می باشند. 

 

 

 

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا