صنعت

روش های نگهداری از لباس های چرمی

چرم، ماندگار است و ظاهر شیکی دارد و می توان آن را به راحتی با هر لباسی ست کرد. حتما می دانید که چرم همانقدر که ماندگاری بالایی دارد نیازمند مراقبت بیشتری است. لباس های چرمی به روش‌ های خاص نگهداری نیاز دارند، آگاهی از این روش‌ها برای حفظ سرمایه‌ای که خرج یکی از شیک ترین لباس‌ هایتان کرده‌اید، ضروری است. نگران نباشید نگهداری چرم و جیر راحت است با رعایت چند نکته ساده که در زیر به آن ها اشاره می شود، می توانید تا مدت طولانی از لباس چرم خود استفاده کنید.

از بین بردن کپک روی چرم

 

روش های نگهداری از لباس های چرمی

اگر روی کاپشن چرم شما کپک (که معمولا به حالت پرزهای خاکستری یا سفید است) مشاهده کردید، می توانید به مقدار یکسانی آب ولرم و الکل را با هم مخلوط کنید و با کمک یک دستمال نخی که آغشته به این محلول کرده اید، آن را تمیز کنید. اگر باز هم موفق به از بین بردن آن نشدید، می توانید از یک صابون ضد باکتری به همراه آب ولرم استفاده کنید. زمانی که کارتان تمام شد با یک پارچه نخی خشک مایع اضافی را به آرامی از روی چرم پاک کنید. هرگز از سشوار برای خشک کردن چرم استفاده نکنید. حتما قبل از شستن کامل کت یا کاپشن در گوشه از لباس تست کنید و ببینید اگر آب بلافاصله جذب شد از انجام این کار دست بکشید.

حتما به لباس چرمی خود اجازه نفس کشیدن دهید.

اگر چرم شما در معرض هوای خشک و خنک قرار گیرد بیشتر دوام می آورد. هرگز چرم را در کیسه های پلاستیکی قرار ندهید. اگر کاپشن یا کت چرم خود را در کمد قرار داده اید هرچند وقت یکبار در کمد را باز کنید تا در معرض هوا قرار گیرد.

روش ضد آب کردن کاپشن چرم مردانه

 

روش های نگهداری از لباس های چرمی

محافظ های چرم  یا  محصولات ضدآب سازی چرم  متنوعی در بازار وجود دارد ولی قبل از خرید لباس چرم برچسب آن ها را به خوبی مطالعه کنید. یک اسپری پلیمری سیلیکون یا یک اسپری کوپلیمر آرسلیک می توانند به حفظ ظاهر و براقی کاپشن چرم مردانه شما کمک کنند. محصولی که می خواهید بخرید را به خوبی بررسی کنید تا بدانید چه میزان در برابر آب مقاومت می کند. به میزان استفاده از لباستان هفته یا ماهی یکبار از این محصولات استفاه کنید. حتی با آنکه استفاده از روش بالا باعث می شود کاپشن در برابر آسیب با آب مقاوم شود ولی کاملا ضد آب نمی شود. هرگز کاپشن چرمی خود را در آب غوطه ور نکنید و یا در ماشین لباس شویی قرار ندهید.

پاک کردن لکه جوهر از روی کاپشن چرم

اگر لکه خودکار روی کاپشن چرمتان افتاد چه باید کرد؟

 

روش های نگهداری از لباس های چرمی

لکه ناشی از خودکار به سختی قابل پاک شدن است پس بسیار مراقب باشید. اما نگران نشوید، گرچه بهتر است پاک کردن این نوع لکه ها را بر عهده افراد متخصص گذاشت اما اگر فرد متخصص در نزدیکی نبود می‌توانید از یک حوله الکلی برای پاک کردن جوهر خوکار استفاده کنید. استفاده از حوله الکلی فقط برای لکه جوهر روی کت و کاپشن چرم پیشنهاد می شود و برای کت جیر به هیچ وجه از این روش استفاده نکنید. برای پاک کردن لکه، ترجیحا از پارچه رنگی استفاده نکنید و پارچه را به صورت محکم و خشن روی لباس چرم نکشید.

شستن کاپشن چرم در ماشین لباس شویی:

به هیچ وجه نباید لباس های چرم را در ماشین لباسشویی شست، زیرا پودر لباسشویی و آب می توانند استحکام چرم را ازبین ببرند. اما در صورتی که مجبور به استفاده ازماشین لباسشویی شدید می توانید روش زیر را مطالعه کنید.

زیپ کاپشن را ببندید و پشت و رو کنید و حتما همراه با چند جفت جوراب، شلوار یا تی شرت داخل ماشین لباس شویی بیندازید. این لباس ها میزان آبی که قرار است توسط چرم جذب شود را به خود بگیرند. از همان مایع یا پودر شوینده ی همیشگی استفاده کنید و بگذارید لباس ها یک دور ملایم با آب سرد شسته شوند.. البته توصیه می کنم قبل از به کارگیری موارد ذکر شده برچسب راهنمای چرم را  مطالعه کنید.

خشک شدن کردن چرم خیس

اجازه دهید کاپشن خشک با هوای آزاد خشک شود. اگر کاپشن شما خیس شده است آن را روی یک جالباسی آویزان کنید و اجازه دهید در دمای اتاق خشک شود. هرچی در جیب دارید خارج کنید تا از کش یافتن چرم خیس جلوگیری شود و از تماس نزدیک لباس با منابع گرما نظیر شوفاژ یا بخاری یا گرفتن شسوار داغ برای خشک کردن چرم جدا خود داری کنید. اگر تمام سطح کاپشن خیس آب شده است بعد از خشک شدن از نرم کننده استفاده کنید.

برای نرم کردن چرم همیشه بهتر است از نرم کننده ی چرم استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از نرم کننده به صورت اسپری کف است. زیرا کنترل بهتری بر مقدار نرم کننده ای که می خواهید روی چرم بریزید خواهید داشت. حتما اسپری کفی را با پارچه نخی بمالید. بعد از تمام شدن کارتان سشوار را با دمای متوسط و با فاصله مناسب طوری که به چرم آسیب نزد خشک کنید.

بسیار مراقب باشید چرم باید از برخورد با هرگونه ابزار تیز محافظت شود چون در صورتی که روی آن خراشی بیفتد، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود.

صفری

متخصص تولید محتوا، فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز ، علاقمند به دنیای تکنولوژی و فناوری، گردشگری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا