جاذبه های گردشگری

جاذبه های گردشگری برتر نپال

نپال کشوری کاملاً شگفت آور و متنوع است که به دلایل زیادی بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند. برخی از گردشگران به بدنبال کوهنوردی یا کوهپیمایی در هیمالیا هستند ، برخی دیگر شیفته فرهنگ و شهر مشهور کاتماندو اما برخی به امید یافتن نوعی بیداری معنوی راهی این کشور می شوند. برخی از بهترین مکانها برای بازدید در خارج از پایتخت پارک ملی چیتوان برای تماشای حیات وحش و شهر کنار دریاچه پوخارا است. از جمله زیباترین جاذبه های گردشگری نپال می توان  به مناطق اورست ، آناپورنا و لانگتانگ اشاره کرد. با وجود زلزله شدیدی که در سال 2015 نپال را لرزاند و خرابی های زیادی به جا گذاشت باز هم این کشور مکان های زیادی برای بازدید گردشگران دارد.

1. کاتماندو

کاتماندو پایتخت و بزرگترین شهر نپال ، مانند هیچ شهر دیگری در جهان نیست. ساختمان های در حال خرابی در قلب شهر کاملاً در تضاد با فضای پرنشاط و غنی در خیابان ها است. از مدت ها قبل میدان دوربر ، بزرگترین میدان کاخ و میراث جهانی یونسکو بوده است. معابد و بناهای تاریخی با اشکال ، اندازه ها ، سبک ها و آیین های مختلف را می توان در اینجا یافت.

 

2. باکتاپور

باکتاپور ، سومین شهر سلطنتی  نپال در مسیر تجارت قدیمی به تبت و درست خارج از کاتماندو قرار دارد. این شهر هم راه تجارت و هم منبع اصلی ثروت است. بر خلاف پاتان و کاتماندو ، جمعیت باکتاپور در درجه اول هندوها است. بهترین مکان برای شروع گشت و گذار در شهر ، میدان دوربر است که علاوه بر کاخ سلطنتی ، چندین معبد نیز در آن قرار دارد. کل منطقه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

 

3. پوخارا

پوخارا یکی از دیدنی ترین شهرهای نپال است. از نظر کوه نوردان ، پوخارا دروازه ورود به هیمالیا و نقطه آغاز سفر به جومسوم و منطقه آناپورنا است. از نظر جمعیت ، این دومین شهر بزرگ نپال پس از کاتماندو است اما هنوز مانند یک شهر بزرگ احساس نمی شود. وقتی که که از کاتماندو 200 کیلومتری شرق حرکت می کنید ، تقریباً بلافاصله متوجه هوای بسیار تمیزتر و آب و هوای مطبوع پوخارا خواهید شد.

 

4. پیاده روی در منطقه آناپورنا

منطقه آناپورنا یکی از محبوب ترین مناطق کوه نوردی در نپال است که دارای گزینه هایی از چند روز تا چند هفته برای سفر است. سه مسیر اصلی در منطقه آناپورنا در نقاطی تلاقی می یابند و مسیرها به خوبی مشخص شده و دنبال کردن آنها آسان است. مسیر آناپورنا در اطراف کوه آناپورنا حدود 21 روز طول می کشد و در بین افرادی که وقت کافی دارند بسیار محبوب است. یک مقصد محبوب پیاده روی در این منطقه ، سفر به تپه پون (3،210 متر) در نزدیکی غورپانی است. بیشتر کوهنوردان سعی می کنند اوایل در تپه پون باشند تا طلوع آفتاب و منظره خیره کننده داولاگیری ، آناپورنا جنوبی ، ماچاپوچار و سینگا چولی را مشاهده کنند.

 

5. پارک ملی چیتوان

پارک ملی چیتوان مکانی است که می تواند جنبه دیگری از نپال را تجربه کند. این مکان مکانی فوق العاده برای مشاهده حیات وحش است. این پارک محل زندگی کرگدن ها ، ببرهای بنگال ، پلنگ ها ، خرس های تنبل ، گور (گاومیش) ، گوزن و بسیاری از مخلوقات دیگر است. دلفین ها و تمساح ها در رودخانه ها زندگی می کنند اما به ندرت دیده می شوند. بیش از 500 گونه پرنده چیتوان را بهشتی برای پرنده شناسان تبدیل کرده است. چیتوان در جنوب غربی کاتماندو نزدیک مرز هند واقع شده و در فهرست میراث فرهنگی جهان یونسکو قرار دارد.

 

6. پیاده روی در منطقه لانتانگ

منطقه Langtang ، محل پارک ملی Langtang یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نپال و منطقه ای باورنکردنی برای پیاده روی ، با گردنه های بلند ، چشم اندازهای گسترده ، صومعه های قدیمی و مناظر کوهستانی زیبا است. جنگل های رودودندرون در فصل پیاده روی بهاری شکوفا می شوند و به چشم اندازها رنگ می بخشند. این منطقه که محل زندگی مردم شرپا است ، نسبت به برخی دیگر از مناطق محبوب کوه نوردی در نپال کمتر توسعه یافته و به طور کلی در مسیرهای پیاده روی با وجود نزدیکی به کاتماندو ، کمتر شلوغ است و روستاهایی با مهمانپذیر و غذا را می توان در طول مسیر یافت.

 

7. Swayambhunath (معبد میمون)

این معبد که در بالای تپه ای در غرب کاتماندو قرار دارد ، بعد از بودانات دومین مکان مهم در دره کاتماندو است. با توجه به میمون های ساکن که در قسمت هایی از معبد ساکن هستند  به معبد میمون معروف می شود. زمین لرزه سال 2015 به مجموعه معبد Swayambhunath خسارت وارد کرد. با این حال ، اکنون تعمیرات به پایان رسیده است و معبد به حالت اولیه خود برگشته است.

 

8. اورست و اردوگاه بیس کمپ

قله کوه اورست ، بلندترین کوه روی زمین ، به 8،848 متر (29،028 فوت) ارتفاع می رسد. در سالهای اخیر این کوه سهم قابل توجهی از تراژدی و درام را داشته است. جذابیت اورست آن را به یک مقصد محبوب هم برای کوهنوردان و هم گردشگران تبدیل می کند. مسیرهای مختلفی برای دسترسی به بیس کمپ و گزینه های مختلفی برای تنظیم سفر وجود دارد. برای کسانی که به دنبال کوهپیمایی به کوه اورست نیستند اما همچنان می خواهند کوه را ببینند ، دیدن آن در روزهای روشن از تپه شهر ناگارکوت در نزدیکی کاتماندو امکان پذیر است.

 

9. لومبینی

لومبینی به دلیل زادگاه سیذارتا گوتاما ، بودای تاریخی معروف به بودا شاکیامونی مشهور و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نپال است. در این شهر زیارتی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد ، احساس آرامش وجود دارد. بیشتر بازدید کنندگان زائران بودایی از سراسر جهان هستند. اعتقاد بر این است که معبد مایا دیوی ، وقف مادر بودا ، محلی است که بودا در آن متولد شده است.

 

10. سفر به هلامبو

منطقه هلامبو یک منطقه محبوب کوه نوردی و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نپال است.  پیاده روی در هیمالیا همیشه طاقت فرسا است ، و اگرچه به اندازه سایر پیاده روی ها نیست اما یک پیاده روی سنگین محسوب می شود و کوه نوردان باید از نظر جسمی در شرایط خوبی باشند. پیاده روی Helambu Trek را می توان در کاتماندو آغاز کرد و طی پنج تا هشت روز تکمیل کرد. محل اقامت را می توان در لژها و مهمان خانه های روستا یافت.

 

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا