جاذبه های گردشگری

زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول

در طول قرون متمادی استانبول یکی از کلانشهرهای بزرگ جهان بوده است که هم در اروپا و هم در آسیا قرار دارد. مستعمره بیزانس در حدود 1000 سال قبل از میلاد تاسیس شد و به پایتخت بزرگ امپراتوری بیزانس قسطنطنیه تبدیل شد. این شهر که پس از تأسیس جمهوری ترکیه به طور رسمی به استانبول تغییر نام یافت با بقایای با شکوه از تاریخ طولانی و درخشان خود هر گردشگری را جذب خود می کند. اگرچه بسیاری از جاذبه های گردشگری استانبول در منطقه قدیمی شهر سلطان احمد (مرکز شهر) یا در مجاورت آن واقع شده اند، اما در سایر نقاط دور از شهر نیز جاذبه های توریستی دیگری وجود دارد به همین دلیل ما لیستی از بهترین جاذبه های گردشگری و مناظر دیدنی استانبول را در این پست به شما ارائه داده اییم تا در سفر به این شهر زیبا راهنمای شما باشد.

1. ایا صوفیا

گفته شده است كه وقتی امپراتور بیزانس یوستینیان برای اولین بار در سال 536 میلادی وارد كلیسای تمام شده خود شد ، وی فریاد زد: “سبحان الله كه من شایسته چنین كاری شناخته شده ام. اوه سلیمان، من از تو پیشی گرفتم! این بنا که به عنوان یکی از محبوب ترین بناهای تاریخی استانبول باقی مانده است با قبه ها و مناره های بلندش در تمام طول سال بازدیدکنندگان زیادی دارد و می توان آن را نماد شهر استانبول دانست.

2. کاخ توپکاپی (Topkapi Sarayi)

این کاخ با شکوه که از زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول می باشد در کنار تنگه بسفر قرار دارد و برای اولین بار توسط مهمت فاتح در قرن پانزدهم ساخته شد. این مجموعه وسیع نمایشی خیره کننده از هنر اسلامی است، حیاطهای مجللی که با کاشی کاری پیچیده ای ساخته شده اند و اتاقهای تزئین شده زیبایی را بهم پیوند می دهند و همه با دیوارها و برجها محاصره شده اند. از نکات برجسته بسیاری که در اینجا وجود دارد  و از مشهورترین آنها می توان به حرمسرا (جایی که بسیاری از زنان صیغه ای و فرزندان سلطان روزهای خود را در آنجا می گذرانند) اشاره کرد.

3. مسجد آبی (سلطان احمد کامی)

این مسجد که بین سالهای 1609 و 1616 ساخته شده و نام مستعار خود را از تزئین داخلی ده ها هزار کاشی ایزنیک گرفته است، جلوه زیبایی و رنگی فضای داخلی آن را به یکی از بهترین دستاوردهای معماری عثمانی تبدیل کرده است. یک لذت بزرگ گردش در سفر به استانبول  گشت و گذار در میان باغ هایی است که بین مسجد آبی و آیا صوفیا قرار گرفته اند. درست در پشت مسجد آبی  بازار آراستا قرار دارد. مکانی عالی برای خرید زیرا مغازه های صنایع دستی در اینجا سوغاتی با کیفیت بالا برای فروش دارند ولی اگر علاقه ایی به خرید ندارید به این بازار بروید تا موزه موزاییک Great Palace را که بین بازار آراستا و مسجد قرار دارد را از نزدیک ببینید.

4.  مخزن باسیلیکا (Yerebatan S 

آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری استانبول است. این سالن زیرزمینی عظیم  کاخ مانند که توسط 336 ستون در 12 ردیف پشتیبانی می شود یک منبع ذخیره سازی است که آب را برای امپراتورهای بیزانس ذخیره می کرد. این پروژه توسط کنستانتین بزرگ آغاز شد اما توسط امپراطور ژوستینیان در قرن 6 به پایان رسید. بسیاری از ستون های مورد استفاده در ساخت و ساز از سازه های کلاسیک قبلی بازیافت شده و دارای حکاکی های تزئینی است که معروفترین آنها پایه های ستون معروف به سنگهای مدوزا در گوشه شمال غربی با حکاکی های برجسته مدوزا می باشد.

 

6. موزه باستان شناسی استانبول

 این مجموعه موزه مجموعه ای خیره کننده از آثار ترکیه و سراسر خاورمیانه را گرد هم آورده است که گستره وسیعی از تاریخ این منطقه را در بر می گیرد. سه بخش جداگانه در مجموعه وجود دارد که هر یک از آنها قابل بازدید هستند: موزه شرق باستان ؛ موزه اصلی باستان شناسی ؛ و غرفه کاشی کاری مهمت فاتح  که مجموعه ای خیره کننده از هنر سرامیک را در خود جای داده است. همچنین آثار شگفت انگیز به نمایش درآمده در نمایشگاه Istanbul Through the Ages در موزه اصلی باستان شناسی را از دست ندهید.

7. بازار بزرگ (Kapali Çarsi)

برای بسیاری از بازدیدکنندگان خرید کردن در استانبول به اندازه گشت و گذار در آن و دیدن و جاذبه های دیدنی اش اهمیت دارد. بازار بزرگ استانبول یک بازار عظیم سرپوشیده و در واقع اولین مرکز خرید در جهان است که یک محله کامل از شهر را اشغال کرده و توسط دیوارهای ضخیم بین مسجد نوره عثمانیه و مسجد بیازیت احاطه شده است. ورودی بازار از طریق یکی از 11 دروازه ای است که توسط مغازه ها و غرفه هایی که هر سوغات و صنایع دستی ترکی را که می توانید تصور کنید می فروشند پوشانده شده است. نزدیک ورودی خیابان Divanyolu بازار ستون سوخته قرار دارد که این کنده ستون با ارتفاع هنوز 40 متر توسط کنستانتین بزرگ راه اندازی شد و تا سال 1105  مجسمه ای برنز از کنستانتین داشت.

8. مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول است  که در بالای تپه ایی در منطقه سلطان احمد قرار دارد و یکی از شناخته شده ترین بناهای استانبول است. این بنا بین سالهای 1549 تا 75 توسط سنان معمار مشهور عثمانی برای سلیمان با شکوه ساخته شده است. در داخل مسجد گنبدی به ارتفاع 53 متر توجه شما را به خود جلب می کند و در بیرون از مسجد یک گورستان جالب عثمانی واقع شده است که محل قرار گرفتن مقبره سلطان سلیمان و همسرش هاکی هورم سلطان می باشد.

9. بازار ادویه (Misir Çarsisi)

بازار ادویه محلی است که در آن می توانید انواع میوه های خشک ، مغزها ، گیاهان و البته ادویه جات را ببینید. این بازار که از راه مالیاتی بود که دولت عثمانی از مصر می گرفت ساخته شد ، به همین دلیل نام آن در ترکی (Misir Çarsisi) به معنی “بازار مصر” است. گشتن در بازار ادویه یکی از محبوب ترین کارهایی است که می توانید در استانبول انجام دهید. درست در مجاورت ورودی اصلی بازار ادویه  بنای باشکوه Yeni Camii (مسجد جدید) قرار دارد که در سال 1615 ساخت آن آغاز شد و در سال 1663 به پایان رسید. حتما باید نگاهی به داخل این مسجد بیندازید  زیرا فضای داخلی آن با کاشی کاری و با استفاده از برگ طلا تزئین شده است.

10. کاخ دولماباهچه

کاخ مجلل و آراسته دولماباهچه تأثیر آشکار تزئینات و معماری اروپا را بر امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم نشان می دهد. این کاخ در سال 1854 توسط سلطان عبدالمسید اول ساخته شد و جایگزین کاخ توپکاپی به عنوان محل اقامت اصلی سلاطین شد. بیرون کاخ  با باغ های زیبا  با چشمه ها، حوضچه های زینتی و گل های شکوفه بسیار زیبا و دلفریب و در داخل  کاخ شکوه و جلال سبک رنسانس ترکیه چشم هر بیننده ایی را خیره می کند. در فضای داخلی کاخ عناصر روکوکو، باروک، نئوکلاسیک و عثمانی با لوسترهای کریستال ماموت، استفاده از طلا، مبلمان به سبک فرانسوی و سقف های دیواری خیره کننده ترکیب شده و زیبایی کاخ را تکمیل کرده اند.

11. کلیسای چورا (Kariye Müzesi)

چورا در زبان یونانی به معنی “کشور” است و این کلیسای زیبا که در ابتدا کلیسای مقدس ناجی چورا نامیده می شد درست در خارج از دیوارهای قدیمی شهر قسطنطنیه واقع شده است. اولین کلیسای چورا احتمالاً در قرن پنجم در اینجا ساخته شده است  اما آنچه اکنون می بینید  ششمین بازسازی ساختمان است زیرا در قرن 9th به طور کامل تخریب و بازسازی شد. این کلیسا امروزه یک موزه بحساب می آید و به دلیل موزاییک های افسانه ایی مربوط به قرن 14 میلادی و نقاشی های دیواری در امتداد دیوارها به شهرت جهانی رسیده است. این نمونه های باورنکردنی از هنر بیزانس طیف گسترده ای از مضامین را از شجره نامه مسیح گرفته تا داستان های عهد جدید را شامل می شود.

 

 

 

 

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا