تکنولوژی و فناوری

10 پهپاد جنگی برتر جهان 2020

معرفی 10 پهپاد برتر جهان در سال 2020

هدف ما از ارائه این مطلب معرفی هواپیماهای بدون سرنشین و جنگی برتر جهان در سال 2020 می باشد. اما قبل از معرفی این پهپادها توضیحات مختصری از این تکنولوژی نظامی خدمت شما ارائه می دهیم. یک پهپاد در واقع به هواپیمایی گفته می شود که بدون سرنشین و از فاصله دور کنترل می شود. در واقع کلمه پهپاد کوتاه شده عبارت “پرنده هدایت پذیر از دور” می باشد. پهبادها به دو دسته نظامی و غیرنظامی تقسیم می شوند که نمونه غیر نظامی آنها بسیار کوچک می باشند و از مهمترین فعالیت های آنها می توان به تصویر برداری و فیلم برداری هوایی اشاره کرد. اولین پهپادهای جنگی ابتدا در سال 1850 توسط اتریش به کار گرفته شده اند و در واقع شبیه سازی از بالن های جنگی بودن که در جنگ جهانی اول برای بمباران اهداف و جاسوسی مورد استفاده قرار می گرفتند. تکنولوژی ساخت این هواپیماهای بدون سرنشین روز به روز در حال توسعه بود تا اینکه امروزه شاهد پیشرفته ترین پهپادهای جنگی با قابلیت حمله هوشمندانه به هدف می باشیم. امروزه پهپاها مهمترین نقش را در پدافند هوایی ایفا می کنند و با حمل موشک های هوا به هوا نقش یک سکوی هوایی را ایفا می کنند. چهارتا از ده پهپاد برتر توسط کارخانه General Atomics ساخته شده اند. در پایین ده پهپاد جنگی برتر جهان را بر اساس ظرفیت بارگیری، مداومت پرواز، برد مسافتی، ارتفاع و اسلحه خدمت شما کاربران همیشگی ای اس دانلود معرفی می کنیم.

1- Predator C Avenger (سی اونجر)

سی اونجر به معنای انتقام جو می باشد و می توان آن را برترین پهپاد جنگی جهان دانست. اما چرا چنین عنوان مهمی را به این هواپیمای جنگی می دهیم؟ این پرنده ساخت شرکت جنرال اتومیکس می باشد که در سال 2009 اولین پرواز خود را شروع کرد. سی آونجر بسیار هوشمندانه عملیات حمل تجهیزات نظارتی و غیره را فرا می گیرد تا به عنوان یک پرنده انتقام جو در دید هیچگونه راداری قرار نگیرد. این هواپیمای بدون سرنشین مصرف سوخت مناسبی دارد و حدود 20 ساعت می تواند بر فراز هدف پرواز کرده و بر اقدامات دشمن نظارت داشته باشد. ظرفیت بار کامل آن 2948 کیلوگرم بوده که متشکل از تسلیحاتی نظیر موشکهای Hellfire، موشک های لیزری و مهمات حمله مستقیم می باشد. C Avenger این توانایی را دارد که با سرعتی بیش از 850 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. جایگاه حمل سلاح این پهپاد به صورت داخلی ساخته شده اند و این یک ویژگی مهم از هواپیماهای رادار گریز می باشد.

2- Heron TP (هرون تی پی)

هرون TP همچنین با نام ایتان (Eitan) شناخته می شود. دومین پهپاد جنگی برتر جهان در سال 2020 می باشد که توسط صنایع هوایی اسرائیل (IAI) ساخته شده و هم اکنون در حال خدمت به نیروی دفاعی کشور اسرائیل می باشد. این دستگاه توانایی حمل 2700 کیلوگرم بار را دارد که شامل چندین سیستم ماموریت از قبیل رادار دیافراگم مصنوعی (SAR)، سیستم ارتباطی سیار (GSM)، سیستم اطلاعاتی ارتباطی و تسلیحات جنگی نظیر بمب های هدایت شونده و موشک های هوا به زمین هستند. این پهپاد با موتور Single pratt و Whitney PT-6A حدود 1200 اسب بخار نیرو تولید می کند. بیش از 30 ساعت مداومت شارژی دارد و با حداکثر سرعت 220 کیلومتر پرواز می کند. حداکثر وزن تیکاف این پهپاد جنگی اسرائیل حدود 5670 کیلوگرم می باشد.

3- MQ-9B SkyGuardian (ام کیو – 9 بی)

سومین پهپاد جنگی برتر جهان برای سال 2020 ساخت کارخانه جنرال اتومیکس می باشد که هم اکنون در حال خدمت به ایالات متحده آمریکا میباشد. از مهمترین قابلیت های این پهپاد جنگی می توان به وزن تیکاف قابل توجه آن یعنی 5670 کیلوگرم و دارای 9 ایستگاه بارگیری است که می تواند حداکثر بار کارایی 1814 کیلوگرم را داشته باشد. MQ-9B SkyGuardian به عنوان بخشی از برنامه محافظ RG Mk1 خود بوده که در سال 2020 وارد نیروی هوایی سلطنتی خواهد شد. این پهپاد توسط GA-ASI تهیه و تنظیم شده است، این هواپیمای جنگی مطابق با پهپادهای سیستم پهپاد ناتو STANAG 4671 طراحی شده و از استانداردهای طراحی و هوایی Stan 00-970 بهره می برد.. این هواپیمای جنگی و بدون سرنشین قادر به حمل تسلیحات جنگی نظیر بمب های 500 لیتری GBU-12 Paveway II با هدایت لیزری و موشک های AGM114 Hellfire می باشد. ویژگی های سیستم شناسایی و جلوگیری را دارد که توسط ستاد GA-ASI توسعه داده شد. این هواپیما قادر است در ارتفاعات بیش از 40.000 فوت با حداکثر سرعت 480 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. مداومت این پرنده جنگی در آسمان حدود 40 ساعت می باشد و در واقع می تواند مانور ایده آلی بر روی هدف داشته باشد.

4- MQ-9 Reaper (ام کیو 9 یا ریپر)

چهارمین پهپاد جنگی برتر جهان MQ-9 ملقب به ریپر می باشد، در واقع ریپر همان پهپاد نظامی است که عملیات ترور سردار سلیمانی با آن صورت گرفته است. این پرنده جنگجو از قابلیت های برتری نسبت به پردیتور بهره می برد و قادر به حمل موشک های هلفایر، بمب های هدایت لیزری GBU-12 و بمب های کنترل ماهواره های GBU-۳۸ می باشد. این پهپاد هم اکنون با نیروهای هوایی ایالات متحده ، ناسا ، نیروی هوایی رویال و نیروهای هوایی ایتالیا ، فرانسه و اسپانیا در حال خدمت است. سیستم کنترل از راه دور آن توسط GA-ASI مطابق با استانداردهای ناتو ساخته شده است. این پهپاد با استفاده از یک موتور توربوپراپ Honeywell TPE331-10 قادر به حمل حداکثر بار 1746 کیلوگرم می باشد. وزن تیکاف این هواپیمای بدون سرنشین 4760 کیلوگرم میباشد. پهپاد ریپر قادر به حمل بارهای چند منظوره مانند سیستم های EO / IR ، رادار چند حالته سیاهگوش ، رادار نظارت دریایی چند گانه ، اقدامات پشتیبانی الکترونیکی (ESM) ، و دستگاه های لیزری است. این دستگاه همچنین می تواند سیستم های مختلف تسلیحاتی از جمله موشک های Hellfire GM-114 ، بمب های GBU-12 Paveway II و کیت GBU-JDAM را در خود نگه دارد.
اندازه این پهپاد برابر است با 20 متر دهانه بال ها، 11 متر طول و 2.1 متر ارتفاع می باشد.  موتور توربوپراپ تونایی تولید 900 اسب بخار را دارد و با سرعت 480 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند.

5- پهپاد CH-5

پهپاد جنگی CH-5 که به عنوان پهباد رنگین کمان شناخته می شود، توسط شرکت علم و فناوری هوا فضای چین (CASC) طراحی و ساخته شده است. این هواپیمای بدون سرنشین برای اولین بار در نوامبر سال 2016 معرفی شد و از نظر ظاهری به هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 Reaper ساخت ایالات متحده شباهت زیادی دارد. پهپاد جنگی قادر به انجام مأموریتهای رزمی ، شناسایی ، نظارت ، گشت زنی و موقعیت یابی هدف است. وزن تیکاف یا حداکثر وزن برخاستن این هواپیمای نظامی و بدون سرنشین حدود 3300 و ظرفیت بارگیری 1200 کیلوگرم را دارد. این هواپیما با یک موتور 330HP قادر است تا مسافتی برابر با 10.000 کیلومتر بپیماید و حدود 60 ساعت در آسمان بماند. تابستان گذشته ، CASC اعلام کرد که این هواپیمای بدون سرنشین آماده تولید انبوه است. مانند مدل های قبلی سری هواپیماهای بدون سرنشین و جنگی رنگین کمان ، CH-5 برای صادرات طراحی شده است.

6- Yabhon United 40 MALE (یابهون 40 میل)

ششمین پهپاد جنگی برتر جهان در سال 2020 توسط یک تولید کننده مستقر در ایالات متحده عربی ساخته و توسعه یافت. این تولید کننده ADCOM Systems نام دارد. این هواپیما در حال خدمت به نیروهای الجزایر است و به صورت محلی با عنوان الجزایر 54 نامگذاری می شود.
پهپاد چند منظوره توانایی حمل حداکثر بار 1000 کیلوگرم را دارد که شامل سنسورها، سیستم های نظارتی مانند سکوی دوربین و رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) و سونار می باشد. هواپیمای بدون سرنشین جنگی برای حمل مهماتی به وزن 400 کیلوگرم از چهار غلاف زیر بال برخوردار است. این هواپیمای بدون سرنشین همچنین امکان جابجایی بار اضافی و خارجی را در نزدیکی شکم بدنه پرنده دارد. یابهون با استفاده از پیشرانه توربین الکتریکی هیبریدی ، می تواند به حداکثر سرعت 118k برسد و می تواند 120 ساعت در هوا بماند. حداکثر وزن برخاست مجاز برای این پهپاد جنگی 1500 کیلوگرم می باشد.

7- MQ-1C Gray Eagle (ام کیو – 1 سی)

سامانه هواپیماهای بدون سرنشین ام کیو -1 سی یا عقاب خاکستری را به عنوان بخشی از برنامه نوسازی هوانوردی ارتش ایالات متحده ساخته است. این هواپیما با استفاده از سیستم های هوایی عمومی اتمی (GA-ASI) طراحی شده است تا از این طریق شرایط لازم برای شناسایی ، نظارت و دستیابی به هدف (RSTA) را برآورده سازد.
UAS به گونه ای طراحی شده که 480 کیلوگرم بار را حمل می کند. در حالی که ظرفیت سوخت کامل و بار خارجی آن به ترتیب 261 و 227 کیلوگرم می باشد. نسخه هواپیمای بدون سرنشین جنگی می تواند چهار موشک Hellfire داشته باشد. بارهای دیگر شامل سنسورهای EO / IR ، رادار دیافراگم مصنوعی و حسگر رله ارتباطی است. MQ-1C Grey Eagle دارای موتور سوخت سنگین Thielert 165 HP است و حداکثر وزن برخاست آن 1،633 کیلوگرم است. حداکثر ارتفاع مجاز و حداکثر سرعت پهپاد به ترتیب 29000 فوت و 167k است. UAS حداکثر 25 ساعت استقامت دارد در حالی که نسخه برد طولانی مدت  آن 40 ساعت در آسمان مداومت دارد.

8- CAIG Wing Loong II (وینگ لونگ 2)

هشتمین پهپاد جنگی برتر جهان توسط شرکت هواپیمایی چین ( AVIC) طراحی و ساخته شده است. نسخه پیشرفته این پهپاد Wing Loong 1 است. این هواپیما در خدمت نیروی هوایی ارتش آزادیبخش مردم چین (PLAAF) است. این هواپیمای بدون سرنشین در نظر گرفته شده برای نظارت ، شناسایی و حمله هوایی ، دارای حداکثر بار خارجی 480 کیلوگرم است.
این هواپیما می تواند تا 12 بمب یا موشک با هدایت لیزر از جمله بمب های FT-9/50 ، بمب های هدایت شده با لیزر GB3 250 کیلوگرم و موشک های TL-10 داشته باشد. هواپیما با استقامت طولانی در ارتفاع متوسط می تواند 32 دقیقه مداومت پرواز داشته باشد. سرعت آن 199 کیلومتر بوده و با حداکثر وزن تیکاف 4200 کیلوگرم و سقف سرویس 32480ft است.

9- MQ-5B Hunter

هواپیمای بدون سرنشین MQ-5B Hunter که توسط کارخانه آمریکایی Northrop Grumman طراحی و ساخته شده است ، طی دو دهه گذشته با نیروهای مسلح ایالات متحده عملیاتی شده و تمامی استانداردهای تعیین شده توسط وزارت دفاع ایالات متحده را رعایت کرده است.
پهپاد شکارچی قادر به حمل بار کلی 226.8 کیلوگرم است. این دستگاه علاوه بر سلاحهای خارجی مانند Northrop Grumman Viper Strike (مهمات هدایت شده با لیزر) می تواند چندین حسگر مانند الکترو نوری (EO) / مادون قرمز (IR) و سیستم های ارتباطی را حمل کند.

شکارچی یا هونتر MQ 5B با استفاده از موتور سوخت سنگین دارای وزن تیکاف 884 کیلوگرم می باشد. و حداکثر ارتفاع پرواز آن 15.000 فوت بوده که 21 ساعت می تواند بر فراز هدف پرواز کند. سرعت این هواپیمای بدون سرنشین هونتر حدود 120K می باشد، البته نسخه بزرگتر MQ-5B حدود 30 ساعت در آسمان مداومت دارد.

10- TAI Anka (تی ای آی آنکا)

هواپیمای جنگی و بدون سرنشین آنکا دهمین پهپاد جنگی برتر سال 2019 می باشد که از سال 2017 تا کنون برای نیروی هوافضای کشور ترکیه خدمت می کند. این پهپاد توسط ستاد صنایع هوایی ترکیه (TAI) توسعه یافته است. این پهپاد جنگی ترکیه به منظور انجام فعالیت هایی نظیر شناسایی، نظارت، شناسایی هدف و شناسایی نیروهای مسلح ترکیه طراحی شده است.
کل ظرفیت حمل بار این پهپاد 200 کیلوگرم می باشد که شامل سیستم شناسایی نیروهای خودی از غیر خودی، طراح لیزر ، لیزر یاب و بارهای تسلیحاتی مانند میکرو مهمات هوشمند Rokestan (MAM-L) ، موشک انداز پرتاب هوا و موشک CIRIT 2.75in با هدایت لیزر می باشد.
این هواپیمای بدون سرنشین جنگی با یک موتور توربوپراپ PD170 با قدرت 150 اسب بخار پرواز می کند که توسط مهندسین ترکی موتور (TEI) تولید شده است. حداکثر وزن برخاستن Anka 1600 کیلوگرم دارد و حداکثر ارتفاع آن 30،000 فوت می باشد. مداومت پرواز این پرنده جنگی بیش از 24 ساعت می باشد.

پهپادهای غیرنظامی: کوادکوپترها و هلیشات ها

اما همانطور که در بالا هم گفته ایم هواپیماهای بدون سرنشین به دو دسته نظامی و غیر نظامی تقسیم می شوند. نمونه های غیرنظامی همانند پهپادهای نظامی فعالیت های مختلفی ارائه می دهند. به کارگیری در صنعت فیلم سازی برای تهیه ویدئوهای هوایی همچنین فیلم برداری حرفه ای در آتلیه های عروسی از کاربردهای این پرنده های رباتی می باشد که گاهی در ابعاد بسیار پایین (اندازه تلفن همراه) طراحی و ساخته شده اند. علاقمندان می توانند برای خرید پهپاد از فروشگاه دامزیک نمایندگی محصولات کمپانی دی جی ای در ایران، امارات و چین اقدام کنند. این نمایندگی DJI تمامی محصولات کمپانی دی جی ای نظیر کوادکوپتر مویک، فانتوم، اینسپایر، ماتریس و دوربین های فوق پیشرفته را وارده کرده و با قیمت مناسب به خریداران عرضه می کند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا