علمی و پزشکی

ویروس کرونا چیست؟ بررسی منشا، علائم و درمان آن!

ویروس کرونا یکی از جدیدترین بیماری های که این روز جهان را تحت تاثیر قرار داده است. و علاوه بر آلوده کردن هزاران نفر در چین و صدها کشته باعث فرار اتباع خارجی از چین و کاهش مسافرت اتباع خارجی به این کشور شده. ویروسی که با هراس جهانی می تواند میلیاردها دلار به اقتصاد چین ضرر وارد کند. چرا که می تواند باعث فرار سرمایه، گردشگری و جلوگیری از ورود بازرگانان و .. به چین شود. ما در این پست به بررسی سئوالات شما درباره این نوع ویروس می پردازیم.

ویروس کرونا چیست؟

بیماری کرونا (Coronaviruses) یکی از اعضای خانواده ویروس سرما خوردگی و رابطه نزدیکی با ویروس سارس دارد. که سابقه آن به سال 1965 بر می گردد. این ویروس مشابه سرما خوردگی است البته با شدت بیشتر. هر چند این بیماری مختص به حیوانات است. اما 5 نوع آن شامل انسان می شود. یعنی این بیماری از حیوان به انسان منتقل شده. این ویروس دستگاه تنفسی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. و با عفونت شدید ریه ها، تب شدید، نفس تنگی در نهایت انسان را از پای در می آورد.

عامل و منشا ویروس کرونا چیست؟

ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده‌اند. مثلا منشا ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود.

ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال ۲۰۱۴ تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود.

محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

در همان ابتدای ماه دسامبر سال گذشته میلادی که این ویروس در انسان شناسایی شد، مقامات چینی گفتند این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. اما در حال حاضر مواردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان، شناسایی شده است.

پیتر هوربی، استاد از دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: ” واضح است که این بیماری از انسان به انسان منتقل می‌شود. اما سوال حیاتی این است که چقدر انتقال آن آسان است.”

ویروس سارس را انسان‌ها به هم می‌دهند اما ویروس مرس به سختی از انسان به انسان منتقل می‌شود و تنها از راه تماس مستقیم.

ویروس جدید موجب عفونت ریه می‌شود و با سرفه و عطسه همراه است و احتمالا از همین راه هم سرایت می‌کند.

کشف این موضوع هم بسیار مهم است که کدام افراد در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.

هنوز مشخص نیست که این ویروس در چه دوره‌ای بعد از انتقال، موجب عفونت می‌شود، قبل از بروز علائم آن در بدن یا هنگامی که علائمش در بدن شدید شد.

تاریخچه ویروس کرونا؟

اولین مورد بیماری در سپتامبر ۲۰۱۲ در مردی ۶۰ ساله در عربستان سعودی کشف شد که به مرگ بیمار انجامید. این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود و دومین مورد در مردی ۴۹ ساله در قطر که او نیز در گذشت و کشف بیماری اولین بار در آزمایشگاهHealth protection agency’s در Colindale لندن به تأیید رسید. یک گونه شدیدتر این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

این خانواده ویروسی اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده‌است که موجب بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردد و از ویژگی آن‌ها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها می‌باشد.

علائم اصلی بیماری کرونا

از علایم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

نحوه انتقال بیماری کرونا

هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

راه های پیشگری از بیماری کرونا؟

آیا احتمال دارد که ویروس جهش پیدا کند؟

ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند. اما اینکه به چه صورتی تغییر می‌کنند ناشناخته است. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. ‌

آیا احتمال توقف ویروس کرونا وجود دارد؟

فعلا که واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است. باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت. در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

ویروس کرونا چیست؟

کرونا یک ویروس مشابه سرما خوردگی، البته با شدت بیشتر و رابطه نزدکی با بیماری سارس دارد این بیماری با تب شروع می شود. سپس سرفه خشک و در نهایت با افزایش تنگ نفسی و عفونت ریه ها انسان را از پای در می آورد.

علائم بیماری کرونا چیست؟

تب شدید، سرفه، نفس تنگی، عفونت ریه ها

منشا ویروس کرونا کجاست؟

ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل شده است. محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد چین؟

ویروس کرونا باعث مختل شدن اقتصاد چین، فرار سرمایه، کاهش ورود گردشگران خارجی، بازرگانان و سایر عوامل روانی دیگر و در نهایت میلیاردها دلار به اقتصاد چین زیان وارد کرده


آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا