جاذبه های گردشگری

واقعیت های باور نکردنی درباره تاج محل، نمادی از هند

بدون شک تاج محل یکی از شناخته شده ترین بناهای تاریخی در جهان است. کل مجموعه که از آرامگاه معروف سفید یک استخر  و باغ های سرسبز و سایر ساختمان ها تشکیل شده، شاهدی بر پیچیدگی فرهنگی امپراتوری مغول است. بسیاری از ما می دانیم که تاج محل که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری هند محسوب می شود به نوعی یک داستان عاشقانه بین یک امپراطور و همسرش است و این بنا توسط شاه جهان پنجمین امپراطور مغول که از سال 1628 تا 1658 سلطنت می کرد ایجاد شد. تحت سلطنت او امپراتوری مغول به اوج فرهنگی و به ویژه عصر طلایی معماری خود رسید. تاج محل با تزئینات پیچیده و طراحی هماهنگ خود نه تنها اوج معماری هند بلکه به طور کلی معماری است. بیایید نگاهی به برخی از حقایق جالب در مورد این بنای معروف جهان بیندازیم و از کارهایی که برای تحقق این مجموعه انجام شده الهام بگیریم. یکی از واقعیت های عجیب درباره تاج محل این است که این سازه سالانه 8 میلیون گردشگر دارد و از پربازدید ترین جاذبه های توریستی جهان است.

از روی عشق ساخته شده است

شاه جهان تاج محل را برای استقرار مقبره همسر محبوب خود ممتاز محل ساخته شد. آنها در سن 15 سالگی و 14 سالگی نامزد شده بودند و مجبور شدند پنج سال صبر کنند تا ازدواج کنند. با این حال ، اینها عمدتاً به دلایل سیاسی بود و ممتاز محل پس از ازدواج به عنوان همسر اصلی وی باقی ماند. از ازدواج طولانی آنها 14 فرزند حاصل شد. ممتاز همچنین از نزدیکان و مشاوران سیاسی بود. وی حتی اسناد رسمی دادگاه را قبل از پیش نویس نهایی آنها بررسی می کرد. متأسفانه ، ممتاز پس از خونریزی بعد از زایمان در 38 سالگی می میرد و در ابتدا جسد وی در جای دیگری قرار گرفت اما بعد از تکمیل آن در تاج محل آرام گرفت.

برای ساخت تاج محل یک ارتش بکار گرفته شد 

از آنجا که تاج محل نیاز به حضور ممتاز محل داشت ، همه جزئیات با دقت اجرا می شد. حدود 22000 کارگر در هر قسمت از تاج محل کار می کردند. این شامل خاکبرداری و تسطیح سه هکتار از زمینهای ساخته شده در آن و همچنین ساخت داربستهای آجری است که برای پروژه استفاده شده است.  فراتر از آن ، این طرح هزاران نقاش ، هنرمند و سنگ تراش را می خواست که بتوانند کارهای پیچیده را اجرا کنند. بیش از 1000 فیل برای آوردن مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گرفت. یکی دیگر از واقعیت های عجیب درباره تاج محل این است که ساخت مقبره حدود 12 سال به طول انجامید. بقیه ساختمانهای مجموعه پس از 10 سال به اتمام می رسند.

ساخت تاج محل بسیار هزینه بر بود

با توجه به نیروی انسانی مورد نیاز برای احیای تاج محل ، بدون شک این پروژه گران بود. مواد لوکس از سراسر آسیا و هند آورده شده است. این شامل مقادیر زیادی سنگ مرمر سفید که از ماکرانا آورده شده است ، و همچنین 28 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی که در سنگ مرمر گذاشته شده اند. یشم از چین ، فیروزه از تبت ، یاقوت کبود از سریلانکا و سنگ لاجورد از افغانستان تنها برخی از سنگهای موجود در تاج محل هستند. قسمت انتهایی گنبد مقبره از طلا ساخته شده بود (از آن زمان با برنز جایگزین شده است). با اتمام کار در سال 1653  هزینه برآورد شده در آن زمان 32 میلیون روپیه بود.

 

تقارن کلید تاج محل است

تاج محل یک ساختمان کاملاً متقارن است. مجموعه بر اساس تقارن دو طرفه است که در امتداد یک محور مرکزی قرار دارد. تاج محل به لطف برنامه متعادل و متقارن خود ، مفاهیم معماری تحت حکومت شاه جهان را بیان می کند. آرامگاه ، با سنگ مرمر سفید ویژگی اصلی مجموعه است و در کنار آن دو سازه ماسه سنگی قرمز مسجد و مهمانسرا قرار دارد. با داشتن مقبره تنها بنای تماماً سفید مجموعه ، یک سلسله مراتب معماری ایجاد می شود. هرچه رنگ سفید در یک ساختمان بیشتر باشد ، اهمیت آن ساختار خاص بیشتر خواهد بود و تعجب آور نیست که دولت هند به شدت از تاج محل محافظت می کند. در طول تاریخ اقدامات خاصی برای اطمینان از ایمنی در برابر تهدیدات انسانی و طبیعی انجام شده است.

هم در زمان جنگ جهانی دوم و هم در جنگ های هند و پاکستان داربست مخصوصی برای ساختن ساختمان و محافظت از آن در برابر حملات هوایی ساخته شد. برای کمک به محافظت در برابر آلودگی محیط زیست منطقه 4000 مایل مربع معروف به منطقه تاپ ذوزنقه (TTZ) ایجاد شد. این منطقه دارای استانداردهای دقیق آلایندگی است و در سال 1996 توسط دادگاه عالی هند استفاده از زغال سنگ در صنایع مستقر در TTZ ممنوع شد. یا از این شرکت ها خواسته شد که به گاز طبیعی روی بیاورند یا از منطقه حفاظت شده جابجا شوند.

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا