صنعت

جراحی چاقی و 3 روش جراحی لاغری اسلیو معده و بای پس معده

جراحی چاقی یا جراحی لاغری معده یکی از درمان های چاقی مفرط است که با استفاده از تکنیک های مختلف و اکثراً با روش لاپاراسکوپی انجام میشود.

بعضی روش‌های جراحی لاغری عبارتند از:

بالون معده و تاکردن معده حلقه گذاری قابل تنظیم معده گاسترکتومی آستینی جراحی کنار گذاری معده جراحی انحراف بیلیو پانکراتیک بازسازی معده با حلقه گذاری عمودی

مزایای جراحی لاغری

جراحی چاقی به منظور کمک به کم کردن وزن اضافه در افرادی با شاخص توده بدنی بسیار بالا توصیه می شود و به همین دلیل میتوان با مشکلات ناشی نظیر آپنه خواب و پایین بودن کیفیت زندگی مقابله کند. برخی دیگر از مشکلات که با جراحی چاقی رفع خواهد کردید ین شرح است؛ بیماری های قلبی و فشار خون بالا دیابت نوع ۲ ناباروری سکته و سایر موارد نظیر آسیب به مفاصل و ستون فقرات هستند.

عوارض جراحی چاقی

مانند سایر عمل های جراحی، جراحی چاقی نیز برخی ریسک ها و عوارض احتمالی به همراه دارد. برخی از این عوارض ریسک آسیب در کوتاه مدت و برخی دیگر ریسک آسیب در بلند مدت را به همراه دارند.

این خطرات احتمالی شامل موارد زیر هستند:

عفونت ایجاد لخته خون خونریزی بیش از حد ایجاد مشکلات ریوی و تنفسی واکنش های بدن به داروهای بیهوشی ترشح و خروج مایع از سیستم گوارشی مرگ (موارد بسیار نادر)

انواع جراحی چاقی

انواع جراحی چاقی - روش های جراحی لاغری - جراحی لاپاراسکوپی   جراحی چاقی معده در حال حاضر به نوجوانی و بلوغ خود رسیده، و همه متوجه شده اند که با شاخص توده بدنی بالای ۴۰ نیاز به اهرمی قوی چون جراحی است و ورزش و رژیم به تنهایی چاره ساز نیست، به ویژه اینکه در دو دهه اخیر با تقویت صنعتی شدن و تغییر شیوه زندگی و افزایش مصرف فست فود این مشکل حادتر شده و کشور های توسعه یافته نیز درگیر بیماری های غیر واگیر مثل چاقی شده اند.

روش جراحی لاپاروسکوپی معده

امروزه جراحی چاقی فقط به روش لاپاروسکوپی یا به قولی لاپاراسکوپی معنی پیدا می کند چرا که جراحی باز و برش بزرگ شکم عوارض را بالا می برد و ممکن مشکلاتی بوجود بیاورد.

پرکاربردترین انواع جراحی لاغری

در حال حاضر بیشترین جراحی که در دنیا انجام می شود. 1.اسلیو معده 2.بایپس کلاسیک 3.بای‌پس تک آناستوموز معده( مینی بای پس ) 4.باند معده ما سه نوع جراحی اول را که بیش از ۹۰ درصد اعمال جراحی چاقی را تشکیل می دهند به صورت مختصر برایتان توضیح می دهیم.

انواع عمل جراحی چاقی؛ عمل اسلیو معده

اما عمل اسلیو معده که بیشتر مردم و پزشکان آن را به عنوان نماد جراحی چاقی می شناسند، الان بیش از ۵۰ درصد جراحی چاقی را در دنیا به خود اختصاص داده است.اسلیو در لغت به معنی آستین بوده و ما در این عمل روی لوله با سایز مناسب که از طریق دهان وارد معده می شود ۸۰ درصد معده بریده و از بدن خارج می کنیم و معده شبیه موز می شود، در نتیجه نه تنها ترشح هورمون گرلین(مسئول گرسنگی) که در قسمت فوقانی معده بوده و برداشته شده کاهش پیدا می کند، بلکه حجم معده هم کاهش پیدا کرده و با دو تا چهار قاشق غذا فرد سیر می شود.   این جراحی محدود کننده حجم و غیر قابل برگشت بوده و مناسب اشخاصی است که حجیم خوار بوده و در هر وعده غذایی نان و برنج بیش از افراد عادی مصرف می کنند همچنین در افرادی که علائم مکرر بازگشت اسید معده به مری چه در شرح حال و چه در آندوسکوپی دارند، اسلیو مناسب نیست. اما در افرادی که بیماری التهابی روده دارند و یا افرادی که احتمال بازگشت به مصرف سیگار،قلیان و یا الکل در آنها بالاست اسلیو بهترین گزینه است.

روش های جراحی لاغری؛ بای‌ پس کلاسیک

جراحی بعدی که درباره آن صحبت می کنیم عمل بای پس معده کلاسیک است که عمل استاندارد طلایی جراحی چاقی در کل دنیاست، در این روش کیسه (pouch) کوچکی از معده به حجم حدود ۶۰ سی سی درست می شود و ۱۲۵ سانتیمتر اول روده باریک بریده شده و به این کیسه دوخته می شود پس هیچ قسمتی از معده از بدن خارج نمی شود اما غذا وارد قسمت اعظم معده و ۱۲۵ سانت روده باریک نمی شود،در ادامه این روش بازوی روده باریک که صفرا را می آورد قطع شده و با فاصله ۷۵ سانتی متری به بازویی که غذا وارد آن می شود دوخته می شود.   عمل جراحی بای پس معده - تفاوت بایپس کلاسیک با مینی بای‌پس- دکتر حامد عطاردی پس در این روش چهار دوخت و دوز داریم یکی روده به معده، بعدی روده به روده و دو دوخت و دوز شامل دو فضای جدید که بین روده ها ایجاد شده و در نتیجه زمان انجام این عمل حدود یک ونیم الی دو ساعت و دو برابر اسلیو معده است اما در این روش کاهش وزن به تدریج تا یک و نیم سال ادامه پیدا کرده و افتادگی پوست صورت و تنه از بقیه روش ها بسیار کمتر است و کیفیت زندگی در این روش بهتر از بقیه روش ها است

نکته

با توجه به اینکه در این روش جراح مهارت بسیار بالاتری نیاز دارد و زمان بیشتری که از جراح می گیرد، بسیاری از جراحان این روش را انجام نمی دهند.

این روش مناسب چه افرادی هست

این روش برای افراد ریزه خوار، حتی حجیم خوار و به ویژه در افرادی که رفلاکس معده به مری و التهاب قسمت تحتانی مری در آندوسکوپی دارند، بهترین گزینه است.

روش های جراحی چاقی، مینی بای پس

و در ادامه مینی بای‌پس است که روز به روز محبوبیت بیشتری در بین فلوشیپ های لاپاروسکوپی و بیماران پیدا میکند. در این جراحی بر خلاف بای‌پس کلاسیک، کیسه بلندی از معده درست می شود و ۱۵۰ تا ۱۷۰ سانت روده مسیرش تغییر داده شده و به این کیسه دوخته می شود و غذا وارد قسمت اعظم معده و روده ای که بایپس شده نمی شود، این عمل بای پس تک آناستوموز حساب شده و فقط روده در یک مکان به معده دوخته می شود و انجام آن از نظر تکنیک عمل آسانتر از بایپس کلاسیک است. با توجه به اینکه این عمل سوجذبی بوده و قدرت بسیار بیشتری نسبت به بایپس کلاسیک دارد بهتر است در افرادی ریزه خوار یا شیرینی خوار و یا با الگوی غذایی هیجانی با BMI بالاتر از ۴۶ انجام شود،همچنین در افراد با دیابت نوع دوم این عمل با توجه به قدرت بالای آن گزینه مناسب تری است.

کدام نوع عمل جراحی برای شما مناسب است

یک فلوشیپ توانمند لاپاروسکوپی بر اساس الگوی غذایی، علائم رفلاکس معده به مری، سابقه بیماری های التهابی روده و داروهای مصرفی، نتیجه آندوسکوپی و پاتولوژی، سن بیمار و … نوع عمل جراحی لاغری را انتخاب میکند. پیشنهاد ما فلوشیپ و فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی چاقی دکتر حامد عطاردی است که بعنوان یکی از پزشکان مطرح در کشور تاکنون بیش از 1000 عمل موفق جراحی اسلیو و بای پس معده انجام داده است.  

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا