تکنولوژی و فناوری

پربازدیدترین و پردرآمدترین کشورهای گردشگری جهان

رده بندی کشورهای جهان از لحاظ جذب توریست و درآمد گردشگری

 

در گذشته گردشگری به علت ناتوانی ملت ها و جوامع بشری در برقراری ارتباط امکان پذیر نبوده است. ورود افرادی از ملت یا سرزمین دیگر به جامعه خود را نوعی تجاوز می دانستند. تا اینکه تجارت شکل گرفت. تاجران برای خرید و فروش کالا از کشور خود به کشورهای دیگر سفر می کردند. جهانگردی به علت نبود وسایل نقلیه و مشکلات فکری جوامع بسیار سخت شکل می گرفت. و چه بسا که جان خود را از دست می دادند. زیر ملت های آن زمان به درآمد عظیم گردشگری آگاهی نداشتند. ابن بطوطه یکی از محدود جهانگردانی بود که به کشورهای آسیایی سفر کرد. و شرایط جغرافیایی, سیاسی و گردشگری این جوامع از جمله ایران را توصیف کرده است.

اما در قرن 21 اوضاع به کلی فرق کرده است. به علت پیشرفت های اقتصادی, فکری, سیاسی کشورها و جوامع انسانی گردشگری به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. به گونه ای که کشورهای برای جذب گردشگری از تمامی ظرفیت های استفاده می کنند. کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای اروپایی هر ساله با تبلیغات گسترده از جاذبه های شهری و طبیعی همچنین آثار باستانی خود بیشترین گردشگر را جذب می کنند. به گونه که کشور بزرگی مثل فرانسه جمعیت گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند. از جمعیت فرانسه بیشتر هستند. و گردشگری به درآمد اصلی این کشور تبدیل شده است. این کشورها با سرمایه گذاری بر روی تمامی جاذبه و ظرفیت های طبیعی خود نهایت جذابیت را ایجاد می کنند. تا بتوانند بیتشرین گردشگر را جذب کنند. البته سابقه باستانی و پرستیژ بین المللی کشورها نیز بی تاثیر نیست.

هر کشور جاذبه های گردشگری خاص خود را دارد. اینکه چقدر بتواند گردشگر جذب کند به اراده و خواست آن مردم آن ملت و جایگاه بین المللی کشور بستگی دارد. کشوری مثل ایران با آنکه جاذبه های گردشگری و آثار باستانی فراوانی دارد. اما به علت تبلیغات منفی رسانه های خارجی در مورد آن و نداشتن زیر ساخت های جذاب از لحاظ جذب گردشگر خارجی موفق نبوده است.

بر اساس آمار فرانسه با جذب 83.7 میلیون نفر گردشگر در سال 2014 جایگاه خود را در مکان نخست پربازدیدترین کشور جهان حفظ کرد.

اما این درآمد 1.25 تریلیون دلاری گردشگری جهان سهم کدام کشورها است؟؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال گذشته میلادی کشور فرانسه با پذیرایی از 83.7 میلیون نفر باردیگر پربازدیدترین کشور جهان لقب گرفت و پس از آن آمریکا با 74.4 میلیون نفر، اسپانیا با 65 میلیون نفر‌، چین با 55.6 میلیون نفر‌، ایتالیا با 48.6 میلیون گردشگر و ترکیه با جذب 39.8 میلیون نفر گردشگر در مکان‌های دوم تا ششم پربازدیدترین کشورهای جهان قرار گرفتند.

برج ایفل در فرانسه پربازدیدترین مکان گردشگری جهان است.

در مکان هفتم تا پانزدهم پربازدیدترین کشورهای جهان نیز به ترتیب آلمان‌، انگلیس‌، روسیه‌، مکزیک‌، هنگ‌کنگ‌، مالزی‌، استرالیا، تایلند و یونان جای گرفته‌اند.

در میان 15 کشور پربازدید جهان در سال 2014 به ترتیب کشورهای یونان‌، مکزیک‌، استرالیا و ایتالیا با 23، 20.5، 19 و 18 درصد بیشترین رشد در جذب گردشگر را در مقایسه با سال 2013 ثبت کرده‌اند و کشور تایلند نیز با نزول 6.7 درصدی بدترین عملکرد را داشته است.

رتبه گردشگری کشور تایلند در فهرست جهانی در سال 2014 به دلیل ناآرامی‌های داخلی با چهار پله نزول همراه بوده است.

کشور تایلند در سال گذشته میلادی در مجموع پذیرای 24 میلیون نفر توریست بود اما با این وجود رتبه این کشور در میان توریست‌ پذیرترین کشوره‌های جهان از مکان دهم در سال 2013 به رتبه 14 در سال 2014 نزول یافت.

 میزان حضور گردشگران در کشور تایلند که به "سرزمین لبخندها" مشهور است 6.7 درصد در مقایسه با آمار 24.8 میلیون نفری سال 2013 نزول داشته است و میزان درآمد این کشور نیز از محل گردشگری در سال گذشته میلادی با کاهش 8.1 درصدی به 38/4 میلیارد دلار رسید‌، در حالی که این رقم در سال گذشته آن 41.8 میلیارد دلار بود.

این کشور آسیایی در سال 2014 ‌، موقعیت خود را در مکان هفتم پردرآمدترین کشورهای جهان از محل گردشگری از دست دارد و با سقوط به رتبه نهم‌، جای خود را به کشور انگلستان با درآمد 45.3 میلیارد دلار داد.

براساس این گزارش، آمریکا همچنان کشور اول جهان از لحاظ حیث کسب درآمد از گردشگری است که در سال 2014 به درآمد 177 میلیارد دلار دست یافت و پس از آن در مکان دوم و با اختلاف زیاد اسپانیا با درآمد سالانه 65.2 میلیارد دلار و چین با 56.9 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در مکان چهارم تا پانزدهم پردرآمدترین کشورهای جهان در سال 2014 به ترتیب فرانسه (55.4 میلیارد دلار)، ماکائو (50.8)، ایتالیا (45.5)، انگلیس (45.3)، آلمان (43.3)، تایلند (38.4) و هنگ‌کنگ با 38.4 میلیارد دلار قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، درآمد جهانی از محل گردشگران بین‌المللی حاصل از هزینه‌های اسکان‌، غذا‌، نوشیدنی‌، سرگرمی‌، خرید و دیگر خدمات در سال 2014 به رکورد 1.25 تریلیون دلار رسید که با افزایش 48 میلیارد دلاری در مقایسه با سال 2013 همراه بوده است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا