نجومتکنولوژی و فناوری

ساره امیری کیست و چگونه مدیر کاوشگر مریخ پیمای این کشور شد؟

همزمان به ارسال کاوشگر اماراتی “امید به مریخ” یک نام بیش از همه توجه ایرانی ها را به خود جلب کرده است آن هم ساره امیری مدیر ایرانی پروژه مریخ نورد “امید” هست.

9 ساعت پیش امارات متحده عربی نخستین کاوشگر مریخ پیمای خود به نام ” امید ” جهت سفر به کره مریخ از جزیره تانگاشیما در ژاپن با راکت H-2A به فضا پرتاب کرد. کاوشگری که برای رسیدن به مریخ با 500 میلیون کیلومتر را طی کند. تا این کشور بعد از 6 سال برنامه خود را عملی کند.

مهندسین اماراتی این پروژه را به کمک دانشگاه های آمریکا تکمیل کرده اند. کاوشگر امید قرار است در فوریه سال آینده به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات عربی متحده به سیاره سرخ برسد. این کاوشگر با 1350 کیلوگرمی برای خروج از جو زمین و سفر ۵۰۰ میلیون کیلومتری خود باید به سرعتی معادل ۴۰ هزار کیلومتر در ساعت برسد.اگر این کاوشگر به مقصد برسد، به مدت یک سال مریخی معادل ۶۸۷ روز، این سیاره را دور خواهد زد و اطلاعاتش را به زمین خواهد فرستاد.

 

اما مدیر ایرانی این پروژه کیست؟ چگونه به اینجا رسید؟ برای معرفی ساره امیری با ای اس دانلود همراه باشید!

ساره امیری (زادهٔ ۱۹۸۷)، وی از بلوچ های ساکن امارات و اصالتاً متعلق به منطقهٔ نیکشهر در بلوچستان ایران ‌میباشد. وقتی دبیرستان‌ را تمام کرد، به دانشگاه امریکایی «شارجه» رفت و مدرک مهندسی کامپیوتر خود را در سال ۲۰۰۸ گرفت. او در سال ۲۰۱۴ در همین رشته کارشناسی ارشد را تمام کرد و بعد از تحصیل، مدیریت سیستم‌های پیشرفته در مرکز فضایی «راشد بن محمد» را در اختیار گرفت. او از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ رییس بخش توسعه و پژوهش‌های این مرکز هم بود. امیری در سال ۲۰۰۹ در تیم برنامه‌ ریزی سیستم کنترل از راه دور ماهواره «دبی‌ست ۱» مشغول به فعالیت بود و همین نقش را در راه‌اندازی ماهواره «دبی‌ست ۲» برعهده داشت.

طبق حکمی که «محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات برای ساره امیری صادر کرده، علاوه بر پست وزیر علوم پیشرفته این کشور، ریاست تیم اکتشاف مریخ و رییس شورای دانشمندان این کشور است. شورای دانشمندان امارات در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده است.

ساره امیری در دسامبر ۲۰۱۵ در گفت‌وگو با مجله «خلیج»، فعالیت در امور فضایی را به عنوان یکی از آرزوهای همیشگی خود توصیف کرده بود: «اولین روز در مرکز فضایی بن راشد نمی‌دانستم این اولین قدم من به سمت تحقق آرزوی همیشگی‌ام است. این قدم، من را به کشف فضا و تجربه کار کردن با ماهواره‌ها نزدیک کرد. اولین روزی که وارد محل کارم شدم، فهمیدم که باید به خودم متکی باشم و هیچ فرد با تجربه‌ای آن‌جا نیست که کار را به من یاد بدهد. تمام اعضای تیم اولین بار بود که با بخش فنی ماهواره کار می‌کردند. همه فکر می‌کردند این‌که گروهی از جوانان که بزرگ‌ترین‌شان ۲۷ ساله است بتوانند ماهواره‌ای طراحی کرده و به فضا پرتاب کنند.»

مریخ پیمای اماراتی امید
مریخ پیمای اماراتی امید

این گروه توانست در نوامبر ۲۰۱۳ ماهواره «دبی‌ست ۲» را که پنج سال روی آن کار کرده بود، به فضا پرتاب کند. ساره امیری دو سال بعد از طرف «انجمن جهانی اقتصاد» به پاس فعالیت‌هایش در زمینه توسعه علم، تکنولوژی و مهندسی، به عنوان یکی از ۵۰ دانشمندان جوان جهان انتخاب شد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا