جاذبه های گردشگری

جاذبه های گردشگری باستانی تمدن مایا در مکزیک

با کشف چنین مکان های شگفت انگیز مکزیک همچنان یک گزینه محبوب برای گردشگران است و از مهمترین ویرانه های باستانی که مردم معمولاً بازدید می کنند می توان به تولوم ، چیچن ایتزا و اوکسمال اشاره کرد. کسانی که مایلند بیشتر در مکان های تاریخی مکزیک غرق شوند ، مکان های منحصر به فرد دیگری مانند Cobá ، Chacchoben و Palenque برای کشف وجود دارد. این ویرانه های تاریخی که از بقایای تمدن مایا بجا مانده است از جاذبه های گردشگری تاریخی مکزیک است که سالانه گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند. در ادامه به بررسی  بقایای بجا مانده از تمدن و آثار قوم مایا در مکزیک می پردازیم. 

1. تولوم

 

تولوم یک سایت مایایی در منطقه Quintana Roo مکزیک است که قدمت آن بین قرن های 13 تا 16 است. این شهر در زمان خود یک شهر پر رونق بود که دارای ویرانه های جالبی  از جمله قلعه ، دیوارهای شهر و معابد  است. یکی از نکات قابل توجه در Tulum  معبد نقاشی دیواری است که دارای نقاشی های دیواری اصلی در داخل آن است اما با این حال زیبایی واقعی تولوم مکان درخشان آن در کنار ساحل است.

 

2. چیچن ایتزا

Chichen Itza که به طرز خیره کننده ای کاملاً زیبا و با ظرافت بسیار حفظ شده است ، یکی از چشمگیرترین مکانهای تاریخی مکزیک است و شامل هرم پلکانی معروف و درخشان Mesoamerican معروف به El Castillo است. چیچن ایتزا که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است در جنگل های شبه جزیره یوکاتان واقع شده است و توسط دو قوم مایا و تولتک ساخته شده است. این سایت از چندین ساختمان بازمانده از جمله رصدخانه دایره ای معروف به ال کاراکول ، معبد جنگجویان و ال کاستیلو تشکیل شده است.

 

3. اوکسمال

Uxmal شاید به اندازه سایر جاذبه های گردشگری مایاها در مکزیک شناخته نشده باشد ، اما این باعث نمی شود که از تأثیرگذاری کمتری برخوردار باشد. تصور می شود که این شهر مایا  زمانی یک شهر پر رونق و یک مرکز مذهبی مهم بوده است. در زمان اوج خود حدود 25000 نفر در اینجا زندگی می کردند. از جمله برجسته ترین سازه های آن خانه شعبده باز است که 190 فوت بلندی دارد و متأسفانه یا شاید خوشبختانه بازدیدکنندگان از صعود به قله آن منع شده اند. Uxmal با قرارگیری در منطقه کوهستانی و بسیار دیدنی Puuc  به راحتی در میان جاذبه های گردشگری برتر مکزیک قرار می گیرد.

 

4. کالاکمول

Calakmul یک سایت مایایی دور افتاده و باورنکردنی در Campeche  مکزیک است که حاوی بقایای یک شهر باستانی گسترده است که  زمانی قدرتمند بوده است.  هزاران ساختمان و سازه در این سایت وجود دارد و امروزه کالاکمول نیز فقط بخشی از آن حفاری شده است. با این حال  این ویرانه ها حاوی اهرام عظیم ، معابد و سایر سازه ها هستند که دیدن آنها واقعاً هیبت آور است.

 

5. کوبا

در حالی که تصور می شود این شهر در ابتدا 60 کیلومتر مربع وسعت داشته است ، اما باستان شناسان هنوز بقایای آن را کشف نکرده اند. از جمله مکان های کاوش در آن می توان به یک هرم مقدس بزرگ به نام Temple of the Church ، یک زمین بازی که برای انجام بازی های توپی استفاده می شد و البته هرم بزرگ  که به هرم نوهوچ مول نیز معروف است اشاره کرد. هرم بزرگ با ارتفاع 138 فوت دومین هرم بلند در  منطقه است. بالا رفتن از پله های شیب دار این هرم می تواند دلهره آور باشد  اما چشم اندازهای آن عالی است.

 

6. چاکوبن

Chacchoben یک سایت مایایی در مکزیک است که برخی از معابد هرمی چشمگیر را در خود جای داده است. یک سایت گردشگری محبوب و چندین تور گردشگری در اینجا فعالیت می کنند. تاریخچه دقیق Chacchoben مشخص نیست. اکثر منابع اهرام قدمت آن را به حدود سال 700AD می دانند ، اگرچه گفته می شود که مایاها مدتها قبل از این ، شاید اوایل سال 200BC در Chacchoben حضور داشته اند.

 

7. پالنک

محل سکونت مایا در Palenque در میان چشمگیرترین شهرهای تاریخی مکزیک قرار دارد. برخی از مکانهای جذاب پالنکه شامل معبد کتیبه ها ، کاخ و چندین معبد دیگر مانند معبد خورشید و معبد صلیب است که در قلب جنگل قرار دارد. هر یک از سازه های پالنکه دارای تزئینات زیبایی است که حاوی کتیبه هایی است که تاریخ این شهر را که احتمالاً پایتخت منطقه بود را روایت می کند.

 

8. یاکسچیلان

سایت باستان شناسی یاکسچیلان به دور از هیاهو و شلوغ ترین مسیر اصلی گردشگری و حاوی ویرانه های  شهر مایا است که این ویرانه ها در امتداد رود Usumasinta یافت می شوند و مجموعه ای از تورهای محلی تورهای قایقرانی را به این مکان ارائه می دهند. امروزه این ویرانه ها شامل مجموعه ای باورنکردنی از کاخ ها و معابد و همچنین مجموعه ای از بقایای کوچکتر است که در منطقه وسیعی گسترش یافته اند. یاکسچیلان یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی مکزیک و مکان جذابی برای گشت و گذار است.

 

9. یک بالام

Ek Balam با داشتن تعدادی معبد قابل توجه دارای یک هرم مرکزی شگفت انگیز است که تقریباً به 100 فوت افزایش می یابد که با دیوارهای سنگی احاطه شده است و این یک ویژگی غیر معمول در شهرهای مایا است. در این منطقه چندین اهرام ترمیم شده و معابد بزرگ و همچنین یک زمین توپ وجود دارد. هرم اصلی وسیع سایت تقریباً به ارتفاع 100 فوت افزایش می یابد ، و این یک نمونه قابل توجه از مهندسی مایا است.

 

10. کبه

Kabah یک شهرک مایایی و یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی مکزیک و هم اکنون یک مکان باستان شناسی در ایالت یوکاتان مکزیک است. کبه  بیش از قرن هفتم ساخته شده و تصور می شود که Kabah به سایت اوکسمال پیوند خورده است و در واقع این دو از طریق جاده به هم متصل شده اند. یکی از چشمگیرترین مکانهای کابا El Palacio de los Mascarones (معبد و کاخ نقاب ها) است  به طوری که بسیاری از تصاویر خدای باران  Chaac را به تصویر می کشد.

 

 

 

 

 

 

 

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علاقمندن به دنیای تکنولوژی و گردشگری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا