تکنولوژی و فناوریسرگرمی

معرفی خودروی فراری مدل 2015 Ferrari FXX K

فراری در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۳ از لافراری، به‌عنوان یک سوپراسپورت هیبریدی با تولید محدود پرده برداشت. کمپانی ایتالیایی امروز در پیست یاس مارینای ابوظبی از نسخه‌ی FXX K لافراری پرده برداشت.

 نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۳ پذیرای مراسم معرفی سوپراسپورت جدید کمپانی فراری بود که نام خود را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبا برای مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸ اسپایدر مطرح کرد. امروز این کمپانی نسخه‌ی مخصوص پیست این سوپراسپورت را با عنوان FXX K در پیست یاس مارینای ابوظبی معرفی کرد. فراری یک دهه پیش نمونه‌ی مخصوص پیست دیگری را با عنوان FXX و مبتنی بر فراری اِنزو معرفی کرده بود.  شاید از خود بپرسید که حرف K آخر در انتهای FXX چیست؟ حرف K از ابتدای نام KERS برگرفته شده است که نشان‌دهنده‌ی بهره‌گیری از یک موتور الکتریکی در این خودروی هیبریدی است. سیستم KERS یا Kinetic Energy Recovery System یک موتور الکتریکی است که انرژی جنبشی تولید شده در زمان ترمز گرفتن خودرو را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کند.

موتور الکتریکی مورد استفاده در این خودرو قدرتی ۱۸۷ اسب بخاری را تولید می‌کند که در مقایسه با نسل پیشین، بهبود یافته است. نسل پیشین این پیشرانه قادر بود تا ۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید کند. پیشرانه‌ی بنزینی مورد استفاده در این خودرو یک موتور ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری است که نیرویی برابر ۸۴۸ اسب بخار تولید می‌کند. مجموع قدرت تولید شده توسط موتور الکتریکی و بنزینی نسخه‌ی مخصوص پیست لافراری ۱٫۰۳۵ اسب بخار است که در مقایسه با نسخه‌ی استاندارد شاهد افزایشی ۸۵ اسب بخاری است.

FFXX 2

اما همه‌ی قابلیت‌های این سوپراسپورت در قدرت پیشرانه‌ خلاصه نشده است. مهندسان فراری در مارانلو تلاش بی‌وقفه‌ای را برای بهبود آئرودینامیک این خودرو به کار بسته‌اند. در قسمت زیر ورودی‌ هوای خودرو شاهد قرارگرفتن اسپلیتر دوگانه با بال‌های عمودی در طرفین هستیم که برگرفته از خودروهای جی‌تی تولید شده توسط فراری است. در جناحین، ورودی‌های هوا باد را از میان کانال‌های تعبیه شده به سمت چرخ‌های عقب هدایت می‌کند. در قسمت پشت نیز یک اسپویلر خودکار با بال‌های عمودی در طرفین قرار گرفته است. البته باید به دیفیوزری که در قسمت زیرین پشت خودرو جاخوش کرده نیز اشاره کرد. تمام تغییرات ایجاد شده در ظاهر خودرو که به منظور بهبود آئرودینامیک صورت گرفته، منجر به افزایش ۵۰ درصدی نیروی پایین‌برنده خودرو شده است. با توجه به افزایش ۵۰ درصدی نیروی پایین‌برنده، مرکز ثقل خودرو در زمان حرکت در سرعت‌های بالا کاهش خواهد یافت که این موضوع هندلینگ خودرو را افزایش می‌دهد. فراری این خودرو را با لاستیک‌های پیرلی و دیسک‌های سرامیکی ترمز ۱۵ اینچی همراه ساخته است.

FFXXK 1

فراری اسب سرکش خود را طی مراسمی در پیست یاس مارینای ابوظبی به دوستداران خودروهای فراری معرفی کرد. لافراری FXX K از وجود دیفرانسیل الکتریکی، ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری و تنظیم چهار حالته‌ی موتور بهره می‌برد.

لافراری FXX K موفق به ثبت رکورد ۱.۱۱ دقیقه برای طی یک دور از پیست فیورانو شده که ۹ ثانیه کمتر از نمونه‌ی استاندارد این خودرو است.

تصاویر ماشین فراری FXX K:

 

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا