تکنولوژی و فناوری

دسترسی به وای فای زیر آب برای اولین بار توسط محققان عربستانی

تا کنون فقط امکان دسترسی به اینترنت وای فای فقط بر روی زمین و در فضا وجود داشت. و امکان دریافت امواج وای فای در زیر آب و اعماق دریا امکان پذیر نبود.

اما حالا محققان عربستانی برای اولین بار در جهان موفق به توسعه سیستمی جهت ایجاد ارتباط وای فای در اعمال دریا شده اند. اقدامی که تا پیش از این غیر ممکن بود.

چرا که تاکنون غواصان برای ارتباط از سیگنال های دستی، رادویی، سیگنال هایصوتی یا نور دیجیتالی جهت ارتباط استفاده می بردند. و این نوع ارتباطات بی سیم محدودیت های خاص خود را داشت. سیگنال های صوتی که از مسافت های طولانی پشتیبانی می کنند. اما نرخ دیتای بسیار محدودی دارند. نور مرئی می‌تواند حجم بالایی اطلاعات را در مسافت‌های طولانی منتقل کند اما به یک خط دید شفاف میان گیرنده و فرستنده نیاز دارد.

عدم وجود ارتباط مناسب زیر دریا، مانع از استریم زنده اکتشافات می‌شود. حالا تیمی از دانشگاه «علم و صنعت ملک عبدالله» در عربستان سعودی توانسته یک سیستم بی‌سیم زیر آب با نام «Aqua-Fi» تولید کند. این دستگاه وای‌فای از خدمات اینترنتی مانند ارسال پیام‌های مولتی مدیا توسط LED و لیزر پشتیبانی می‌کند. LED با مصرف کم انرژی می‌تواند در فاصله‌های کوتاه اطلاعات را منتقل کند، اما لیزر با مصرف انرژی بیشتر مسافت‌های طولانی‌تر را طی می‌کند

این تیم برای تحقیق خود دستگاهی مجهز به LED سبز رنگ و لیزر ۵۲۰ نانومتری را توسعه داده که هردوی آن‌ها برای ارسال اطلاعات از یک کامپیوتر ساده و کوچک به کامپیوتر دیگری مجهز به یابنده نور استفاده می‌شود.

کامپیوتر اول تصاویر و ویدیوهای را به اطلاعات صفر و یک تبدیل کرده و سپس دستگاه تشخیص‌دهنده نور این اطلاعات را شناسایی و آن‌ها را به صفر و یک در زبان کامپیوتر تبدیل می‌کند. در نهایت این اطلاعات در اختیار کامپیوتر دوم قرار می‌گیرند.

در دنیای واقعی، Aqua-Fi از امواج رادیویی برای ارسال اطلاعات از گوشی هوشمند غواص به دستگاه «دروازه» متصل به تجهیزات استفاده می‌کند. این دروازه اطلاعات را توسط پرتو نور به کامپیوتر روی سطح زمین ارسال می‌کند که توسط ماهواره به اینترنت متصل شده است.

این تیم در آزمایش‌های خود توانست به حداکثر سرعت ۲.۱۱ مگابایت بر ثانیه با میانگین تاخیر ۱.۰۰ میلی ثانیه دست پیدا کند. به گفته این تیم، برای اولین بار امکان استفاده از اینترنت به صورت کاملا بی‌سیم در زیر آب فراهم شده است.

در حالی که ارتباط وای‌فای در زیر آب و اعماق دریا یک دستاورد چشمگیر است، موانعی در این میان وجود دارد که برای مثال می‌توان به کیفیت پایین ارتباط و سرعت نه چندان بالای انتقال اطلاعات اشاره کرد.

بدون شک در آینده با سرمایه گذاری های عظیم در این بخش شاهد توسعه بیشتر و افزایش کیفیت ارتباط وای فای زیر آب خواهیم بود.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا