صنعت

هر آنچه که باید در مورد اسانس ها بدانید

اسانس ها عصاره های غلیظ گیاهان مختلف هستند. متخصصان از آنها به شیوه های مختلف به صورت مستقیم و یا جایگزین، مانند رایحه درمانی و آروماتراپی استفاده می کنند. بسیاری از گیاهان حاوی برخی ترکیبات مفید هستند. با این حال، در بسیاری از موارد، شواهد کافی برای استفاده از آنها به عنوان درمان یا درمان بیماری ها وجود ندارد. در این مقاله با کاربردها، فواید و عوارض جانبی احتمالی اسانس ها بیشتر آشنا شوید.

هر آنچه که باید در مورد اسانس ها بدانید

اسانس چیست؟

اسانس ها عصاره های مایع گیاهان مختلف و مفید هستند. فرآیندهای تولید می توانند ترکیبات مفید را از این گیاهان استخراج کنند. اسانس‌ ها اغلب بوی بسیار قوی‌ تری نسبت به گیاهانی دارند که از آنها می‌ آیند و حاوی سطوح بالاتری از مواد فعال هستند. این به مقدار ماده گیاهی مورد نیاز برای ساخت اسانس مربوط می شود.

روش های مختلفی وجود دارد که تولید کنندگان روغن های ضروری را استخراج می کنند، از جمله:

تقطیر با بخار آب یا آب. این فرآیند آب یا بخار داغ را از گیاهان عبور می دهد و ترکیبات ضروری را از مواد گیاهی دور می کند.

پرس سرد. این فرآیند با فشار یا فشردن مکانیکی مواد گیاهی عمل می‌ کند تا آب یا روغن‌ های ضروری را آزاد کند. یک مثال ساده از این امر می تواند بوی تازه لیمو را پس از فشردن یا رنده کردن پوست لیمو استشمام کند.

پس از استخراج ترکیبات فعال از ماده گیاهی، برخی از تولیدکنندگان ممکن است آنها را به روغن حامل اضافه کنند تا محصول بیشتری از همان مقدار اسانس بدست آورند. این محصولات دیگر اسانس خالص نیستند، بلکه ترکیبی هستند.

تولید کنندگان از روغن های ضروری برای تولید طیف وسیعی از محصولات استفاده می کنند. صنایع آرایشی و بهداشتی از روغن‌ های ضروری برای ایجاد عطر، افزودن عطر به کرم‌ ها و شوینده‌  های بدن و حتی به عنوان منابع آنتی اکسیدان‌ های طبیعی در برخی محصولات مراقبت از زیبایی و آرایشی استفاده می‌ کنند.

هر آنچه که باید در مورد اسانس ها بدانید

بسیاری از پزشکان طب طبیعی، مانند رایحه‌ درمانگران، از روغن‌ های ضروری استفاده می‌ کنند. رایحه درمانی شامل پخش این اسانس ها در هوا است. با استفاده از دستگاه اسانس سوز راحت می توانید از این اسانس ها برای خوشبو کردن فضای مورد نظرتان بهره ببرید. رایحه‌ درمانگران معتقدند که تنفس در روغن‌ های معطر ممکن است به آن‌ ها اجازه دهد تا وارد ریه‌ ها و جریان خون شوند، جایی که برخی از ترکیبات مختلف ممکن است برای بدن مفید باشند. هرکسی که برای پاکسازی سینوس های خود از این روش بهره برده است, از نوعی رایحه درمانی استفاده کرده است. همانطور که نویسندگان یک مطالعه در سال 2013 اشاره کردند، استشمام اسانس ها با این روش می تواند احساس تنگی نفس را کاهش دهد.

علاوه بر استنشام آنها، افزودن روغنهای ضروری به روغن حامل و ماساژ دادن آنها به پوست نیز ممکن است ترکیبات فعال را به بدن برساند. مردم هرگز نباید روغن‌ های ضروری را مستقیماً بدون رقیق کردن آن‌ ها روی پوست بمالند، مگر اینکه تحت راهنمایی مستقیم یک متخصص مراقبت‌ های بهداشتی باشند.

خوردن بعضی اسانس ها نیز خطرناک است. روغن‌ های ضروری نه تنها غلیظ هستند، بلکه می‌ توانند سلول‌ های حساس داخل بدن را نیز تحریک کنند. در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است از کپسول های خوراکی حاوی روغن های ضروری استفاده کنند. با این حال، مردم باید این کار را فقط تحت راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام دهند.

با این حال، به طور معمول، فرد نباید روغن‌های ضروری تجاری معمولی را در نزدیکی دهان یا مکان‌ های دیگری که ممکن است وارد بدن شود، مانند چشم, دهان و گوش… قرار دهد.

هر آنچه که باید در مورد اسانس ها بدانید

آیا اسانس ها موثر هستند؟

برخی از روغن های ضروری بسته به این که فرد از آنها برای چه کاری استفاده می کند، می تواند موثر باشد.

طیف وسیعی از گیاهان وجود دارند که حاوی ترکیبات فعال بالقوه هستند. تولید کنندگان ده ها مورد از این روغن های گیاهی را به فرآورده های اسانس تبدیل کرده اند. برخی از محبوب ترین اسانس ها عبارتند از: اسطوخودوس, نعناع تند, درخت چای, لیمو, پرتقال شیرین, اکالیپتوس, نارنج و بابونه…

ترکیبات موجود در این روغن ها ممکن است برخی اثرات سلامتی بر بدن انسان داشته باشد. مطالب زیر اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه مشکلات سلامتی که در بین افراد رایج است و با استفاده از روغن‌ های ضروری احتمال دارد که به سلامتی منجر شود، ارائه می‌ کند: مشکلاتی مانند سردرد, یبوست, افسردگی, تبخال, عفونت های سینوسی, تسکین عضلات و اضطراب…

اثرات جانبی

بسیاری از مردم فکر می کنند که چون اسانس ها محصولات طبیعی هستند، عوارض جانبی ایجاد نمی کنند و این درست نیست.

عوارض جانبی احتمالی اسانس ها عبارتند از:

تحریک و سوزش: همیشه روغن ها را قبل از مالیدن روی پوست با روغن حامل رقیق کنید. ابتدا مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست بمالید تا هرگونه واکنش را آزمایش کنید.

حملات آسم: در حالی که استنشاق اسانس ها ممکن است برای اکثر افراد بی خطر باشد، برخی از افراد مبتلا به آسم ممکن است نسبت به آنها واکنش نشان دهند.

سردرد: استشمام روغن‌ های ضروری ممکن است به رفع سردرد برخی افراد کمک کند، اما استشمام بیش از حد ممکن است منجر به سردرد در برخی دیگر شود.

اسانس ها عصاره های مایع از گیاهان مفید هستند. مردم شروع به استفاده گسترده از روغن‌ های ضروری برای انواع بیماری‌ های رایج کرده‌ اند، و برخی تحقیقات نشان می‌ دهد که ممکن است در برخی موارد به تسکین علائم کمک کنند. روغن‌ های ضروری زمانی که فرد به درستی از آنها استفاده می‌ کند، عموماً بی‌ خطر هستند. همیشه اسانس ها را قبل از مالیدن روی پوست رقیق کنید و در صورت غیر خوراکی بودن, هرگز آنها را نخورید. فروشگاه تینوکالا با سالها تجربه موفق در زمینه ارائه انواع اسانس و محصولات خوشبو کننده, بهترین اسانس های اورجینال و کاملا خالص را به شما عرضه می کند.

 

صفری

متخصص تولید محتوا، فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز ، علاقمند به دنیای تکنولوژی و فناوری، گردشگری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا