جاذبه های گردشگری

با مکان های دیدنی استانبول آشنا شوید

استانبول بزرگ ترین و پر جمعیت ترین شهر در کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور، هم چنین بزرگترین کلانشهر اروپا و دومین کلانشهر خاورمیانه پس از قاهره می باشد. این شهر زیبا در کنار تنگه بسفر، دریای مرمره و دریای سیاه قرار گرفته است و دارای جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد. در این پست سعی کرده اییم بخشی از مکان های دیدنی استانبول را به شما معرفی کنیم تا در سفر به این شهر زیبا راهنمای شما باشد.

 

1. موزه هنرهای ترکی و اسلامی

 

این موزه که یکی از مکان های دیدنی استانبول می باشد در کاخ ابراهیم پاسا وزیر سلطان سلیمان قرار گرفته و برای علاقه مندان به هنرهای عثمانی و اسلامی جذابیت های زیادی دارد. مجموعه فرش های به نمایش درآمده در این موزه توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین نمونه فرش های جهان شناخته می شود . این موزه  مکانی عالی برای تماشای مجموعه ای خیره کننده از فرشهای ترکیه همراه با فرش هایی از قفقاز و ایران می باشد. همچنین نمایشگاه های سرامیک ، خوشنویسی و منبت کاری روی چوب  در این موزه وجود دارد که قدمت آنها به قرن 9 میلادی تا قرن نوزدهم میلادی برمیگردد.

2. Aya Sofya کوچک

 

قبل از اینکه امپراطور جوستینیان Aya Sofya را بسازد باید آزمایش می کرد که آیا ساختمان از نظر ساختاری مشکلی دارد یا نه ، بنابراین ابتدا این نسخه مینیاتوری و کوچک را ساخت. نام اصلی آن کلیسای Sergius و Bacchus بود، اما تشابهات آشکار معماری آن با Aya Sofya باعث شد که لقب ایاصوفیه کوچک را به آن بدهند. در دوران عثمانی  این کلیسا به مسجد تبدیل شد و امروزه نیز به عنوان یک مسجد فعال است. پیاده روی در اینجا در کوچه پس کوچه های باریک و پوشیده از ساختمانهای بلند دوران عثمانی که برخی با شکوه ترمیم شده و برخی دیگر به ویرانه تبدیل می شوند بسیار لذت بخش است.

3.مسجد روستم پاسا

 

مسجد روستم پاشا یکی از مکان های دیندی استانبول است که در نزدیک بازار ادویه جات قرار گرفته و شاید بتوان آن را زیبا ترین مسجد در استانبول دانست. این مسجد میزبان صفحه های کاشی ایزنیک است که به طور خیره کننده ای در این شهر محافظت شده است و کاشی کاری هایی دارد که هم دیوارهای حیاط بیرونی و هم فضای داخلی مسجد را پوشانده است و می توانید بهترین نمونه های این کاشی های دست ساز را با رنگ های آبی و قرمز و سبز ببینید و قادر خواهید بود که آنها را از نزدیک تحسین کنید.

4. قلعه Yedikule

 

 این قلعه در قرن 5 توسط امپراطور تئودوسیوس دوم ساخته شد وقسمت جنوبی دیوارهای دفاعی قسطنطنیه را تشکیل می داد. این قلعه تاریخی در محله فاتح استانبول ترکیه واقع شده است و محل سکونت باب عالی و هم چنین زندان بود. قلعه یدیکوله به نام قلعه 7 برج نیز شناخته می شود و  هنگامی که عثمانی ها شهر را فتح کردند از این قلعه برای دفاع و بعداً به عنوان زندان و محل اعدام استفاده کردند. Yedikule در سالهای اخیر بازسازی شده است و شما می توانید برای دیدن مناظر عالی از دریای مرمره به بالای برجهای آن بروید.

5. برج گالاتا

 

این برج که در قرن 14 ساخته شده است و یکی از شناخته شده ترین بناهای تاریخی و از مکان های دیدنی استانبول است و می توانید با آسانسور یا پله و از بالکن بالایی برای تماشای چشم انداز فوق العاده زیبای بالای شهر از آن استفاده کنید. جایی که گردشگران برای دیدن این منظره باید زمانی طولانی را در صف به انتظار بنشینند.

6. موزه فرش

 

برای بسیاری از افراد سفر به استانبول بدون بازدید از یک فروشگاه فرش کامل نیست. موزه فرش استانبول شامل سه گالری می شود که در یکی از ساختمانهای بیرونی مجموعه Aya Sofya واقع شده است که شما را در جریان تاریخ فرشهای ترکیه و مجموعه ای از نقوش و سبک های خیره کننده از مناطق مختلف کشور قرار می دهد. شما با بازدید از این موزه می توانید از مکان های دیدنی دیگری مانند  کاخ توپکاپی، موزه باستان شناسی، مسجد ایا صوفیه، آب انبار باسیلیکا و بازار بزرگ استانبول که در نزدیکی این موزه قرار دارند نیز دیدن کنید.

7. مسجد فاتح

 

منطقه فاتح میزبان این مسجد مهم است که توسط سلطان محمت فاتح بروی کلیسای حواریون که پیش از فتح استانبول به یک خرابه تبدیل شده بود ساخته شد و یک مجموعه عظیم را تشکیل می دهد. این مسجد در بالای یک تپه ساخته شده است و به عنوان اولین مسجد جامع شاهنشاهی استانبول و همچنین آرامگاه سلطان محمت یک بنای مهم تاریخی و یک زیارتگاه محبوب برای مردم محلی است.

8. موزه پرا

مشهورترین گالری هنری استانبول موزه زیبای Pera است که یکی از بهترین مکان های دیدنی استانبول می باشد. این موزه در سال 2005 میلادی تاسیس شد و توجه خاصی به آثار نقاشی مربوط به دوره عثمانی، هنر شرق شناسی و آثار برجسته کاشی و سرامیک چینی دارد. علاوه بر هنر وقت خود را برای گشت و گذار در بقیه مجموعه نیز اختصاص دهید که شامل مقدار زیادی سرامیک به همراه سایر اشیا دوره عثمانی است. نقاشی های تاریخی این موزه  نیز فرهنگ و موقعیت این کشور را از سه قرن پیش تا کنون به نمایش می گذارد.

 

9. اسكودار

اسکودار یک منطقه مسکونی وسیع در بخش آسیایی استانبول با حال و هوای روستایی و مساجد طاق دار می باشد. ساحل آسیایی استانبول با اسکله Eminönü در آن سوی بسفر به راحتی قابل دسترسی است و درست در کنار ساحل آسیا  Kiz Kulesi  (برج دوشیزه) به ارتفاع 30 متر قرار دارد. اسکودار به طور سنتی به Scutari معروف بود و دارای برخی از مساجد قدیمی زیبا، مسیرهای پیچ در پیچ و خانه های چوبی قهوه ای می باشد. این شهر در دوران باستان با عنوان Chrysopolis شناخته می شد یکی از اولین محل های استقرار یونان در بسفر بود. این منطقه با دیوارهای مستحکم بسیار بیشتر از قسطنطنیه در معرض حمله فاتحان خارجی قرار گرفت اما توانست موقعیت خود را حفظ کند. مسجد میریمه سلطان که توسط سلیمان با شکوه در سال 1547 برای دخترش میریمه ساخته شده است و مسجد ینی والیده که در قرن هجدهم توسط سلطان احمد سوم ساخته شده است از مکانهای دیدنی ویژه در این منطقه می باشد.

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا