آموزش کامپیوتر

نحوه بررسی دمای CPU بر روی کامپیوتر و لپ تاپ

چگونه دمای CPU را بر روی کامپیوتر یا سایر سیستم ها چک کنیم؟

ما به شما نشان می دهیم که چگونه CPU خود را در ویندوز بررسی کنید، به علاوه اینکه دمای CPU مناسب است و چگونه دما را پایین بیاورید. دانستن نحوه بررسی دمای پردازنده مهم است، زیرا به شما اجازه می دهد تا از دمای کامپیوتر یا لپ تاپ خود مطلع شوید. گرمای بیش از حد می تواند بسیاری از اجزای داخل رایانه شما را از بین ببرد، بنابراین عاقلانه است که این مشکلات را زودتر از آنکه مشکلات بزرگتری به وجود بیاورد حل کنید.

ما به شما نحوه بررسی دمای پردازنده رایانه ، نحوه استفاده از پردازنده مناسب و راههای خنک کردن سیستم را در صورت لزوم به شما نشان خواهیم داد.

نحوه بررسی دمای پردازنده

ویندوز روشی داخلی برای کنترل دمای پردازنده شما ندارد. می توانید آن را در BIOS / UEFI خود بررسی کنید، اما این ناکارآمد است و به شما اجازه نمی دهد با گذشت زمان مراقب دما باشید. درعوض، باید یک برنامه نظارت بر درجه حرارت رایانه نصب کنید. چندین مورد برای کار وجود دارد ، اما ما از Core Temp در اینجا استفاده خواهیم کرد، زیرا ساده و سبک است.

Core Temp را از وب سایت موردنظر بارگیری کنید و مانند هر برنامه دیگری آن را نصب کنید. با این حال، هنگام نصب، به دنبال نرم افزار همراه باشید. در صفحه Select Additional Tasks تیک مربع Build your kingdom with Goodgame Empire را بردارید تا از نصب زباله اضافی جلوگیری کنید.


پس از نصب، می توانید Core Temp را باز کنید تا دمای پردازنده خود را به راحتی مشاهده کنید. در پایین پنل آن، دمای پردازنده فعلی را برای هر هسته جداگانه مشاهده خواهید کرد. در کنار این، نرم افزار حداقل و حداکثر دمای ضبط شده هر هسته را نشان می دهد، بنابراین می توانید نحوه عملکرد آن را در طول زمان مشاهده کنید.

همچنین درصد بار را نیز تحت نظر داشته باشید. این به شما می گوید که هر هسته پردازنده چقدر کار می کند. اگر وقتی CPU شما به سختی بار ندارد ، دما گرم می شود ، این می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

قسمت Tj Max (که مخفف عبارت درجه حرارت محل اتصال است) حداکثر دمای عملکرد پردازنده شما را نشان می دهد. اگر به این دما برسد، پردازنده خود را کنترل می کند یا حتی خاموش می شود تا آسیب نبیند. اجرای پردازنده مرکزی در این سطح برای مدت زمان طولانی به آن آسیب می رساند.

پیکربندی Core Temp

Core Temp یک برنامه ساده است، اما می توانید چند گزینه سریع را تغییر دهید تا در بخش گزینه ها تنظیمات برای شما بهتر کار کند.

در صورتی که به روزرسانی های کم و بیش و مکرر می خواهید، می توانید فاصله نظرسنجی را تغییر دهید. از زبانه Display برای تغییر رنگ برای سطوح مختلف یا دمای نمایشگر در Fahrenheit استفاده کنید. (ما در اینجا از درجه سانتیگراد استفاده خواهیم کرد زیرا این امر معمولاً هنگام برخورد با دمای پردازنده است).

در صفحه Notification Area می توانید نمادی را که در System Tray نشان داده می شود تغییر دهید. به عنوان مثال، می توانید درجه حرارت را برای همه هسته ها یا فقط داغ ترین ها نمایش دهید.

اگر می خواهید Core Temp را برای نظارت طولانی مدت فعال نگه دارید، از منوی Options برای انتخاب Toggle MiniMode استفاده کنید، چونکه فضای زیادی را اشغال نمی کند، سپس Always on top را فعال کنید، زیرا پنهان نمی شود.

Core Temp همچنین از عملکرد محافظت در برابر گرمای بیش از حد برخوردار است، که می تواند برنامه خاصی را اجرا کند یا در صورت گرم شدن دما سیستم شخصی شما را خاموش کند. اگرچه امیدوارم، شما به این مورد نیاز پیدا نکنید.

دمای مناسب پردازنده چیست؟

یک درجه حرارت مناسب پردازنده وجود ندارد زیرا شرایط بسیار متفاوت هستند. دمای اتاقی که کامپیوتر شما در آن قرار دارد، کاری که در رایانه انجام می دهید و سایر عوامل مانند سن سیستم شما می توانند بر داغ شدن پردازنده مرکزی شما تأثیر بگذارند.

اگرچه به طور کلی، می توانید تحت نوعی بارگذاری، این دستورالعمل ها را برای دمای پردازنده دنبال کنید:

زیر 60 درجه سانتیگراد کاملا طبیعی است.
بین 60 تا 70 درجه سانتیگراد خوب است، اما ممکن است بخواهید گرد و غبار را از دستگاه خود پاک کنید و اطمینان حاصل کنید که جریان هوا برای جلوگیری از افزایش دما بیشتر است.
بین 70 تا 80 درجه سانتیگراد: این نسبتاً گرم است، بنابراین تا زمانی که کامپیوتر خود را اورکلاک نکرده اید یا کار خاصی را انجام داده اید، مانند انجام یک بازی فشرده، باید خیلی زود سیستم خود را خنک کنید.
بین 80 تا 90 درجه سانتیگراد: اگر دمای پردازنده سیستم شما به مدت طولانی در این محدوده بماند به CPU شما آسیب میرسد.
بالای 90 درجه سانتیگراد: این خیلی گرم است. و در صورت برخورد با چنین دمایی باید خیلی زود دستگاه خود را خاموش کنید.

چگونه دمای پردازنده را کاهش دهیم

اگر نگران هستید که دمای پردازنده شما به طور منظم بیش از حد گرم می شود، چند روش برای پایین آوردن آن وجود دارد. ما قبلاً در مورد چگونگی جلوگیری از گرم شدن سیستم با دقت بیشتری بررسی کرده ایم.

کامپیوتر خود را تمیز کنید

یکی از بزرگترین دلایل افزایش دمای CPU گرد و غبار بیش از حد و سایر بقایای داخل سیستم شماست. گرد و غبار متلاشی شده روی فن ها و سایر اجزا می تواند جریان هوا را مسدود کرده و کار آنها را بیش از حد دشوار کند.



اگر میز کار دارید، قاب را باز کنید و از سشوار برای پاک کردن گرد و غبار استفاده کنید. به هر چیزی در مورد طرفداران توجه ویژه داشته باشید. با لپ تاپ به راحتی نمی توانید تمیز کنید، اما ممکن است با برداشتن چند پیچ دسترسی پیدا کرده و گرد و غبار را از بین ببرید.

از جریان مناسب هوا اطمینان حاصل کنید

با پاک شدن گرد و غبار، باید تأیید کنید که سیستم شما هوای کافی دارد. اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، آن را بر روی پتو یا سطح دیگر قرار ندهید که به راحتی جلوی دریچه را بگیرد. برای بهبود جریان هوا ممکن است لازم باشد در صورت امکان برخی از کابل ها را تغییر مسیر دهید.

سخت افزار خود را در نظر بگیرید

اگر پردازنده خود را اورکلاک می کنید، احتمالاً هوای کولر کافی نیست تا بتواند آن را خنک کند. شما برای پایین نگه داشتن دمای پردازنده به سیستم خنک کننده قدرتمندتری نیاز خواهید داشت. خمیر حرارتی که در اصل روی CPU اعمال می شود نیز ممکن است با گذشت زمان تخریب شود. این می تواند باعث گرم شدن پردازنده مرکزی شما شود، حتی اگر کیس را تمیز نگه داشته باشید. اگر با انجام این کار احساس راحتی می کنید، خمیر حرارتی را دوباره بر روی CPU اعمال کنید.

خطرات یک کامپیوتر شخصی داغ

کامپیوترها برای تحمل دمای بالای هم ساخته شده اند، بنابراین هنگام کار شدید نیازی نیست نگران افزایش دمای آن نسبت به سطح معمولی باشید. اما این نکته را هم بدانید که اجرای رایانه شخصی در دمای شدید برای مدت زمان طولانی بی خطر نیست. آسیب احتمالی و جزئی شامل کوتاه شدن طول عمر پردازنده به دلیل فشار بیش از حد از گرما است. اگر سیستم شما به شدت داغ شود، ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر خاموش شود ، که ناامید کننده است و می تواند کار شما را از دست بدهد. اگر یک پردازنده با دمای بالا دائمأ در حال کار باشد، باعث خرابی آن در آینده می شود.
هنگامی که دمای سیستم شما افزایش می یابد، صدای آن هم افزایش می یابد که یک هشدار مناسب برای کاربران است تا هر چه زودتر دمای سیستم خود را بررسی کنند.
ما بررسی کرده ایم که چگونه دمای پردازنده رایانه شخصی شما را کنترل کنیم و با داده هایی که پیدا می کنید چه کار کنید. امیدوارم پردازنده شما در دمای مناسبی در حال کار باشد و در حال حاضر نیازی به اقدامی نداشته باشد.
هرچند این تنها مسئله ای نیست که ممکن است برای پردازنده شما پیش بیاید. همچنین باید بدانید که وقتی استفاده از پردازنده مرکزی شما بیش از حد معمول است باید چه کار کنید.

 

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا