جاذبه های گردشگری

9 تا از بهترین اهرام باستانی در سراسر جهان

بیشتر افرادی که به اهرام باستانی علاقه مند هستند مستقیماً به مصر می روند گرچه این اشتباه نیست اما لزوماً هم درست نیست. در واقع  اهرام باستانی در سراسر جهان وجود دارد  و از جاذبه های گردشگری معروف مصر گرفته تا اهرام Mesoamerican ، مقبره های چینی ، سازه های خشتی آمریکای جنوبی ، زیگورات های بین النهرین ، تپه های آمریکای شمالی  تمام این ساختارهای عظیم  اغلب ارتباطی با یکی دیگر دارند. تعداد زیادی از اهرام باستانی در سراسر جهان برای بازدید وجود دارد و از بهترین آن ها می توان به Giza ، Teotihuacan و Angkor Wat اشاره کرد.  در این پست ما یک راهنمای تخصصی برای بازدید از اهرام باستانی جهان با ده مکان برتر برای بازدید با یک لیست کامل تهیه کرده ایم که دیدن آن خالی از لطف نیست.

 

1. جیزه

 

جیزه یا ‘ال جیزه’ یک مکان گردشگری و جایگاه برخی از مشهورترین مکانهای دیدنی مصر باستان  از جمله بزرگترین هرم روی زمین است.  جیزه خانه هرم بزرگ مصر باستان ، ابوالهول معروف و دو هرم شگفت انگیز دیگر است. بزرگترین هرم در جیزه و در جهان متعلق به دومین پادشاه سلسله چهارم ، خوفو یا “چئوپ” است. هرم خوفو قدیمی ترین جیزه است و در ابعاد بزرگ 145 متری ، به “هرم بزرگ” معروف شد. در واقع ، هرم خوفو زمانی بلندترین سازه در جهان بود و همچنین یکی از عجائب هفت گانه جهان به حساب می آمد. جیزه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد  تخمین زده می شود که قدمت آن به 2528–2520 قبل از میلاد برمی گردد. این سایت همچنین به عنوان یکی از 10 جاذبه گردشگری برتر در مصر شناخته می شود.

 

2. Teotihuacan

 

 هرم خورشید با ابعاد  225 متر در 222 متر در پایه خود و 75 متر ارتفاع یکی از بزرگترین و چشمگیرترین اهرام کره زمین است که در مکزیک قرار دارد. Teotihuacan شهری مقدس در میانموامریکا بود که در حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح در مکزیک کنونی ساخته شده و یکی از قدیمی ترین مکان های باستانی این کشور را تشکیل می دهد.  این بنا که در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد با وجود آتش سوزی در قرن 7 بخوبی حفظ شده است.

 

3. آنگکور وات

امپراطوری خمر باستان برخی از سازه های حیرت انگیز را بنا نهاده است و در آن میان مکان های گسترده آنگکور و تعدادی از هرم های پلکانی وجود دارد. ساختمان های ماسه ای رنگ Angkor Wat که به طرز باورنکردنی  با تزئینات زیبایی آراسته شده اند ، برای تشکیل پنج برج  که نمایانگر خانه خدایان هندو است ساخته شده اند. فرنس ها و مجسمه ها  زندگی روزمره از زمان ساخت آن و وقایع مذهبی را به تصویر می کشند. در حالی که اعتقاد بر این است که مجموعه آنگکور در حدود سال 980 میلادی توسط یاسووارمن اول ، پادشاه خاندان خمر تاسیس شده است ، تصور می شود که آنگکور وات خود به قرن دوازدهم برمی گردد. امروز آنگکور یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری کامبوج است و از سال 1992 در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

 

4. سقاره

سقاره سازه بسیار عظیمی است و محل دفن شهر ممفیس مصر و محل اهرام و مقبره های بی شماری بود و یکی از بهترین اهرام باستانی جهان است که اکنون به عنوان میراث جهانی یونسکو در آمده است و شامل یازده هرم اصلی است که بیش از 6 مایل پراکنده شده اند از جمله اولین هرم  که به عنوان هرم استپ و مجتمع گورستان فرعون Djoser شناخته می شود.

 

5. چیچن ایتزا

Chichen Itza که به طرز خیره کننده ای کاملاً زیبا حفظ شده است ، یکی از چشمگیرترین مکانهای تاریخی مکزیک است و شامل هرم پلکانی معروف و درخشان Mesoamerican معروف به El Castillo است. چیچن ایتزا که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و در جنگل های شبه جزیره یوکاتان واقع شده است ، در واقع از دو شهر ساخته شده توسط دو قوم مایا و تولتک ساخته شده است. این سایت از چندین ساختمان بازمانده از جمله رصدخانه دایره ای معروف به ال کاراکول ، معبد جنگجویان و ال کاستیلو تشکیل شده است.

 

6. هرم سستیوس

هرم سستیوس یک هرم واقعاً منحصر به فرد رومی است که بین سالهای 18 تا 12 قبل از میلاد به عنوان مقبره ای برای دادستان مرفه Caius Cestius ساخته شده است. این هرم در رم ایتالیا ، نزدیک Porta San Paolo و گورستان پروتستان قرار گرفته است. این مقبره  به ارتفاع 35 متری که از سنگ مرمر و آجر ساخته شده است  به دلیل محبوبیت  مصر و پس از ادغام مصر در امپراتوری  رم احتمالاً در این سبک ساخته شده است. داخل مقبره حاوی تعدادی نقاشی دیواری بود که صحنه هایی از اساطیر رومی را به تصویر می کشید در حالی که کتیبه ای که در قسمت بیرونی آن دیده می شود  جزئیاتی درباره ساخت  آن را نشان می دهد.

 

7. مونت آلبان

یک مکان قابل توجه یونسکو که شامل هرم های بزرگ و چشمگیری است که احتمالاً توسط زاپوتک ها ساخته شده است. در مونت آلبان حدود 1500 سال سلسله تمدن هایی از جمله اولمک ها ، زاپوتک ها و میکستک ها سکونت داشتند که در زمان اوج خود حدود 25000 نفر جمعیت داشتند. از ویژگی های این سایت بیش از 2200 تراس و همچنین سازه های هرمی متعدد ، پله های بزرگ ، کاخ های تزئین شده ، مقبره های مجلل و حتی یک زمین توپ است. بازی های توپی که انجام می شدند به همان اندازه جدی بودند و اغلب به مرگ بازنده ها ختم می شدند. امروزه مونت آلبان یک مکان محبوب گردشگری و دارای یک موزه کوچک است که در ایالت مکزیکو قرار دارد.

 

8.چوغا زنبیل

  یکی از انگشت شمارترین  زیگورات های باقی مانده بین النهرین است که در لیست بهترین اهرام باستانی جهان قرار گرفته است و بخشی از بقایای شهر باستان Dur Untash  پایتخت مقدس پادشاهی ایلام را تشکیل می دهد و یکی از بزرگترین  زیگورات هایی است که در بین النهرین ساخته شده است. این معبد که در ابتدا معبدی بود که به خدای اینشوشیناک اختصاص یافته بود  تبدیل به یک ساختار هرمی مانند شده است که امروزه پابرجاست ، اگرچه اکنون با 25 متر ارتفاع  فقط سایه ای از زیگورات سابق است که قبلاً به 60 متر رسیده بود. این بنا در کشور ایران ، استان خوزستان و در شهر شوش قرار دارد.

 

9. معبد Brihadisvara

معبد Brihadisvara یکی از چندین معبد برجسته هندو است که توسط رهبران امپراتوری Chola ساخته شده است و دارای یک ساختار هرمی مرکزی کاملاً دیدنی است. این معبد از سال 1003 تا 1010 در زمان راجاراجا اول و به افتخار خدای هندو شیوا ساخته شد و یکی از بهترین اهرام باستانی جهان است که یک ساختار بسیار گرانیت ، فوق العاده آراسته و بزرگ  با مجسمه ها و کنده کاری های بسیار زیباست است که زندگی این خدا و همچنین شخصیت های مقدس دیگر را شرح می دهد. این معبد زیبا و دیدنی یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری هند است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا