جاذبه های گردشگری

جاذبه های گردشگری برتر شیراز

شیراز یکی از شهرهای ایران است که مرکز استان فار می باشد و در جنوب کشور ایران واقع شده است. این شهر پنجمین شهر بزرگ ایران است و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که برای کشف هر یک از آنها باید زمان خاصی را در نظر بگیرید. هر مسافری با هر انگیزه ایی وارد این شهر شود دست خالی از آن خارج نمی شود. چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ جاذبه های گردشگری و آب و هوا، شیراز سرآمد شهرهای گردشگری ایران می باشد. اگر تمایل دارید با جاذبه های گردشگری شیراز آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری شیراز

حمام وکیل

 

حمام وکیل در دوره زندیه در مرکز شیراز، نزدیک بازار وکیل ساخته شده است. و از پیشرفته ترین معماری زمان خود در ساخت سرویس بهداشتی استفاده شده است.  خانه گرم پوشیده از سنگفرش است و زیر پیاده روها راهروهای باریکی وجود دارد تا بتواند هوای گرم و بخار را جریان دهد و کف حمام را گرم کند. برای جلوگیری از ورود هوای سرد به دستشویی، درب ورودی کوچکتر شده و ورودی اتاق رختکن زاویه دار است.

 مقبره سعدی

 

سعدیه جایی است که سعدی در اواخر عمر خود زندگی می کرد و پس از مرگ در آنجا به خاک سپرده شد. مقبره این شاعر بزرگ دارای گنبدی فیروزه ای است که بر روی 4 ستون مختلف قرار دارد. دیواره های آن از سنگ مرمر است و مقبره سعدی در وسط قرار دارد.

مقبره حافظ

 

مقبره حافظ شاعر قرن هشتم در شیراز واقع شده است و یکی از جاذبه های گردشگری شهر شیراز می باشد. این مقبره شش سال پس از مرگ حافظ توسط وزیر وقت حاکم در شیراز ساخته شد و طی سالهای گذشته بازسازی و مرمت شده است. آرامگاه حافظ  دارای دو حیاط شمالی و جنوبی است و سالنی به عرض 2 متر در 2 متر دو حیاط را از هم جدا می کند. این تالار باشکوه دارای 2 ستون سنگی با ارتفاع 2 متر است.

 دروازه قرآن

 

هنگام ورود به شیراز اولین ساختمانی که می بینید دروازه قرآن است. در دوره زندیه دروازه را بازسازی کردند و دو قرآن نفیس بر روی آن قرار دادند. بعداً این دروازه به دستور رضاخان تخریب شد و سالها بعد دروازه دیگری را دوباره ساختند.

ارگ کریم خان

 

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز، نزدیک میدان شهرداری واقع شده است. همانطور که از نام آن پیداست  این ارگ در دوره زندیه به عنوان مکانی برای زندگی توسط کریم خان زند ساخته شده است. در زمان سلطنت پهلوی، این مکان به زندان تبدیل شد که به آن آسیب رساند.

 مسجد نصیرالملک

 

نصیر الملک یکی از مساجد قدیمی و از زیباترین جاذبه های گردشگری شیراز است که در حوالی شاه چراغ واقع شده است. این مسجد از نظر کاشی کاری و مقرنس با ارزش ترین مسجد ایران است.  استفاده از شیشه های رنگی در این مسجد به آن لقب مسجد صورتی ایران را داده است. این مسجد در سال دوم در سلسله قاجار ساخته شده است و از یک خانه، یک تالار آینه، یک مسجد، آب انبار و حمام تشکیل شده است.

  خانه قوام السلطان

 

 خانه قوام شیراز یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شیراز است که همانطور که از نامش پیداست دارای حیاطی با درختان نارنج است. این خانه مال خاندام قوام و حاج ابراهیم خان کلانتر دوران قاجار بود که به دلیل ثروت خود نفوذ زیادی داشت. در این خانه عمارت ها و باغ های زیادی باقی مانده است اما این خانه به دلیل باغ زیبا و چشم اندازی که دارد شما را مجذوب خود می کند. ایوان زیبایی با آینه، موزاییک، گچ و کاشی تزئین شده است. در طبقه پایین موزه ای از اشیای پاپ پروفسور مشهور ایرانی قرار دارد.

بازار وکیل

 

بازار وکیل در نزدیکی میدان شهرداری نزدیک ارگ کریم خان واقع شده است. این بازار سنتی زیبا در زندیه با گچ و آجر ساخته شده و همچنان مرکز اقتصادی شیراز است. با قدم زدن در این شهر و پیگیری جاذبه های گردشگری شیراز، روح و تمدن ایران را به عنوان یکی از بزرگترین تمدن های شرقی درک خواهید کرد.

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا