تکنولوژی و فناوری

یوتیوب از تکنولوژی HDR را برای افزایش کیفیت ویدیوها استفاده می کند

یوتیوب بزرگترین سایت اشتراک و دانلود فیلم در جهان اخیرا خبر داده که از تکنولوژی HDR برای نمایش زنده تر و واقعی تر ویدئوهایش استفاده می کند. بعضی از تلویزیون های جدید از تکنولوژی HDR پشتیبانی می کنند. که خبر خوبی برای کسانی هست که این تلویزیون ها را خریداری کرده اند.

HDR: کلیپ‌های “های داینامیک رنج” یا به اختصار اچ‌دی‌آر، طیف گسترده‌تری از رنگ و سطوح بیشتری از تاریکی و روشنی را در خود جای می‌دهند. این ویژگی امکان می‌دهد که کنتراست تصاویر بیشتر شود و جزئیات بیشتری در آنان دیده شود.

البته بیننده برای مشاهده این تصاویر بهبود یافته نیازمند یک صفحه نمایش سازگار با این فرمت است.

ماهیت ویدیوهای اچ‌دی‌آر به گونه‌ای است که در صورت پخش آنان به صورت نرمال، در مواردی ممکن است عجیب به نظر برسند.

معرفی یکی از اولین شیوه‌های انتشار ویدیو با فرمت جدید توسط عموم مردم، در حالی از سوی یوتیوب صورت می‌پذیرد که سرویسهای ویژه ویدیو استریمینگ، از قبیل نتفلیکس و آمازون ویدیو چندین ماه است که فیلم‌ ها و برنامه‌های تلویزیونی اچ‌دی‌آر را به مشترکان‌شان عرضه می‌کنند.

دو کنسول اکس‌باکس وان اس و پلی‌استیشن ۴ نیز اخیراً پشتیبانی از اچ‌دی‌آر را به امکانات خود اضافه کرده‌اند.

دیوید مرکر از گروه مشاوره «استراتژی آنالیتیکس» ‌گفت: “اقدام اخیر یوتیوب یک رای اعتماد بزرگ به اچ‌دی‌آر است. در واقع، کل ماجرا درباره سفیدهای «سفیدتر» و سیاه‌های «سیاه‌تر» است. چنین حرفی در وهله اول ممکن است لوس‌بازی به نظر برسد؛ ولی هنگامی که یک دموی خوب را ببینید، می‌تواند جلوه حقیقتاً چشمگیری داشته باشد.”

در حال حاضر، اکثر تلویزیونهای 4K، از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. اما این موضوع در مورد مونیتور کامپیوترها و صفحه نمایش لپتاپ‌ها صادق نیست و به سختی می‌توان مدلی از آنان در بازار یافت که مجهز به چنین قابلیتی باشند.

مضاف بر اینکه تولیدکنندگان بالقوه این ویدیوها نیز، لازم است دوربین و نرم‌افزارهای تدوین سازگار با اچ‌دی‌آر در اختیار داشته‌باشند.

نرم‌افزارهای Final Cut Pro X، Premiere Pto و Avid، همگی امکان پشتیبانی از فرمت اچ‌دی‌آر را در ماه‌های اخیر به خدمات خود افزوده‌اند.

ولی نرم‌افزارهای ساده‌تری که کاربرانشان عمدتاً مصرف کنندگان عادی (و نه لزوماً حرفه‌ای) هستند، هنوز در این باره اقدامی نکرده‌اند. بهترین مثال در این زمینه، ابزار داخلی یوتیوب برای تدوین ویدیو است که در حال حاضر امکان کار با فرمت اچ‌دی‌آر را ندارد.

با این حال، انتظار می‌رود که اقدام اخیر یوتیوب، در میان مدت، به همه‌گیر شدن و جا افتادن اچ‌دی‌آر کمک قابل توجهی کند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا