جاذبه های گردشگری

جاذبه های گردشگری ماردین، شهری در ترکیه

ماردین نام یکی از شهرهای قدیمی در کردستان ترکیه است که در جنوب شرق این کشور قرار دارد و از شهرهای باستانی سریانی نشین می باشد. آشوریان، اعراب، سلسله های سلجوقی، کردها، پارس ها، مغول ها و عثمانی ها سالها برای کنترل این شهر جنگیده اند و در این شهر مردم با ادیان مختلفی مسلمان، مسیحی، سریانی، یهودی و کلدانی زندگی می کنند. جذابیت همیشگی ماردین به دلیل دارا بودن بناهای تاریخی با معماری منحصر به فرد است که البته برخی از آنها امروزه به هتل های تبدیل شده اند و بازدید کنندگان زیادی را به این شهر جذب می کند تا از میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری ماردین لذت ببرند. در ادامه برای آشنایی بیشتربا جاذبه های توریستی این شهر با ما همراه باشید.

1.پشت بام مکتب Zinciriye

این مدرسه قدیمی (دانشکده الهیات) در سال 1385 توسط عیسی بیگ تأسیس شد که علاوه بر اینکه یکی از بهترین بناهای حفظ شده ماردین است به دلیل چشم اندازهای خیره کننده از پشت بام آن که بر روی کل شهر و تا دشت های بین النهرین احاطه دارد به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ماردین مورد توجه قرار گرفته است. این مجموعه از یک مسجد گنبدی، مقبره و دو حیاط داخلی تشکیل شده است. برجسته ترین معماری این بنا  درگاهی کاملاً تزئین شده است که نمونه زیبایی از هنر اسلامی می باشد.

2. مکتب Kasımiye

 

این مجموعه در جنوب غرب مرکز شهر ماردین واقع شده و ساختمان اصلی آن مستطیل شکلی و با یک وردی درگاه تزیین شده می باشد. کل مجموعه دارای یک فضای آرام است و در طبقه بالای آن می توانید در اتاقهایی که زمانی دانش آموزان در هنگام یادگیری قرآن در آنها تحصیل کرده و در آنها زندگی می کردند کاوش کنید. یک استخر نیز در حیاط این مجموعه وجود دارد که توسط کلاس های درس احاطه شده است.

3. کلیسای چهل شهید

این کلیسا همانطور که از نامش پیداست یک بنای یادبود مربوطر به قرن 4 می باشد که هنوز هم هر یکشنبه مراسم هایی را برگزار می کند که گردشگران از حضور در آن استقبال می کنند. اگر روز یکشنبه اینجا نیستید  کلیسا روزانه برای بازدید باز است و فضای داخلی کلیسا چند  نقاشی زیبا را در خود جای داده است که قطعاً ارزش تماشای آنها را دارد. در بالای ورودی برخی از کنده کاری هایی به یاد شهدای مسیحی کاپادوکیا قرار دارد که این کلیسا در واقع به افتخار این شهدا در قرن 15 به نام آنها تغییر نام داده است.

4. موزه ماردین

موزه ماردین در یکی از بزرگترین ویلاهای قرن نوزدهم و از بهترین جاذبه های گردشگری ماردین است که روزگاری مقر مرکز ایلخانی کاتولیک سریانی بود. این مجموعه ممکن است کوچک باشد اما تاریخ گسترده منطقه جنوب شرقی آناتولی را برجسته می کند. به ویژه نمایش ظروف سفالی آشوری و عصر مفرغ بسیار عالی است. حتی اگر طرفدار موزه نباشید  باز هم بازدید از حیاط مزین و تراس های آن با ستون های سلطنتی خالی از لطف نیست.  قدم زدن در اتاق ها به شما ایده خوبی از سبک زندگی مردم محلی و بازرگانان رده های بالای جامعه ماردین می دهد.

5. موزه شهر Sakıp Sabancı

پادگان ارتش سابق ماردین اکنون محل این موزه فوق العاده جالب است که تاریخ خیره کننده و پیچیده شهر را ترسیم می کند. همه نمایشگاه ها دارای پانل های توضیح آموزنده هستند و بسیاری از آنها از صفحه نمایش های چند رسانه ای برای زنده نگه داشتن تاریخ استفاده می کنند. این بهترین مکان در شهر برای درک عمیق تر از نقش ماردین در طول قرن ها و ترکیب فرهنگی و مذهبی مسلمانان، مسیحیان آشوری و کردها می دهد.

6.مناره اولو کامی

مسجد جامع اولو کامی که در شرق بازار قرار دارد در قرن 11 توسط سلسله Artuqid ساخته شده است. این مسجد با مناره هایی با نقش های منحصر به فرد سنگی و حیاط وسیع یکی از برجسته ترین جاذبه های گردشگری ماردین است که در طی قیام کردها در سال 1832 آسیب سختی دید . اگر به معماری مسجد علاقه دارید ، تعداد زیادی مسجد در شهر برای گشت و گذار وجود دارد که بیشتر آنها در امتداد خیابان جمهوری در امتداد رشته کوه های و یا کنار هم قرار دارند. مسجد جامع شهیدیه در قرن 14 دارای یک مناره سوزنی مانند است که دارای حکاکی های عالی است و اگر 200 متر به سمت شرق و در امتداد جاده بروید ، به مسجد بزرگ و سنگ تراشیده طلای ملیک محموت می رسید که مربوط به قرن 14 می باشد.

7. اداره پست ماردین

اداره پست ماردین یکی از بهترین نمونه های این شهر از معماری قرن نوزدهم است و احتمالاً یکی از زیباترین ساختمان های اداره پست است که تاکنون دیده اید. این ساختمان برای اولین بار در سال 1890 ساخته شد و تا دهه 1950 میلادی به عنوان یک خانه فعالیت می کرد و سپس به دفتر پست تبدیل شد. امروزه بخش اصلی ساختمان به زیبایی بازسازی شده و به عنوان یک مکان تاریخی در معرض دید عموم قرار گرفته است و این در در حالی است که اداره پست واقعی فقط فضای کمی در طبقه همکف را اشغال می کند. برای بیشتر مردم ، اصلی ترین راه برای بازدید از راه پله ای است که از طبقه همکف به تراسهای طبقه اول منتقل می شود. از تراس یک راه پله کوچک به پشت بام منتهی می شود جایی که یک کافه با چشم انداز عالی وجود دارد.

8. دارا

شهر باستانی  دارا در 40 کیلومتری جنوب شرقی ماردین ​​یکی از جاذبه های پنهان جنوب شرقی ترکیه است. در حالی که گردشگران به مناطق باستانی معروف اِفسوس و پرگاموم ترکیه می روند  دارا تعداد کمی بازدید کننده دارد و به شما این احساس را می دهد که به یک ویرانه مخفی برخورد کرده اید. کارهای باستان شناسی در اینجا هنوز ادامه دارد و چندین بخش مختلف از ویرانه ها وجود دارد که می توان از آنها بازدید کرد. از نکات برجسته اصلی این مکان می توان به منطقه وسیعی از مقبره های صخره ای و دو مخزن زیرزمینی جداگانه اشاره کرد که بخشی از سیستم آبیاری و قنات گسترده بوده اند.

9. صومعه های ترک عبدین

تور عبدین (کوه بندگان خدا) منطقه ای مرتفع در شرق ماردین است که چندین کلیسای سریودی-ارتدکس (آشوری) در آن وجود دارد. در دوران بیزانس صومعه های بی شماری در اینجا تأسیس شد. پس از جنگ جهانی اول اکثر اقلیت های مسیحی که در اینجا زندگی می کردند  پس از جانبداری از فرانسه از ترکیه اخراج شدند و به دلیل آزار و اذیت  مسیحیان بیشتری در دهه 1970 مهاجرت کردند. امروزه این منطقه با چندین صومعه و دو مورد از جالب ترین کلیساها با نام باریستپه و مور کیریاکوس که در روستای باگلارباسی قرار گرفته اند از بهترین جاذبه های گردشگری ماردین به شمار می روند. 

 

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا