تکنولوژی و فناوری

40 درصد فروش گوشی های هوشمند در اختیار کمپانی های چینی

 

پس از موفقیت در سایر حوزه‌های کسب و کار، رفته رفته غرش اژدهای سرخ در حوزه‌ی فناوری و تولید انواع گوشی‌های‌هوشمند نیز نمایان می‌شود. سامسونگ اولین کمپانی است که خطر را احساس کرده. آمار منتشر شده حکایت از این دارد که ۴۰ درصد از گوشی‌های‌هوشمند عرضه شده در سال ۲۰۱۴ میلادی، متعلق به برند‌های چینی بوده است

در سال ۲۰۱۴ میلادی کمپانی‌های چینی نظیر شیائومی، اپو و هوآوی که در خارج از جنوب و جنوب شرق آسیا برند‌های چندان شناخته شده‌ای نیستند، با افزایش قابل ملاحظه‌ای در فروش روبرو شدند که نتیجه‌ی این افزایش، کاهش فروش و عرضه‌ی گوشی‌های‌هوشمند ساخت سامسونگ بود. کمپانی‌هایی نظیر شیائومی در کشورهایی چون چین و هندوستان از موفقیت خوبی برخوردار بودند.

براساس گزارش منتشر شده توسط موسسه‌ی آماری TrendForce، کمپانی‌های تولید‌کننده‌ی گوشی‌های‌هوشمند در سال ۲۰۱۴ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن با رشدی ۲۵.۹ درصدی در عرضه‌ی تلفن‌های‌هوشمند روبرو بوده‌اند که نتیجه‌ی آن عرضه‌ی ۱.۱۶۷ میلیارد دستگاه گوشی‌هوشمند به بازار بود. براساس اطلاعات ارائه شده در همین گزارش، ۴۰ درصد از گوشی‌های‌هوشمند عرضه شده، متعلق به برند‌های چینی است. به بیان بهتر ۴۵۳.۴ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند عرضه شده به بازار در سال ۲۰۱۴ میلادی متعلق به برند‌های چینی بوده است.

China 2

سامسونگ: هرچند سامسونگ در سه سال اخیر رتبه‌ی اول بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند را در اختیار گرفته، اما سهم این کمپانی از این بازار از ۳۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۲۶.۶ درصد در ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده است. هرچند گلکسی S5 نتوانست انتظارات سامسونگ را در فروش برآورده کند، اما این گوشی‌هوشمند به فروش خوبی در بازار آمریکا دست یافت. شرایط برای سامسونگ در بازار آسیا به گونه‌ی دیگری است، چراکه کمپانی‌های چینی عنان بازار را در اختیار گرفته‌اند و از این‌رو این کمپانی به صرافت تولید گوشی‌های‌هوشمند سری گلکسی A با بدنه‌ی فلزی افتاد. اما این همه‌ی ماجرا نبود، بلکه سامسونگ در ادامه گلکسی E را نیز معرفی کرد. هرچند سامسونگ نگرش خود را در مورد طراحی گوشی‌های‌هوشمند تغییر داده، اما به طور حتم تولید محصولات لوکس با قیمت بالاتر نمی‌تواند راه چاره‌ای برای سامسونگ باشد.

China 3

اپل: می‌توان به جرات گفت که اپل سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن تغییری را به خود ندیده است. شاید دلیل این موضوع را بتوان در تلاش این کمپانی برای عرضه‌ی نمونه‌های قراردادی بیشتر در اقصی نقاط جهان از طریق همکاری با اپراتورهای مخابراتی خواند. اپل در ماه‌های آخر سال ۲۰۱۴ میلادی آیفون ۶ پلاس، اولین فبلت خود را روانه‌ی بازار کرد که با استقبال خوبی نیز روبرو شد. آیفون ۶ پلاس را باید به‌عنوان رقیبی گردن کلفت برای گلکسی‌نوت سامسونگ شناخت. شاید بسیاری از کاربران که به دلیل استفاده از صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تر به سمت سامسونگ متمایل شده بودند، پس از تولید آیفون ۶ پلاس به سوی اپل بازگردند.

China 4

لنوو: علی‌رغم اینکه در سال گذشته‌ی میلادی لنوو درصدد نهایی کردن خرید موتورولا بود، این کمپانی توانست تا همچنان جایگاه سوم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند در سال ۲۰۱۴ میلادی را حفظ کند. در حال حاضر لنوو با خرید موتورولا بازار بزرگی چون امریکا را نیز در اختیار دارد و می‌تواند از طریق فروش محصولاتی نظیر موتور ایکس، موتو ای، موتو جی و نکسوس ۶، درآمد خوبی را از نظر فروش محصولات در بازار آمریکای شمالی از آن خود کند. در گزارش مورد نظر آمار مربوط به دو کمپانی موتورولا و لنوو در مجموع محاسبه شده که با توجه به نهایی شدن خرید موتورولا توسط لنوو، قابل انجام است.

China 7

ال‌جی: ال‌جی را باید موفق‌ترین کمپانی غیرچینی فعال در عرصه‌ی تولید گوشی‌های‌هوشمند خواند که در سال ۲۰۱۴ با افزایش عرضه‌ی محصولات خود روبرو شد. این کمپانی کره‌ای با تولید محصولاتی نظیر جی۲ و جی۳ در کنار محصولاتی خلاقانه چون جی‌فلکس، توانست موفقیت خوبی را در زمینه‌ی افزایش میزان فروش خود کسب کند. ال‌جی اولین تولیدکننده‌ای بود که گوشی‌هوشمند پرچمدار خود را همراه با صفحه‌ی نمایشی به رزولوشن QHD روانه‌ی بازار کرد. سامسونگ گلکسی S5 نسخه‌ی LTE-A را با چنین صفحه‌ی نمایشی روانه‌ی بازار کرد که این گوشی‌هوشمند محدود به بازار کره‌ی جنوبی بود. با توجه به معرفی جی فلکس ۲ در جریان برگزاری کنفرانس این کمپانی در CES 2015، بسیاری تولید جی۴ را با صفحه‌ی نمایش خمیده نوید می‌دهند. گمانه‌های بسیاری سال ۲۰۱۵ را نیز برای ال‌جی موفقیت آمیز خوانده‌اند.

China 5

سونی: علی‌رغم عرضه‌ی محصولات در خور توجهی چون اکسپریا Z3 و Z3 کامپکت که تحسین بسیاری از کاربران و کارشناسان را برانگیخته، سونی از عدم توانایی لازم در بازاریابی قدرتمند چون سامسونگ رنج می‌برد و این موضوع نیز تاثیر خود را به روشنی نمایان می‌کند. بسیاری از کارشناسان نیز سیاست عرضه‌ی دو پرچمدار در یک سال را به‌‌دلیل کهنه شدن سریع پرچمدار قبلی، چندان عاقلانه نمی‌دانند. برخی شایعات حکایت از این دارد که سونی برای کاهش ترافیک محصولات خود تصمیماتی اتخاذ کرده است. حتی گزارش‌هایی نیز مبنی بر کنار گذاشتن کسب و کار گوشی‌های‌هوشمند توسط این کمپانی کهنه‌کار ژاپنی مطرح شده است. با این حال شک نداریم که سونی در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال نیز حضور پر رنگی خواهد داشت و باید دید این کمپانی کهنه‌کار ژاپنی امسال چطور عمل خواهد کرد.

China 6

چین: در میان لیست بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های‌هوشمند، کمپانی‌های چینی ۶ جایگاه از ۱۰ رتبه‌ی اول را از آن خود کرده‌اند. با نگاهی به جدول زیر می‌توان به جزئیات فروش گوشی‌های‌هوشمند توسط کمپانی‌های مورد نظر آگاه شد:

China 9

مطمئنا در میان برند‌های چینی، شیائومی را باید به‌عنوان موفق‌ترین کمپانی شناخت . این کمپانی چینی سال گذشته‌ی میلادی بیش از ۱۵.۸ درصد از بازار گوشی‌های‌هوشمند را تنها در چند سال اول فعالیت خود، در اختیار گرفته است. شیائومی چند روز پیش از طیف جدید محصولات خود رونمایی کرد که نسل جدید گوشی پرچمدار این کمپانی، می‌نوت نیز جزو آن‌ها بود. شاید فروش بیش از پیش محصولات این کمپانی بتواند شیائومی را در سال ۲۰۱۵ میلادی بالاتر از رقبای چینی دیگر قرار دهد. شیائومی با در پیش گرفتن مدل‌های تجاری مختص خود از قبیل فروش محدود اینترنتی و ارائه‌ی محصولات با قیمت‌های پایین و سخت‌افزار خوب، با اقبال خوبی در میان کاربران روبرو شده است. البته پیش‌تر انتشار گزارش‌هایی شیائومی را سومین تولید کننده‌ی بزرگ جهان خوانده بود که می‌توان دلیل آن را جدا کردن آمار موتورولا از لنوو و بالا بودن آمار فروش این کمپانی در مقایسه با هوآوی عنوان کرد.

China 8

۲۰۱۵ سالی است که انتظار می‌رود کمپانی‌های چینی کنترل بازار چین را از دست برند‌های خارجی چون سامسونگ و اپل خارج کند. حتی می‌توان به این نکته اشاره کرد که احتمالا ال‌جی نیز خطر برند‌های چینی را احساس خواهد کرد. این موضوع نه‌تنها در مورد چین، بلکه درباره‌ی سایر بازار‌های جهانی نیز صادق است. کمپانی‌های چینی درصدد گسترش دامنه‌ی فعالیت خود به بازار‌های جهانی هستند و کمپانی‌های نظیر هوآوی و شیائومی تسلط بر بازار‌های آسیایی چون کشورهای هند و بازار‌های در حال توسعه‌ و پرجمعیت جنوب و جنوب شرق آسیا را در دستور کار قرار داده‌اند.

China 10

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا