تکنولوژی و فناوری

آیفون هک کنید یک میلیون دلار پاداش بگیرید!

شرکت های بزرگ فناوری برای پیدا کردن حفره امنیتی در محصولات خود مثل گوشی موبایل، سیستم عامل و اپلیکیشن از ترفندهای مختلف بهره می برند. این کمپانی ها با وجود آنکه بهترین هکرها و تیم امنیتی را در اختیار دارند. اما باز هم به کمک گرفتن از هکرها روی می آورند. چرا که در دنیای تکنولوژی و اطلاعات امنیت یه مسئله نسبی هست. یعنی هر چقدر که شما توانا باشید. ادعا بر غیر قابل هک بودن سخت افزار یا نرم افزار شما بی اساس هست.چرا که همیشه این امکان وجود دارد تا افرادی پیدا می شوند. با توانایی و تخصص بیشتر تا دستگاه شما را هک کنند. پیدا شدن باگ در یک نرم افزار یا سخت افزار می توانند رسوایی امنیت برای شرکت های قربانی به بار بیاورد. که اثرات آن از دست رفتن اعتماد کاربران، کاهش سهام و فروش و افت ارزش آن شرکت می باشد.

اپل یکی از آن کمپانی که بر روی امنیت محصولاتش بسیار حساس هست. چرا که دستگاه های این شرکت مثل گوشی های آیفون مشتریانی دارند. که دارای مشاغل و اطلاعات شخصی یا شرکتی بسیار مهم هستند. مثل خبرنگاران یا صاحبان شرکت ها و مشاغل بزرگ جهان که مشتریان همیشگی محصولات اپل هستند. بخصوص در بعضی از کشورهای جهان سوم و خاورمیانه که مسئله دمکراسی و گردش آزاد اطلاعات مطرح هست.

گوشی های آیفون پرفروش ترین محصولات اپل هستند. این کمپانی اخیر در همایش سالیانه امنیتی هکرها به نام بلک هت Black Hat نیز رقم جدیدی برای پاداش هک محصولات خود تعیین کرده است. مبلغ یک میلیون دلار برای کسانی که بتوانند دستگاه های آیفون این شرکت را بدون هیچ گونه دسترسی از راه دور هک کنند.

اپل در سالهای گذشته بیشتر جایزه خود را برای کشف باگ تعیین کرده بود. اما امسال با تغییر در سیاست های امنیتی خود این امکان را برای هکرها فراهم کرده تا با دریافت پاداش بیشتر بتوانند تمامی قسمت های گوشی آیفون را مورد هدف قرار دهند. چرا که هدف جدید هسته اصلی نرم افزار IOS است.

این روزها هک کردن به یک منبع درآمد برای بعضی از شرکت ها تبدیل شده است. بخصوص برای هکرهای ناشناس که مبلغ دریافت می کنند تا سیستم و دستگاه شخص مورد نظر را برای کسی هک کنند.

اپل هم مثل دیگر شرکت های بزرگ فناوری می خواهد با این روش آسیب پذیری های موجود در سخت افزار و نرم افزار دستگاه های خود را برطرف سازد.

در سال‌های اخیر، برنامه‌های تشویقی یافتن باگ که در آن شرکت‌ها هکرها را برای یافتن آسیب‌پذیری در سیستم‌های خود دعوت می‌کنند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ چراکه روشی به‌منظور جلوگیری از مجرمان برای یافتن و بهره‌برداری از این نقص‌ها است.

چنانچه هکرها بتوانند گوشی های هوشمند آیفون را هک کنند پاداش یک میلیون دلاری اپل را دریافت می کنند. البته شرکت‌های خصوصی مانند شرکت امنیت سایبری مخفی فلسطین اشغالی NSO Group و آژانس‌های دولتی برای ابزاری که بتواند از راه دور به آیفون دسترسی پیدا کند، دومیلیون دلار جایزه پرداخت کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، مخالفان سعودی مستقر در خارج از کشور، ازجمله غانم الدوساری، طنزنویس و کمدین مشهور یوتیوب، با ابزار جاسوسی آیفون که NSO Group ایجاد کرده بود، قبل از شکنجه وحشیانه و قتل جمال خاشقجیِ روزنامه‌نگار را هدف گرفته بودند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا