تکنولوژی و فناوری

tensor flow: پروژه جدید گوگل برای پژوهشگران

“گوگل” اخیرا استفاده از دستگاه هوش مصنوعی خود را  که “تنسور فلو” نام دارد، در اختیار عموم قرار داده است. می‌توان انتظار داشت که استفاده از این دستگاه در چند سال آینده موجب انقلابی در علم و اقتصاد شود.

فرق هوش مصنوعی با محاسبات و استنتاج‌های منطقی کامپیوترها این است که در آن سرو کار با حدس و گمان و حساب احتمالات است، نه اثبات و علم یقین. البته همان‌طور که مغز بشر با ایجاد شبکه‌های عصبی جدید در اثر مشاهدات به نتایجی می‌رسد که قبلا فکر آن را هم نمی‌کرد، هوش مصنوعی هم در کامپیوتر از حساب احتمالات مفروضات معین پیش‌تر می‌رود و روابط و امکاناتی پیش‌بینی نشده را تحویل کاربر خود می‌دهد.

از زیست‌شناسی مولکولی و افق علم طب تا فیزیک هسته‌ای، و از کشف روندهای پیش‌بینی نشده اجتماعی-سیاسی تا ترجیحات آینده مصرف‌کنندگان که ساختارهای تولید و اقتصاد را متحول خواهند کرد، همه جا شاهد شتاب حیرت‌انگیز متاثر از هوش مصنوعی خواهیم بود.

با وجود این‌که “تنسور فلو” از نسل پیش هوش مصنوعی گوگل که “دیسبیلیف” (یعنی ناباوری) نام داشت بسیار پیشرفته‌تر و تواناتر است، گوگل دسترسی به موتور فکری و کارکردهای آن را از راه زبان کامپوتری “پایتان” میسر کرده – زبانی که آموختن و به کار بردنش به مراتب از زبان جاری در فضای نرم‌افزاری “مایکروسافت” یعنی “ویژوآل بیسیک” ساده‌تر است.

البته هدیه گرانبها – و از دیروز سهل‌الوصول – گوگل به جهان دانش بی‌طمع نیست. ده‌ها هزار عالم و فناور (به جای همکاری از راه مقالات معمول) قطعات برنامه‌های کامپیوتری‌ رد و بدل خواهند کرد که کار کردن آن‌ها متکی به موتور هوش مصنوعی تحت کنترل گوگل خواهد بود.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. با سپاس و قدردانی فراوان مطلب مفید و ارزنده ای بود موفق و پیروز باشید

دکمه بازگشت به بالا