دانستنی ها

معرفی 6 سبک معماری و نمونه های هر کدام

آیا می دانید پارک Guell بارسلون  فاقد خط مستقیم یا گوشه های تیز است؟ یا اینکه خانه رقص پراگ به شکل دو رقصنده و از دو عنصر متضاد طبیعی سنگ و شیشه تشکیل شده است؟

خانه رقص پراگ ، یک سبک ساختارشکنانه که به عنوان باروک جدید نیز شناخته می شود.

معماری خانه رقص پراگ  یک سبک ساختارشکنانه دارد که به عنوان باروک جدید نیز شناخته می شود. معماری در سراسر جهان نماد تغییر است. تغییر در دوران، سلطنت ها و فرهنگ ها تغییراتی در سبک های معماری ایجاد می کند  و در نتیجه باعث می شود جهانی با سبک های مختلف معماری داشته باشیم. سبک های مختلف معماری باعث می شود زیبایی ها و شگفتی های تکامل انسان را بدانیم. در پست قصد داریم نگاهی به برخی از سبک های اصلی معماری در سراسر جهان و مکان های که این سبک ها در آنها بکار رفته است داشته باشیم. اگر شما هم علاقه مند به آشنایی با سبک های مختلف معماری هستید در ادامه با ای اس دانلود همراه باشید.

1. سبک معماری کلاسیک در یونان و آلمان

پارتنون، یک نمونه معماری کلاسیک است که بیش از 2460 سال قدمت دارد!

پارتنون  یک نمونه معماری کلاسیک می باشد که بیش از 2460 سال قدمت دارد! یکی از قدیمی ترین  معماری های کلاسیک که تخمین زده می شود از قرن 4 یونان سرچشمه گرفته باشد. اشکال هندسی ساده و فضاهای غول پیکر از ویژگی های مشخص این نوع معماری بود. بسیاری از معابد یونانی  از جمله پارتنون در آکروپولیس  نمونه های بسیار خوبی از این سبک معماری هستند. موزه آلتس در برلین نمادی چشم گیر از سبک معماری نئوکلاسیک می باشد و ستون های تاریخی، راهروی وسیع و ساختمان گنبدی آن شباهت زیادی به پارتنون رم دارد. برای دیدن جاذبه های گردشگری یونان اینجا کلیک کنید.

معماری کلاسیک که با حفظ معماری نئوکلاسیک جلوه های ستون را احیا می کند. موزه آلتس، برلین

 

2. سبک معماری اسلامی در ترکیه و هند

 

مسجد سلیمانیه استانبول نمونه برجسته ای از معماری عثمانی از قرن شانزدهم است. تاج محل قوس گنبد پیازی شکل خود را از معماری ایرانی گرفته است و معماری اسلامی بسته به مناطق مختلف تغییرات زیادی را به نمایش می گذارد. در واقع این بنا ترکیبی از معماری هندی، ایرانی و اسلامی است  و معماری اسلامی در هند با تاج محل نمود پیدا کرد. این سبک معماری متشکل از گنبدهای گرد، مناره های بلند و قوس های نعل اسب می باشد در حالی که فضای داخلی با طرح ها و جزئیات ظریف پر شده است. برای دیدن جاذبه های گردشگری ترکیه اینجا کلیک کنید.

3. سبک معماری رومانسک در ایتالیا و پرتغال

 

 کلیسای جامع پورتو پرتغال با دیوارهای سنگین و طاق های گرد  یکی از بهترین جلوه های معماری رومانسک است.  تعداد زیادی از بناهای تاریخی و عمدتا کلیساهای رومی  طاق های گرد و برجسته ای با دیوارهای سنگین و مقاوم داشتند اما کلیسای سانتا ماریا مگیوره ایتالیا و کلیسای جامع پورتو پرتغال از بهترین نمونه های این سبک معماری هستند. در حالی که در معماری رومانسک وزن به شدت بر روی دیوارها قرار داشت  معماری گوتیک  که جانشین رومانسک شد وزن بیشتری را بر روی تکیه گاه های پشتیبانی کننده از دیوارها وارد کرد. این سبک معماری با دیوارهای ضخیم، طاق های گرد، پایه های محکم، تاق های فنری، برجهای بزرگ و دالانهای ترئین شده شناخته می شود. برای دیدن جاذبه های گردشگری پرتغال اینجا کلیک کنید.

4. سبک معماری رنسانس در شهر واتیکان و ایتالیا

 

یکی از بهترین سازه های دوره رنسانس  کلیسای سنت پیتر واتیکان و شهر فلورانس در ایتالیا می باشد که آن را مهد رنسانس می دانند. این سبک سعی دارد شیوه های سبک کلاسیک را احیا کند و در عین حال نیز یک سبک مجزا باشد. این سبک از معماری از ایتالیا شروع شد و از آنجا به سراسر اروپا منتقل شد. در این سبک معماری که به دنبال سادگی و تقارن سبک کلاسیک بوده است طاق های گرد و گنبدها و شیوه های معماری کلاسیک احیا شدند. رنسانس در لغت به معنی تحول دوباره می باشد و از نظر معماران این سبک جهان در در جه کمال قرار دارد و همه چیز دقیق و حساب شده می باشد. برای دیدن جاذبه های گردشگری ایتالیا اینجا کلیک کنید.

5. سبک معماری باروک در فرانسه و ایتالیا

تغییر لوئی چهاردهم از لوور به ورسای بنیان یکی از بزرگترین زیبایی های معماری اروپا یعنی کاخ ورسای را بنا نهاد.

معماری باروک از ایتالیا شروع شد سپس تا قسمتهای زیادی از اروپا گسترش یافت. تغییر لوئی چهاردهم از لوور به ورسای بنیان یکی از بزرگترین زیبایی های معماری اروپا یعنی کاخ ورسای را بنا نهاد. این سبک قرن شانزدهم رویکردی زنده تر به معماری دارد و طرح های باروک زنده، رنگارنگ و چشمگیر هستند. نمایش عجیب و غریب معماری باروک را می توان در کاخ ورسای فرانسه مشاهده کرد. از نظر منتقدین این سبک معماری در یک سبک  کلاسیک منحط بی ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب است. برای دیدن جاذبه های گردشگری فرانسه اینجا کلیک کنید.

6. سبک معماری مدرنیسم در جمهوری چک و اسپانیا

 

  اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 مقارن با آغاز فناوری های جدیدتر ساختارهای طراحی غیرمعمول و جنبش های معماری مانند هنر نو و مدرنیسم بود. کنیسه Jubilee در پراگ ترکیبی از هنر نو و جوهره معماری مووری است در حالی که کازا باتلو گائودی و پارک جالب Guell در بارسلونا برخی از بهترین معماری های مدرنیسم را به نمایش می گذارند. همانطور که پیشرفت های معماری هر روز این سبک های اساسی را تکامل می بخشد باعث ادغام ساختارهای پر جنب و جوش و نمادین برای دانشجویان و دوستداران معماری می شود. در معماری مدرنیسم کارکردهایی ترکیب می شود که مفاهیم تاریخی از آن حذف شده اند.  برای دیدن جاذبه های گردشگری پراگ پایتخت جمهوری چک اینجا کلیک کنید.

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا