تکنولوژی و فناوری

6 دوچرخه عجیب غریب و پیشرفته

با پیشرفت تکنولوژی هنوز دوچرخه کارایی خود را از دست نداده است. بلکه امروز در سطح جهانی و کشوری شاهد برگزاری مسابقات دوچرخه سواری هستیم.  دوچرخه سواری به عنوان یکی از بهترین ورزش ها برای سلامتی انسان توصیه می شود. این وسیله قدیمی و پرکاربرد از تکنولوژی بی بهره نمانده است.

دوچرخه‌ی برقی هوشمند و شیک

electrified vanmoof e7be4

نه “دوچرخه‌های الکتریکی” و نه “دوچرخه‌های مخصوص استفاده در شهر” معمولاً ظاهر چندان جذابی ندارند. با این اوصاف نباید از یک “دوچرخه‌ی الکتریکی مخصوص استفاده در شهر” انتظار چندانی داشت. اما دوچرخه‌ی الکتریکی ونموف (VANMOOF) که قیمتی برابر با ۳۰۰۰ دلار دارد از این قاعده مستثنی است. این دوچرخه‌ی گران قیمت که به GPS مجهز بوده و از یک باتری یکپارچه با بدنه استفاده می‌کند، به یک قاب محکم اما سبک وزن آنودایز شده‌ی آلومینیومی مزین شده است. مدل الکتریفاید (Electrified) با یک باتری پر شما را ۶۰ کیلومتر جابجا خواهد کرد. همچنین از طریق یک داشبورد متصل به بدنه (که سعی شده زیاد جلب توجه نکند) توانایی تنظیم در دو سطح کمک الکتریکی را خواهید داشت. نسل قبلی این دوچرخه به عنوان “هوشمندترین دوچرخه‌ی شهری جهان” تبلیغ می‌شد. نسل جدید علاوه بر روزرسانی‌های چشمگیر، ظاهر جذابی هم دارد.

دوچرخه‌ی تغییر شکل دهنده

transformer bike 26b85

این دوچرخه‌ی عجیب و غریب و آینده‌نگرانه، به حدی با دوچرخه‌های سنتی متفاوت است که اندکی طول خواهد کشید تا به آن عادت کنید. می‌توانید شکل دوچرخه را بنا به میل خود برای ارگونومیک‌تر شدن یا بالا رفتن بازده تغییر دهید. این دوچرخه درست همانند ظاهرش، اسمی عجیب نیز دارد: وسیله‌یِ مسابقه‌ا‌یِ همیشه ارگونومیک (CERV: Continuously Ergonomic Race Vehicle). این دوچرخه که فاقد دوشاخه‌ی اتصال بدنه و دسته به چرخ جلو است و خبری از زنجیر هم در آن نیست، هنگام دوچرخه سواری به صورت اتوماتیک شکل خود را تغییر می‌دهد تا سالم‌ترین موقعیت را برای دوچرخه‌سوار به وجود بیاورد.

هرچند CERV هیچگاه به تولید انبوه نرسید، اما قطعاً یکی از به یادماندنی‌ترین دوچرخه‌هایی است که تا به حال دیده‌ایم.

گران‌ترین دوچرخه‌ی جهان

aston martin bike e7468

تخصص استون مارتین ساختن ماشین‌های اسپورت شیک است. پس شاید تصور اینکه شاهد ساخت دوچرخه توسط این شرکت انگلیسی باشیم دیوانه‌وار باشد. اما استون مارتین نه تنها چنین کاری را انجام داده، بلکه دوچرخه‌ی مزبور را از روی یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهایش طراحی کرده است. مدل یک-۷۷ کوپه (One-77 Coupe) نسخه‌ای بسیار محدود است که مخصوص فیلم‌های جیمز باند ساخته شده و هر کدام از آن‌ها قیمتی برابر ۲ میلیون دلار دارند. نسخه‌ی دوچرخه‌ی این اتومبیل هم به همان اندازه پیشرفته است. این دوچرخه دارای یک کامپیوتر قدرتمند، آرایه‌ی پیچیده‌ای از حسگرها و فریمی از فیبر کربن برای سبک نگه داشتن دوچرخه است.

استون مارتین تنها ۷۷ نسخه از این دوچرخه را با قیمت اصلی ۳۹ هزار دلار ساخته است، اما قطعاً با توجه به علاقه‌ی کلکسیونرها و علاقه‌مندان مجموعه فیلم‌های جیمز باند، قیمت آن بسیار بیش‌تر از این خواهد شد.

دوچرخه‌ی غیر قابل دزدیدن

unstealable bike 0e7f5

سه طراح که شرکت یرکا (Yerka) را بنیان گذاشتند، از دزدیده شدن دوچرخه‌های‌شان به ستوه آمده بودند؛ پس چیزی خلق کردند که “نادزدیدنی” باشد. نتیجه دوچرخه‌ای شد که از قسمتی از بدنه‌اش به عنوان قفل استفاده می‌کند. مخترعان آن می‌گویند دوچرخه‌ی آن‌ها کاملاً ضد دزد است، چون اگر دزد بخواهد قفل را به نحوی بریده یا بشکند، دوچرخه کاملاً غیر قابل استفاده خواهد شد. علاوه بر نبوغ در طراحی، این دوچرخه به بلوتوث هم مجهز است تا بتوان قفل آن را از طریق تلفن هوشمند هم باز کرد.

این پروژه که قرار است پول مورد نیاز خود را از طریق سرمایه‌گذاری جمعی تامین کند، تا کنون به ۱۲۵ درصد میزان هدف خود دست یافته است. یرکا انتظار دارد دوچرخه‌ی خود را در بهار ۲۰۱۶ روانه‌ی بازار کند.

دوچرخه‌ی تا شدنی که در کوله پشتی جا می‌شود

sada bike fc8f2

چیزی که از یک دوچرخه‌ی تغییر شکل دهنده بهتر است، یک دوچرخه‌ی تا شونده است. دوچرخه‌ی سادا (Sada Bike) نه تنها بسیار جذاب است، بلکه حمل و نقل شهری را فوق العاده راحت می‌کند. وقتی آن را تا کنید، اندازه‌اش چیزی حدود یک چتر تاشو خواهد بود که حمل و نقل آن در مترو یا نگه‌داری آن در زیر میز کاری‌تان را بسیار راحت می‌کند.

سادا بسیاری از ویژگی‌های آشنای دوچرخه‌های سنتی را فدای قابلیت تا شدن و اندازه‌ی کوچک خود کرده است. در این دوچرخه خبری از پره و توپی (hub) نیست و فریم آن طراحی به شدت مینیمالیستی دارد. هرچند سادا هنوز به صورت عمومی عرضه نشده است، اما طراحی هوشمندانه‌ی آن مراحل پایانی توسعه را پشت سر می‌گذارد. پس اضافه کردن آن به لیست آرزوها کار چندان عجولانه‌‌ای نخواهد بود.

بیگانه‌ی فرازمینی

chainless ingsoc hybrid bike edc6c

اگر یکی از این دوچرخه‌ها را در خیابان ببینید، حتماً فکر می‌کنید در حال خواب دیدن هستید و به روش‌های مختلف از بیدار بودن خود مطمئن خواهید شد. دوچرخه‌ی اینگسوک (INgSOC) پره و زنجیر ندارد و زاویه‌ی عجیب قوس فریم آن باعث می‌شود دوچرخه سوار بر خلاف معمول به سمت بالا قرار بگیرد. فریم دوچرخه از پلیمر تقویت شده توسط کربن ساخته شده است تا شک ما به اینکه با یک موجود بیگانه طرف هستیم بیش‌تر شود.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا