صنعت

بهترین زمان کاشت بلوط!

آی بلوط – بلوط درختی کهن با طول عمر بالا که سالهاست مورد کم لطفی و ظلم انسان مدرن قرار گرفته و در معرض نابودی هست. درختی که چندین دهه هست نه تنها فرزندی از آن در طبیعت مجال رشد پیدا نکرده بلکه انسان با بی رحمی و با انگیزه های مختلف اقدام به قعط و نابودی آن کرده.

اما چرا بلوط دیگر بلوط جدید رشد نمی کند یا اگر رشد کند در مناطق خاصی امکان پذیر هست؟

جواب به این سئوال ساده هست. امروزه اکثر مناطق کوهستانی منبع غذایی دامداران هستند. و جوانه های بلوط توسط دام خورده می شود. یا هم شرایط آب و هوایی امکان رشد آنها را نمی دهد. مگر آنکه در مناطقی که دام و انسان نفوذی به آنجا نداشته باشد.

در این سرزمین هنوز هم کسانی هستند که عاشقانه پیگیری کاشت بلوط و محافظت از آن هستند. و با کمک فضای مجازی و آگاهی انسان مدرن نسبت به مسائل زیست محیط باعث شده که هر سال شاهد کاشت درختان بلوط جدید در مناطق مختلف زاگرس باشیم.

سئوال اینجاست بهترین زمان کاشت بلوط چه موقعی از سال هست؟

کاشت بلوط بستگی به نوع کاشت دارد. اگر می خواهید بلوط را به صورت بوته ای بکارید یعنی آن را به روش طبیعی در کوه یا جنگل بکارید. بهترین زمان اول آذر تا اول دی ماه هست. البته بستگی به شرایط بارندگی نیز دارد. مناطق گرمسیری که وضعیت بارندگی خوب در فصل پاییز ندارند. بهتر است اواخر آذر اقدام به کاشت بلوط کنند.

اما اگر می خواهید بلوط را به روش گلدانی بکارید. یعنی ابتدا بذر بلوط را در گلدان بکارید سپس به کوه یا جنگل انتقال دهید. بهتر است آذر ماه بذر بلوط را در گلدان کوچک بکارید و سپس اسفندماه آن را به کوه و طبیعیت منتقل کنید.

البته دوستانی که در این مناطق زندگی می کنند تجربه بهتری دارند می توانید از آنها هم مشاوره بگیرید.

اگر اول آذر ماه را برای کاشت بلوط به روش طبیعی انتخاب کنید. جوانه بلوط تا رسیدن فصل گرما یعنی اردیبهشت 5 ماه زمان دارد تا رشد کافی یعنی حدود 15 سانت داشته و ریشه های خود را به عمق خاک برساند و در نتیجه در مقابل گرما مقاوم شود. بلوطی که اول آذر کاشته شود هم رشد مناسبی دارد و هم ریشه آن بیش از نیم متر به زیر خاک می رود در نتیجه در فصل تابستان بدون آب به رشد خود ادامه می دهد.

چنانچه علاقمند به کاشت بلوط و پیگیری مباحث مرتبط با آن هستید. پیشنهاد می کنم به سایت آی بلوط رسانه و مرجع بلوط در ایران مراجعه کنید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا