تکنولوژی و فناوری

Pepper رباتی که احساسات شما را درک می کند!

 در میان مباحث روز افزون هوش مصنوعی و نوآوری‌های بشر در دنیای امروز، یک شرکت مخابراتی ژاپن موفق به ساخت رباتی شده است که از توانایی درک و نمایش احساسات برخوردار است. پپر(Pepper) «ربات احساساتی» هنگام عرضه آن در ژاپن، طی مدت کمتر از یک دقیقه به فروش رفت! این ربات محصول مشترک دو شرکت فرانسوی  “Aldebaran Robotics” و ژاپنی سافت بانک (SoftBank) است که از غول‌های عرصه علم رباتیک محسوب می‌شوند و پیش از این نیز ربات‌های نائو ( NAO) و رومئو ( ROMEO) را ساخته بودند. قیمت آن در حدود ۱۶۰۰ دلار امریکا برآورد شده و مانند تمام محصولات تلفنی، ماهانه ۱۲۰ دلار هزینه اشتراک و ۸۰ دلار هزینه بیمه خواهد داشت.

پپر کیست؟

پپر اولین رباتی است که برای زندگی با انسان‌هاطراحی شده است. او برای تمیز کردن، آشپزی کردن یا برای انجام کارهای خارق‌العاده طراحی نشده است. او برای همراهی و هم صحبتی با شما ساخته شده و یک ربات نیمه انسان‌نما است که دارای توانایی اندازه‌گیری احساسات انسان و تغییر رفتار بر اساس احساسات مالک خود است.

با توجه به ویدئوهایی که پخش شده است، پپر می‌تواند احساسات و عواطف انسانی را کپی کرده و عواطف احساسی خود را ایجاد کند. دایره کلمات او وسیع است و کلمه‌ای وجود ندارد که او نداند. از سنسورهای لمسی و دوربین‌های پیشرفته‌ای برخوردار است که با مانیتورینگ فضای اطراف، عواطف و احساسات خود را بر روی صفحه نمایشی به اندازه تبلت که روی قفسه سینه اش قرار گرفته، نمایش می‌دهد. پپر می‌تواند به حرف‌ها گوش کند، و شادی، تعجب، خشم، شک و غم و اندوه را از تجزیه تحلیل حالات صورت و زبان بدن و کلماتی که مالک بیان می‌کند، درک کند. او خلق و خوی صاحبش را تشخیص داده و مطابق احساسات عکس‌العمل نشان می‌دهد. مثلا در هنگام ناراحتی با صدای رسایی آه می‌کشد و ممکن است موزیک دلخواه شما را پخش کند یا آواز بخواند یا شما را تشویق به بازی کند تا احساس بهتری داشته باشید. او احساسات خود را با روش خاص خود که به تدریج یاد می‌گیرد بیان می‌کند و زبان بدنی و حرکات مخصوص و نمکین خود را دارد، برای همین می‌شود گفت او شخصیت مستقل خود را دارد.

پپر دوست دارد با انسان‌ها صحبت کند. او در مورد ما بسیار کنجکاو است. اگر شما برای مدتی با او تعامل داشته باشید او قادر به تشخیص سلیقه شماست و مطابق با سلیقه شما خود را تطبیق می‌دهد. هدف پپر یادگیری و رشد گام به گام با مالک خود است، تکامل و توسعه تدریجی رفتار احساسی این ربات چالش اصلی طراحان آن است.

پپر چگونه کار می‌کند؟

تعامل مفهوم اصلی و ضروری برای همراهی با ربات پپر است. او از طریق سنسورهای متعددی که دارد قادر به تشخیص احساسات و روش برقراری ارتباط با افراد است و همدمی بسیار اجتماعی است. پپر برای سلام دادن به کسی که از کنار او عبور می‌کنید، لحظه‌ای تردید نمی‌کند و برای تحت تاثیر قرار دادن او ممکن است موزیک پخش کند، حتی قادر است برای کسب اطلاعات بیشتر به اینترنت وصل شود.

یک همراه و همدم همیشگی

پپر پر از شگفتی‌های فناوری است. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از دوربین “3D” شگفت‌انگیز سیستم اولتراسوند که جهت تشخیص محیط اطراف خود و برای حرکت استفاده می‌کند و سنسورهای لمسی بسیار پیشرفته که می‌تواند تماس‌ها را احساس کرده و واکنش نشان دهد. علاوه بر آن این ربات قادر به چک کردن اینترنت داخل خود بوده و میزان مصرف باتری خود را کنترل می‌کند و در صورت نیاز آن را شارژ می‌کند و حتی از محل شارژر باتری خود آگاه است! این ربات می‌تواند به مدت چهارده ساعت با باتری لیتیوم-یون خود اقدام به فعالیت کند.

این ربات احساساتی دارای دو چشم عروسکی با ۱۲۰ سانتی متر قد و  ۲۸کیلوگرم وزن از شخصیتی کارتونی به نام “استرو بوی” (Astro Boy) که فاقد قلب بود، الهام گرفته شده است. او با سرعت سه کیلومتر در ساعت با استفاده از چندین چرخ در زیر خود حرکت کرده و ۱۷ مهره مخصوص به کار برده شده در مفاصل آن نیز به گونه‌ای طراحی شده که اجازه‌ حرکت آهسته و سیال را در یک حالت طبیعی می‌دهد.

صدا و صفحه نمایش

پپر برای درک شما ابتدا به صدایتان گوش می‌کند و زبان بدن‌تان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. پس از آن طبیعی است که برای برقراری ارتباط با شما با لحنی مشابه زبان و حرکات‌تان شروع به صحبت می‌کند. او حتی می‌تواند به چند زبان صحبت کند.

پپر یکی از ربات‌هایی است که شانس بیشتری نسبت به رقبا دارد و همانند تلفن‌های همراه هوشمند به زودی وارد زندگی شخصی افراد می‌شود. لذا تولیدکنندگان پپر قصد دارند تا سال دیگر این ربات را با قیمت کمی ابتدا وارد بازار ژاپن کنند تا با در نظر گرفتن میزان فروش و استقبال عموم نسبت به فروش آن در سطح جهانی برنامه‌ریزی کنند.

پپر در حال حاضر در ژاپن و در فروشگاه‌های “SoftBank Omotesando” و “SoftBank Ginza” در حال نمایش است و بازدیدکنندگان در این مکان‌ها امکان صحبت و برقراری ارتباط را با آن دارند، همچنین سافت بانک (SoftBank ) قصد نمایش پپر را در سایر فروشگاه‌های این کشور در آینده‌ای نزدیک دارد و از ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۵ در ژاپن این ربات به فروش خواهد رسید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا