تکنولوژی و فناوری

10 تانک مرگبار جهان که هیچ دشمنی تمایل ندارد با آنها روبرو شود!

تانک های جنگی ، MBT ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند نبرد را به سمت دشمن ببرند و باعث بشوند از مقابله و جنگ جان سالم بدر ببرید.  تانک ها حتی ممکن است سرنوشت جنگ را رقم بزنند به طوری که هر چه تانک های قدرتمند تر و سرسخت تری داشته باشید امکان بیشتری برای پیروزی نصیب شما میشود. این 10مورد از بهترین تانک های مرگبار جهان هستند و  یک سر وگردن از بقیه بالاترن و یک نگاه به آنها تجسم واقعی کلمه جنگ را به ذهن شما می آوردند.

 این 10 تانک فوق العاده اگرچه از نظر مدل متفاوت هستند ولی در دومورد با هم مشترک هستند. یکی قدرت شلیک عظیم و دیگری زره های غیر قابل نفوذ.
تانک های فعلی محصولات جنگ سرد هستند که در آن مسابقه تسلیحاتی منجر به توسعه تانک هایی با قدرت شلیک فوق العاده می شود.

از دهه 1960 به بعد ، MBT ها عملاً به تانک ارتش در سراسر جهان تبدیل شدند – نقشی که آنها هنوز هم ارائه می دهند و به احتمال زیاد در آینده هم گسترش می بابد.
 

1 – چلنجر 2 ( Challenger 2 )

 

Challenger 2
 
 
Challenger 2  یکی از توانمندترین و نیرومندترین ابزار اصلی جنگ زمینی در جهان محسوب می شود. این ماشین جنگی به یک اسلحه مرگبار دقیق 120 میلی متر مسلح شده است و می تواند خرابی زیادی را به همراه داشته باشد.
 اسلحه اصلی این تانک حداکثر محدوده ای با هدف بیش از 5 کیلومتر را مورد هدف قرار می دهد. و رکورد طولانی ترین کشتار تانک به تانک در جهان را در اختیار دارد. اسلحه آن همچنین دارای یکی از سریعترین سیستمهای دستیابی به هدف در جهان را در اختیار خود دارد.

اولین با این تانک در سال 1998 به بهره برداری رسید و جایگزین جد قدیمی خود یعنی  Challenger 1 شد. در حال حاضر پیش بینی می شود Challenger 2 تا دهه 2030 در این زمینه فعال باشد.
 

2 – تانک لئوپارد (Leopard 2A7 )

 

 
طراحی و مبدا تانک Leopard 2A7 کشور آلمان است که در سال 2014 این سلاح مرگبار را ساخت.
 این دستگاه مجهز به اسلحه بسیار توانمند و سیستم های زره منفعل است که از انواع اسلحه تا 360 درجه محافظت می کند.

این تانک مجهز به اسلحه صافی 120 میلی متر L55 است و می تواند مهمات استاندارد ناتو را با دور 120 میلی متر HE به آتش بکشد. سیستم های زره منفعل آن محافظت همه جانبه در برابر موشک های ضد تانک ، مین ، دور IED و RPG را فراهم می کند.

مانند سایر تانک های اصلی جنگ ، بسته به منطقه جنگی ، می توان آن را با دیگر سلاح های جنگی اضافی مجهز کرد. این موارد می تواند از گاوآهن مین ، غلتک های مین یا تیغه های مایع برای پاک کردن موانع باشد. همچنین یکی از سریعترین تانک ها با حداکثر سرعت 72 کیلومتر در ساعت و برد 450 کیلومتر است.
 

3 -بلک پانتر کا2 ساخت کره جنوبی

 



 K2 یکی از پیشرفته ترین سلاح های اصلی جنگ در جهان محسوب می شود. کشور کره جنوبی این تانک را در سال 2016 طراحی کرده و ساخته است.
K2 “پلنگ سیاه” کره جنوبی یک اسلحه اصلی در جنگ بسیار پیشرفته است. گفته میشود که از گرانترین تانک های ساخته شده نیز می باشد.

تا به امروز 100 تانک K2 در کره جنوبی ساخته شده و پیش بینی می شود در آینده نزدیک 200 مورد دیگر ساخته شود. این تانک دارای سیستم پیشرفته خودکار دستیابی به هدف, هدف گیری و شلیک است و همچنین مجهز به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک است.
 

4 – تانک ارماتا (T-14 Armata) (دارای برجک بدون سرنشین )

 



تانک جنگی T-14 Armata در سال 2015 در کشور روسیه ساخته شده است ویژگی برجسته این تانک برجک بدون سرنشین آن است. T-14 آرماتا از سلاح های اصلی جنگ در روسیه به شمار می آید. بدون سرنشین بودن این تانک آن را از سایر رقبا جلوتر می برد.


این سلاح با یک صافور 125 میلی متری ، 2A82-1M ، یک توپ که انرژی پوزه بالاتری نسبت به Leopard 2 آلمان دارد ، مسلح شده است. برجک و بدنه آن در زره واکنشی دو ماده منفجره مالاکیت (ERA) پوشیده شده است. همچنین توسط یک سیستم حفاظت فعال افغانستانی محافظت می شود که می تواند مهمات ضد تانک را ردیابی ، نظارت و رهگیری کند.
 

5-تانک ابرامز (M1A2 SEP Abrams )

تانک ابرامز(M1A2 SEP Abrams )

تانک M1A2 SEP Abrams در سال 1999 توسط ایالات متحده ساخته شده است. این تانک بارها در نبرد به اثبات رسیده و از یک موتور توربین چند منظوره قدرتمند برخوردار است.

بسته پیشرفته سیستم M1A2 (SEP) جانشین M1A2 است. این تانک از لحاظ محافظت در برابر زره و بسیاری از سیستم های دیگر از انواع قدیمی Abrams بروز شده است.


این تانک جنگی  یکی از بهترین تانک های جنگ بشمار می آید. این دستگاه از لحاظ دفاعی و تهاجمی عالی با زره های پیشرفته ای که با اورانیم قوی شده در جاهایی مختلف ماشین کار گذاشته شده است. قدرت شلیک آن به دلیل داشتن اسلحه صافی L44 120 میلی متر کوتاهتر ، نسبت به تانک های دیگر مانند Leopard 2A7 اندکی پایین است. با وجود این ، هنوز یک ماشین جنگی بسیار خطرناک است. موتور توربین چندگانه آن عملکرد خوبی دارد اما به حفاظت زیادی نیاز دارد.
 

6 – مرکاوا مارک 4 (Merkava Mark 4 ) (یکی از سر سخت ترین تانک های جهان )

 



Merkava Mark 4 در سال 2004 توسط کشور اسرائیل ساخته شده است و واقعاً یکی از بهترین تانک های جهان است.
مرکاوا مارک IV ساخت اسرائیل آخرین تکرار سری تانک های بسیار توانا مرکاوا است. نام آن به معنی “ارابه” به زبان عبری می باشد. زره پوش Mark IV مدولار است و در همه طرف تانک از جمله شکم بالا و V شکل آن استفاده می شود. این امر باعث می شود تانک های آسیب دیده با سرعت بیشتری در جنگ تعمیر شوند.

این سلاح جنگی مانند سایر تانک های مدرن ، برای رهگیری پرتابه های ورودی با سیستم حفاظت فعال همراه است. مرکاوا مسلح به اسلحه 120 میلی متری ساخت اسرائیل است. تا به امروز حدود 360 مورد از این ماشین ساخته شده و 300 مورد دیگر در حال ساخت است.
 

7 – تانک (Type 90 ) ژاپنی

 

 

نوع ژاپنی Type 90  تانک اصلی میدان نبرد متعلق به نیرو های زمینی دفاعی ژاپن (JGSDF ) است. این تانک توسط صنایع سنگین میتسوبیشی با همکاری تولیدکنندگان تانک آلمانی برای جایگزینی با تانک های Type 61 و Type 74 طراحی شد.
توسعه این تانک در سال 1976 آغاز و در سال 1990 وارد خدمت شد. قرار است تانک Type 10 جایگزین این تانک شود. در آن زمان یکی از پیشرفته ترین تانک های جهان بود. در ابتدا ژاپن برنامه ریزی کرده بود 600 یا حدودی از آنها را بسازد ، اما هزینه سنگین هر واحد از آنها به معنی تولید در حدود 340 بود.

این تانک با یک اسلحه با طراحی آلمانی Rheinmetall با ضخامت 120 میلی متر ساخته شده است که تحت لیسانس شرکت Rheinmetall آلمان در ژاپن ساخته شده است. این اسلحه می تواند دورهای استاندارد ناتو را که می توان با استفاده از سیستم بارگیری مهمات اتوماتیک خود نصب کرد ، شلیک کند.

این زره پوش کامپوزیت سرامیکی / فولادی مدولار و همچنین سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک ناهموار دارد. کامپیوتر 32 بیتی تجزیه و تحلیل پرتابه و سیستم های تصویر برداری حرارتی توسعه یافته و سیستم های اتوماتیک ردیابی که قادر به درگیری با اهداف متحرک یا ثابت در روز و شب هستند از جمله ویژگی های مدرن این تانک ژاپنی محسوب می گردد.
 

8 – تانک لکلرک (Leclerc)

 


 Leclerc دارای اسلحه  بسیار دقیق 120 میلی متری و زره کامپوزیت مدولار است. این نام به افتخار جنرال فیلیپه لكلرك د هاوتكلوكس كه رهبری نیروهای فرانسوی را كه در آزادسازی پاریس در WW2 بر عهده داشت ، گذاشته شد.
تانک نبرد اصلی لكلرك ساخته شده فرانسه ، یكی دیگر از مرگبارترین تانک های جنگی جهان است. این تانک که توسط صنایع پیشین GIAT طراحی و ساخته شده است ، در سینماهای مختلف جنگ در سراسر جهان خدمات ارائه کرده است.

این ماشین مرگبار توسط ارتش امارات متحده عربی و فرانسه استفاده می شود و هزینه ای در منطقه 9/3 میلیارد یورو دارد. این جایگزین MBT های قدیمی AMX30 ارتش فرانسه شد.

این تانک به یک اسلحه اصلی قدرتمند 120 میلی متری مسلح شده و توسط زره های مدولار محافظت می شود. اخیراً بیشتر لکرلک ها در ارتش فرانسه با چیزی به نام کیت AZUR ارتقا یافته و بهبود یافته اند.این تانک با استفاده از سیستم پایدار سازی خود قادر است در سرعت 50 کیلومتر در ساعت اقدام به شلیک به سوی اهداف کند. درمورد دیگر ویژگی های  لکلرک فرانسوی می توان گفت این تانک قابلیت عبور از خاکریزهایی به عمق سه متر و برجستگی های به ارتفاع 110 سانتی متر را دارا می باشد. برجک این تانک قادر است در 12 ثانیه یک دور کامل 360 درجه ای بزند. تانک سوخت این تانک 1300 لیتر ظرفیت دارد که با این مقدار سوخت می تواند مسافتی 550 کیلومتری را طی کند.
 

9 – تانک اپلوت ام (Oplot-M)

 


این تانک در سال 2009 توسط دفتر طراحی ماشین سازی خارکوف موروزف در کشور اکراین ساخته و وارد خدمت شده است.Oplot-M  نسخه به روز شده ای T-84 روسی است. 
Oplot-M یک نسخه به روز شده از تانک نبرد اصلی قدیمی T-84 اوکراینی است. این مدرن ترین و پیشرفته ترین تانک ارتش اوکراین است و از زره پوش پیشرفته ، سیستم های الکترونیکی جدید اندازه گیری متقابل و سایر موارد ارتقاء یافته است.

این تانک قادر است یک موشک هدایت شده با لیزر را در برابر سایر تانک ها، وسایل نقلیه زره پوش و بالگردهای معلق در هواکش تا برد حدود 5000 کیلومتر شلیک کند. همچنین دارای موتور دیزل 1200 اسب بخاری است و دارای سامانه دید حرارتی پانورماتیک برای فرمانده است.
 

10 – تانک تی 90 روسی (T-90)

 


 T-90 یکی از پیشرفته ترین تانک های روسیه است. اسلحه اصلی آن می تواند مخلوطی از اسلحه از جمله موشک های ضد تانک هدایت شونده را به آتش بکشد.
T-90 روسی از مخوف ترین و جالب ترین تانک های جهان است – اما غیرقابل نفوذ نیست و اولین بار در اوایل دهه 1990 وارد خدمت شد.

تی 90 در واقع یک نسخه مدرن و به روز شده از T-72B است و  جزو پیشرفته ترین و شگفت انگیز ترین تانک های جنگی جهان محسوب می شود. این تانک به اسلحه اصلی قدرتمند 125 میلی متری 2A46 است و توسط زره های واکنش شونده کامپوزیت و مواد منفجره ، پرتاب نارنجک های دود ، زره های واکنشی ضد انفجار و سیستم های مهار کننده IR مجهز شده است.
مانند T-84 Oplot-M و سایر تانک های موجود در این لیست ، اسلحه اصلی آن نیز می تواند موشک های ضد تانک با هدایت لیزر را تا حدود 4000 کیلومتر دورتر شلیک کند. این اسلحه همچنین می تواند انواع مهمات را از جمله APDS HEAT (ضد انفجاری با مواد منفجره) و HE-FRAG (قطعه انفجار زیاد) و همچنین پرتابه های بوته دار با فیوزهای زمانی شلیک کند. دارای سامانه اختلال گر فروسرخ برای ایجاد اختلال روی موشک های نیم خودکار است و از یک موتور 1000 اسب بخار بهره می برد و مانند تمامی تانک های شرقی به صورت چشمگیری دارای وزن کمتر است که بدلیل زره کمتر در دو طرف برجک و بدنه است.
 
 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا