امنیت دیجیتالتکنولوژی و فناوری

حمله سایبری هکرها به مرکز ارتباطات اتحادیه اروپا

Area ۱ یکی از شرکت های فعال در زمینه امنیت سایبری خبر از حمله و نفوذ هکرها به مرکز ارتباطات اتحادیه اروپا داده است. در این حمله پیام های مرتبط با دیپلمات های اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر مورد سرقت قرار گرفته و بر روی منتشر شده است.
بخش عمده ای از این اسناد مرتبط با تنش های آمریکا با چین و روسیه است. و همچنین اطلاعات مرتبط با پرونده هسته ای ایران می باشند. هکرها برای نفوذ از همان روشی استفاده کرده اند. که مشابه آن مدت ها پیش توسط هکرهای چینی  موسوم به “ارتش چین” به کار گرفته شده است. با توجه به نوع حمله و شیو های نفوذ کارشناسان این حمله را به دولت چین نسبت می دهند. در این حمله پیام های مرتبط با گفتگوی دونالد ترامپ با پوتین و دیدار خصوصی مقامات اروپایی و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برملا شده است.

سیاسی بودن محتوای اسناد و پیام های الکترونیکی به سرقت رفته توسط هکرها بر اهمیت این موضوع افزوده است. تا یکی از بزرگترین حملات سایبری سال 2018 رقم بخورد. در یکی از این پیام رئیس جمهور چین  می گوید”تسلیم زور گویی واشنگتن نخواهد شد حتی اگر یک جنگ تجاری به همه آسیب بزند.”

شرکت Area ۱ که این حمله را کشف کرده است. تا کنون بیش از یک هزار و صد کابل هک شده از شبکه ارتباطی اتحادیه اروپا را در اختیار نشریه نیویورک تایمز قرار داده است. این درحالیست که شورای ملی امنیت ایالات متحده آمریکا هنوز نسبت به این ماجرا واکنش نشان نداده است.

یک کارشناس در این باره به نیویورک تایمز گفته است، هکرها این دفعه نیز از همان شیوه‌هایی استفاده کرده‌اند که قبلا مهاجمان سایبری موسوم به “ارتش چین” استفاده می‌کردند.

البته تنها اتحادیه اروپا قربانی این حمله نبوده است. بلکه سازمان ملل نیز مورد حمله قرار گرفته است. هدف آنها از هک شبکه ارتباطی در سازمان ملل متحد به صورت عمده با محوریت جمع آوری اطلاعات مربوط به پیمان تجاری اقیانوس آرام بوده است. این پیمان یک توافق جمعی سرمایه‌گذاری و مقررات‌گذاری بین ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام است که کشور چین در آن جایی ندارد. و این مورد گمانه زنی ها در مورد نقش دولت چین در این حملات را پر رنگ تر خواهد کرد.

آنچه از این حمله مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته است. اسناد مربوط به پرونده هسته ای ایران و مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا بوده است. یکی از کابل هایی که هکرها موفق به رخنه در آن شده اند به اطلاعات مربوط به تحریم تهران و درخواست های مجوز از سوی کشورها برای سرمایه گذاری و صادرات کالا به ایران مرتبط بوده است.

در این کانال همچنین اطلاعاتی دقیق در خصوص تلاش های صورت گرفته در سال ۲۰۱۸ برای حفظ و تقویت ساز و کارهای اقتصادی جهت تشویق تهران به التزام و پایبندی به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ پس از خروج دولت ترامپ از این پیمان به چشم می خورد.

همچنین در این حمله سایبری مکالمات دیپلمات های این اتحادیه با رهبران کشورهای اسرائیل و عربستان، اسناد سازمان ملل درباره کره شمالی و.. در اختیار هکرها قرار گرفته است.

شرکت Area ۱ که این حمله را کشف کرده است. اعلام کرده که محتوای مکالمات مربوط به این اتحادیه و سازمان ملل توسط هکرها بر وب منتشر شده است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. دمشون گرم
    جای خوبی رو هدف گرفتن
    اون هم شبکه دیپلماتیک.
    این اطلاعات رو کجا میشه دید
    ببینیم چه پیام هایی را منتشر کردن؟
    سایت خاصی هست که اطلاعات شده را بشه دید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا