تحقیق و مقاله

درجه نظامی- تحقیق دانش آموزی و دانشجویی

deggre milatry iran

تحقیق و مقاله- برای تعیین سلسله مراتب نظامی در نیروهای مسلح از درجه نظامی استفاده می کنند.  که توسط سازمان یا واحد نظامی هر کشور سازماندهی می‌شوند. معمولاً یونیفرم و علائم نصب‌شده بر روی آن نشانگر درجهٔ یک نظامی است. متفکران از گذشته‌های دور به مزایای سامانه‌های درجه‌بندی نظامی در طول عملیات‌ها و در زمینه‌های پشتیبانی، فرماندهی و هماهنگی پی برده بودند. با گذشت زمان عملیات‌های نظامی بزرگتر و پیچیده‌تر شدند که این موضوع باعث شد تا سامانه‌های درجه‌بندی نیز به نسبت پیچیده‌تر گردند.  استفاده از درجه نظامی در نیروهای نظامی ومسلح هر کشور باعث ایجاد انگیزه و نیروی تحرک بخش نظامیان است. یک نظامی بر اساس درجه و جایگاه مسئولیت و اختیار دارد. درجه بندی نظامی بزرگترین عامل تحرک بخش وایجاد تلاش و کوشش در نیروهای مسلح است. نظامیان بر اساس درجه به یکدیگر دستور و فرمان می دهند. رعایت احترام کسی که درجه بالاتری دارد. اجباری است. و تخلف از آن جرم محسوب می گردد.  امروزه تقریباً در تمام نیروهای مسلح جهان از درجه‌های نظامی استفاده می‌شود. در برخی مقاطع، کشورهای کمونیست استفاده از درجه را منع کردند (مثل ارتش سرخ روسیه شوروی در فاصلهٔ سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۵، ارتش آزادی‌بخش خلق چین از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۸ و ارتش آلبانی از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۱). اما پس از این که در عمل به مشکلات عملیاتی مربوط به فرماندهی و کنترل برخوردند استفاده از آن را بار دیگر قانونی ساختند. از مهمترین درجات نظامی در کشور ما می توان به سردار و سپهبد, سرلشکر و پایین ترین درجه نظامی گروبان است. که به سربازان داده می شود. 

درجه بندی نظامی در ایران از زمان هخامنشیان رواج داشت.

درجه بندی نظامیان ایرانی دردوران اشکانی و ساسانی

    فرمانده کل قوا: ایران‌اسپهبد (که در زمان خسرو یکم برای هر چهار گوشه مرز کشور از یک اسپهبد جانشین استفاده می‌شد.)

    فرمانده سواره‌نظام: اسپوارگان سالار (اشکانی) یا اسواران سالار (ساسانی)

    فرمانده کمانداران: تیربد

    فرمانده پیاده‌نظام: پایگان سالارپو

    فرمانده دژبانان: ارگبد

    فرمانده مرزبانان: مرزپاون (اشکانی) یا مرزبان (ساسانی)

    فرمانده مرزبانی آسیای مرکزی کنارنگ نام داشت.

در این پست یک تحقیق درباره درجه نظامی و تاریخچه درجه در ایران وجهان برای شما دانش آموزان و دانشجویان عزیز آماده کردیم که می توانید از لینک زیر آن را دانلود کنید..

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا