جاذبه های گردشگری

جاذبه گردشگری برتر کاپادوکیا

کاپادوکیا که در لیست محبوب ترین شهرهای توریستی ترکیه قرار دارد  منطقه ای دلربا و جذاب از مناظر سنگی آتشفشانی است. به نظر می رسد انسانها از عصر مفرغ در این منطقه ساکن شده اند و با گدازه های آتشفشانی آثار عجیبی از خود برجای گذاشته اند.  کلیساهای صخره ای دوران بیزانس با نقاشی های دیواری خیره کننده، شهرهای زیرزمینی هزارتویی و موزه های فضای باز تنها تعدادی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا می باشند. این سرزمین عجایب جادویی مملو از جاذبه هایی است که هم دوستداران طبیعت و هم علاقه مندان به تاریخ می توانند از آن لذت کنند. برای اینکه بدانید در این شهر به کجا بروید و چگونه از وقت خود نهایت استفاده را ببرید به لیستی که ما از بهترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا ارائه کرده اییم مراجعه کنید.

1. موزه فضای باز گورمه

 

درست در خارج از دهکده گورمه موزه فضای باز گورمه با مجموعه ای صومعه ها و کلیساهای صخره ای که دارای نقاشی های دیواری خارق العاده است  قرار دارد. قدمت این مجموعه به قرنهای 10 تا 12 میلادی زمانی که کاپادوکیا یک مرکز مذهبی بیزانس مهم بود برمیگردد. چندین کلیسای کوچک در این مجموعه وجود دارد که مهمترین آنها Elmali Kilise (کلیسای سیب) است. کلیسای مقدس باربارا با دکوراسیون داخلی با رنگ قرمز و کلیسای مار  با نقاشی های دیواری از سنت جورج و  هرمافرودیت از دیگر جاذبه های این موزه است.  موزه  فضای باز گورمه یکی از برجسته ترین نقاط ترکیه  و مشهورترین جاذبه گردشگری کاپادوکیا می باشد.

2. گورمه

 

Göreme به طرز باورنکردنی زیبا و کاملاً فتوژنیک و خاص می باشد به طوری که از سوی چندین مجله مسافرتی به عنوان یکی از زیباترین روستاهای جهان انتخاب شده است. این روستا که تا نیمه در تپه مدفون شده است نمای خانه های سنگی آن هزارتوی اتاق های غار را در زیر پنهان کرده است. نقاشی های دیواری تزئین شده El Nazar Kilise (کلیسای چشم شیطانی) و Sakli Kilise (کلیسای پنهان) که با یک پیاده روی کوتاه از مرکز شهر و در راه موزه فضای باز گورمه قرار دارند.

3. بالن هوای گرم در کاپادوکیا

 

برای بسیاری از بازدید کنندگان رفتن به سوار بالون هوای گرم  در کاپادوکیا یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ترکیه می باشد. بیش از 100 بالون هوای گرم دقیقاً پس از طلوع آفتاب به آسمان می آیند و چشم اندازهای  زیبایی از دره ها و تشکیلات صخره ای آنها را به شما نشان می دهند. بالون سواری حدود یک ساعت به طول می انجامد و در طول سال در دسترس می باشد. 

4. شهر زیرزمینی Kaymakli

 

شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا ابتدا در عصر هیتیت عصر مفرغ با تراشیدن زمین ساخته شدند اما شهرت آنها به دلیل تاریخ اولیه بیزانس (قرن 6 و 7) زمانی که مسیحیان منطقه از ترس مهاجمان عرب و فارس برای مدت طولانی در زیر زمین زندگی می کردند برمیگردد. این شهر با هزارتوی اتاقهایی که توسط تونل ها به هم متصل شده اند و تا هشت سطح گسترش یافته اند از زیباترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا در ترکیه می باشند. بازدید از این  تونل ها تجربه جالبی است اما کسانی که مبتلا به کلاستروفوبیا هستند باید توجه داشته باشند که برخی از تونل ها بسیار تنگ و باریک هستند.

5. موزه فضای باز Zelve

 

قدم زدن در موزه فضای باز Zelve با داشتن دیوارهای صخره ایی که دارای خانه های غاری است  تجربه جالبی از کاپادوکیای قدیم است. این شهرک ابتدا به عنوان یک صومعه در قرن 9  و در قرن بیستم یک دهکده پر رونق بود که بعدها به دلیل فرسایش و خطرات ناشی از ریزش سنگ در سال 1952 رها شد.  کلیسای Üzümlü Kilise (کلیسای انگور) و یک مسجد کاملاً زیبا که از سنگ تراشیده شده است از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا در موزه Zelve می باشد. اما لذت واقعی این موزه  گشت و گذار در فضای خانه های غار شکل و تماشای منظره های باشکوه حومه اطراف است.

7. دره های گل سرخ و رز

 

دره های گل سرخ و رز بین روستاهای گورمه و چاووسین قرار دارد که در آن صخره های متحرک و موج دار در سراسر حومه شهر با قالبی از صخره های صورتی پاستلی ، زرد و نارنجی شکل گرفته اند که در اثر انفجار آتشفشان و هزاره های فرسایش آب و باد ایجاد شده اند. ده ها مسیر پیاده روی فرصت مناسبی برای علاقه مندان به پیاده روی را فراهم می کند . سه جاذبه خاص در دره رز Kolonlu Kilise (کلیسای ستون دار) ، Haçli Kilise (کلیسای صلیب)   و کلیسای Uc Haçli Kilise (کلیسای سه صلیب)  با کنده کاری های حیرت انگیز سقف و نقاشی های دیواری جالب می باشد.

9. روستای چاووسین

 

یکی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا دهکده شیرین چاووسین است که میزبان دو کلیسای دوست داشتنی مربوط به دوره بیزانس می باشد. در ورودی شهر کلیسای چاووسین با نقاشی های خیره کننده دیواری قرار دارد (همچنین به عنوان کلیسای بزرگ کبوتر خانه معروف است ، به دلیل استفاده از آن به عنوان یک کبوتر خانه محلی در اوایل قرن 20). کلیسای سنت جان باپتیست نیز که در بالای خانه های خرابه متروک قرار دارد که قدیمی ترین کلیسای کاپادوکیا می باشد.

13. آوانوس

 

آوانوس یک شهر  پر جنب و جوش در کنار رودخانه کیزیلیرماک است که جاذبه اصلی این شهر ظروف سفالی آن است. این شهر دارای سابقه صنعت سفالگری است که به دوره هیتیت باز می گردد و در حال حاضر نیز مانند آن زمان  صنعتگران محلی از خاک رس قرمز رودخانه کیزیلیرماک برای صنایع دستی خود استفاده می کنند. کارگاه ها و فروشگاه های سفالگری در امتداد جاده اصلی مرکز شهر و کنار رودخانه قرار دارند و بسیاری از صاحبان آنها خوشحال می شوند که شما کار آنها را تماشا کنید یا خودتان یک گلدان ساده بسازید.   

14. صومعه اسکی گوموسلر

 

در حدود 10 کیلومتری شمال شرقی شهر نیگده در جنوب کاپادوکیا صومعه اسکی گوموسلر قرار دارد. این کلیسای صخره ای دارای نقاشی های دیواری بسیار چشمگیری است که با کلیساهای معروف گورمه رقابت می کند. این نقاشی ها مربوط به قرن یازدهم است و شامل بشارت و مریم مقدس با کودکی عیسی است. یک چیز جالب توجه در اینجا مجموعه ای مبهم از تونل هایی است که می توانید در این مجموعه کشف کنید که اخیراً بازسازی شده و به روی گردشگران باز شده اند..

17. Ürgüp

 

Ürgüp مکان های دیدنی زیادی ندارد اما به دلیل هتل ها و رستوران خوب مکانی محبوب برای اقامت بازدیدکنندگان از کاپادوکیا می باشد. از آثار مربوط به دوره سلجوقیان می توان به مسجد کارامان اوغلو (که مربوط به قرن سیزدهم است) و آلتی کاپی توربسی (مقبره ای که توسط یک شاهزاده سلجوقی برای خانواده اش ساخته شده است) اشاره کرد. بخش قدیمی دارای خانه های سنگی قدیمی عثمانی است که بسیاری از آنها به خوبی بازسازی شده اند و هم اکنون به عنوان هتل استفاده می شوند. در نزدیکی آن، دهكده كوچك موستافاپاسا واقع شده است که ترکیبی از جامعه ای یونانی و تركی می باشد و بسیاری از خانه های سنگی قدیمی كه از بقایای ساكنان یونانی است كه در حال حاضر از آنجا خارج شده اند باقی مانده است.

18. اسب سواری و پیاده روی در کاپادوکیا

 

علاوه بر بالون سواری فعالیت های دیگری در کاپادوکیا وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین مناظر را از دره ها ببینید. اسب سواری  به ویژه در دره های قرمز و رز بسیار محبوب است. اگر چه بسیاری از شرکتهای تور محلی دوچرخه اجاره می دهند اما دوچرخه سواری به دلیل سنگلاخی بودن مسیر برای افراد مبتدی مناسب نیست. همه دره ها دارای مسیرهای پیاده روی هستند که از میان سازندهای صخره ای عبور می کند.

 

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا