تکنولوژی و فناوری

25 قدرت نظامی برتر جهان در سال 2017

بررسی قویترین کشورهای جهان از لحاظ قدرت نظامی و تسلیحاتی

یکی از شاخص تعیین قدرت یک کشور قدرت نظامی و دفاعی آن است. که در کنار اقتصاد، فرهنگ، علم و صنعت یکی از ابعاد قدرت به حساب می آید. وقتی می گویند آمریکا یک ابر قدرت 4 بعدی هست یعنی در ابعاد عملمی صنعتی و تکنولوژی، اقتصاد، فرهنگی، نظامی قدرت اول دنیا هست.

قدرت نظامی یک کشور را با شاخص های مختلفی می سنجند. تعداد نیروی نظامی، تعداد هواپیمای جنگی، ناو هواپیما، تعداد تانک و از همه مهمتر بودجه شاخص های هستند که تعیین کننده میزان قدرت نظامی یک کشور به حساب می آیند.

وب سایت مطرح خبری آمریکایی بیزنس اینسایدر به نقل از موسسه globalfirepower به بررسی قدرت نظامی 130 کشور جهان بر اساس شاخص های ذکر شده پرداخته است. که در این پست ای اس دانلود با انتخاب لیست 25 کشور برتر جهان از لحاظ قدرت نظامی و تسلیحاتی پرداخته است.

در میان این کشورها آمریکا با بودجه نظامی 587 میلیارد دلار، و تعداد نیروی نظامی 2.363.675 نفر، 5.88 تانک، 13.762 هواپیما، 19 ناو هواپیمابر، 70 زیر دریایی همچنان به عنوان ابرقدرت نظامی جهان قلمداد می شود. و بعد از آمریکا کشورهای روسیه، چین، هند، فرانسه، انگلیس، ژاپن، ترکیه، آلمان، مصر، ایتالیا، کره جنوبی قرار دارند. و کشور عزیزمان ایران در رده 21 جهان قرار دارد. و بعد از چین، ژاپن، هند،کره جنوبی، پاکستان، اندونزی، ویتنام، تایوان، تایلند به عنوان دهمین قدرت نظامی آسیا و چهارمین قدرت نظامی خاورمیانه به شما می آید.

هر چند این شاخص به هیچ وجه تعیین کننده پیروز واقعی در میدان جنگ به حساب نمی آیند. برای مثال کشوری مثل عربستان سعودی هر چند با صرف هزینه های زیاد و بودجه نظامی بالا توانسته تسلیحات نظامی زیادی را خریداری کند.اما تجربیات چند سال اخیر نشان داده است که عربستان از به هیچ وجه از لحاظ نظامی قدرت قابل توجهی به حساب نمی آید.

هر چند نباید فراموش کرد تنها قدرت نظامی شاخص تعیین کنده میزان قدرت یک کشور نیست. بلکه در کنار قدرت نظامی باید اقتصاد قوی، تکنولوژی و صنعت قوی، و جمعیت آن کشور نیز اشاره کرد.

هر چند موقعیت جغرافیایی، دسترسی به دریاها و آب های آزاد، قدرت نفوذ، هم پیمانان نظامی شاخص های دیگری هستند که در تعین قدرت نظامی یک کشور نقش دارند.

نکته دیگر در مورد نیروی های نظامی اینکه آنچه تعیین کننده قدرت نظامی یک کشور هست. تعداد نیرو نیست. بلکه کیفیت پرسنل نظامی هست. نیروی نظامی آمریکا بخاطر حضور نظامی در جنگ های مختلف منطقه ای مثل عراق، افغانستان و.. تجربیات بالایی کسب کرده اند. بر عکس نیروی نظامی مثل هند یا آلمانی در این دو دهه قدرت آنها مورد آزمایش قرار نگرفته است. هر چند آلمان عضو ناتو هست.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا