تکنولوژی و فناوریآموزش کامپیوترویندوز

آموزش بکاپ و بازیابی اطلاعات کروم و فایرفاکس – تاریخچه و یوزر پسورد ها

آموزش بکاپ و بازیابی یوزر ، پسورد ها و بوکمارک ها در فایرفاکس جدید و کروم

فایرفاکس در نسخه های 57 به بالاتر خروجی گرفتن از یوزر پسورد و اطلاعات کاربری در سایت های مختلف را غیر فعال کرده است. به احتمال زیاد دلیل اصلی فایرفاکس برای غیر فعال کردن چنین قابلیتی، امنیت اطلاعات کاربران باشد. چرا که پس از هک سیستم و یا هک فایرفاکس هکرها می توانند در یک فایل کم حجم تمامی اطلاعات ذخیر شده کاربران مثل یوزر پسورد در شبکه های اجتماعی، اطلاعات بانکی، حساب های کاربری و.. را به سرقت ببرند.

در نسخه قبلی فایرفاکس به راحتی می توانستید از اطلاعات کاربری خود خروجی گرفته و در جای دیگر بر روی مرورگر دیگر ایمپورت کرده و استفاده کنید.وجود چنین قابلیتی در فایرفاکس منطقی به نظر نمی رسید. چرا که اگر کسی به سیستم شما دسترسی پیدا میکرد می توانست در کمتر از چند ثانیه از اطلاعات مرورگر شما بکاپ گرفته و بتواند اطلاعات کاربری شما را در جای دیگر برای اهداف خود استفاده کنند. قابلیت امنیتی که اکثر کاربران فایرفاکس از خطرات آن اطلاعی نداشتند. از آنجا که بعضی از کاربران از اینترنت در مکان های عمومی استفاده می کنند و هنگام ورود به سایت یا شبکه اجتماعی یوزر پسورد آنها ذخیره شود و پس از اتمام کار فراموش کنند که اطلاعات ذخیره شده خود را پاک کنند. این اطلاعات می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد.

اما اینکه کاربران نتواند از اطلاعات کاربری خود که بسیار مهم و حساس هست بکاپ بگیرند یا آنها را اکسپورت کنند. چندان برای کاربران مرورگر دوست داشتنی فایرفاکس خوشایند نیست. به هر حال حق هر کاربری است که بتواند از اطلاعات خود در جایی بکاپ تهیه کند. تا در صورت خرابی سیستم، از کار افتادن ویندوز و یا سوختن هارد دیسک بتواند از اطلاعات خود استفاده کند.

بعد از آپدیت فایرفاکس به نسخه های جدید مثلا firefox 58 و Mozilla Firefox Quantum و بالاتر حتی افزونه Firefox Password Exporter هم نمی توان از پسوردهای ذخیره شده خروجی و بکاپ تهیه کرد.

از آن زمان تا کنون میلیون ها کاربر در اینترنت به دبنال افزونه و ترفندهای برای گرفتن خروجی از پسوردهای ذخیره شده در فایرفاکس بوده اند. از آنجا در دنیای مجازی برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. برای گرفتن خروجی از اطلاعات کاربری و پسوردهای ذخیره شده فایرفاکس نیر دو روش برای شما آماده کرده ایم.

این دو روش بر روی تمامی نسخه های فایرفاکس حتی نسخه جدید Mozilla Firefox Quantum v61 نیز تست شده است.


1.بکاپ از اطلاعات مرورگرها با نرم افزار Hekasoft Backup Restore

ابتدا بهترین و ساده ترین روش جهت تهیه پشتیبانی از اطلاعات فایرفاکس و سپس ایمپورت و بازیابی آنها بعد از نصب ویندزو یا حذف مرورگر و یا استفاده بر روی سیستم های دیگر را به شما آموزش می دهیم.

البته این روش تنها مختص فایرفاکس نیست. بلکه می توان بر روی تمامی مرورگر ها آن را پیاده کرد.

1- ابتدا نرم افزار Hekasoft Backup Restore را دانلود و نصب کنید. پیشنهاد میکنم نسخه 0.75 را نصب کنید.

2- به فرض مثال شما می خواهید ویندوز عوض کنید یا به دلایلی می خواهید مرورگر خود را حذف و دوباره نصب کنید.خوب ابتدا از مرورگر خارج شوید

3- نرم افزار ذکر شده را اجرا کنید. مطابق تصویر زیر از لیست مرورگرها ، مرورگری که می خواهید از اطلاعات بکاپ بگیرید را انتخاب می کنید.

4- سپس در مرحله بعد درایو غیر از درایو C یا درایو محل نصب ویندوز برای ذخیره فایل بکاپ انتخاب می کنید و گزینه اوکی را می زنید.

5- در این مرحله چند دقیقه صبر کنید تا از اطلاعات مرورگر شما مثل یوزر پسورد ، تاریخچه ، بوکمارک و.. مسیر تعیین شده بکاپ تهیه شود.جهت اطمینان از گرفته شدن بکاپ و فایل پشتیبانی به مسیر مشخص شده مراجعه کنید تا مطممئن شوید که آیا بکاپ تهیه شده یا نه.

برای محکم کاری و اطمینان بیشتر سعی کنید دوبار در دو پوشه متفاوت بکاپ تهیه کنید.

خوب تا اینجا شما توانسته اید از اطلاعات مرورگر خود بکاپ تهیه کنید.حالا برای بازیابی باید چکار کرد.

6- پس از نصب مجدد ویندوز یا حذف و نصب مجدید مرورگر ، ابتدا از آن خارج شوید. سپس مطابق تصویر زیر گزینه restore را تیک بزنید. از لیست مرورگر ها Mozila Firefox را انتخاب کنید.

7- در مرحله بعد از شما فایل بکاپ را می خواهد. فایل بکاپ را انتخاب کنید. چند دقیقه ای تحمل نمایید تا کار restore و بازیابی اطلاعات مرورگر انجام گیرد.

بکاپ و بازیابی اطلاعات مرورگر به این روش طوری هست که حتی تب های باز شده و سایت ها و شبکه های اجتماعی که در آنها حضور داشته اید، بدون آنکه خارج شوید بازیابی می گردد. به گونه ای که انگار اصلا از مرورگر مد نظر خود خارج نشده اید.

این روش ساده ترین راه بکاپ و بازیابی اطلاعات مرورگر بود. که در کمترین زمان می توان این کار را انجام داد.

و حتی فایل بکاپ تهیه شده را می توان بر روی مرورگر فایرفاکس در سیستم های ویندوزی دیگر نیز ریستور کرد.

ذخیره اطلاعات مرورگر بر روی سرورهای شرکت سازنده مثل گوگل یا فایرفاکس

روش دومی هم نسبت به روش های دیگر کارایی بهتری دارد. و مشابه کروم اطلاعات شما بر روی سرور های فایرفاکس ذخیره می شود.

در این روش از طریق فعال سازی اکانت فایرفاکس خود در قسمت Tools/Option/Sync از اطلاعات شما بر روی سرورهای این شرکت نیز بکاپ تهیه می شود. که پس از نصب دوباره مرورگر و وارد کردن یوزر پسورد در این قسمت و کلیک بر روی sync اطلاعات شما از سرورهای فایرفاکس فراخوانی می شوند.

برای انجام این کار فقط کافیست مطابق تصویر شما به تنظیمات مرورگر قسمت Sync مراجعه کنید.

سپس یک اکانت با استفاده از جیمیل خود ایجاد می کنید. یا اگر از قبل اکانت فایرفاکس داشته اطلاعات آن را وارد می کنید. در این مرحله به صورت اتوماتیک از اطلاعات شما بر روی سرور های فایرفاکس بکاپ تهیه می شود. تا در صورت حذف و نصب دوباره مرورگر اطلاعات خود را وارد می کنید. سپس گزینه Sync Now را می زنید. و مرورگر شروع به بازیابی اطلاعات از سرورهای مرجع می کند.

بکاپ و بازیابی اطلاعات مرورگر با نرم افزار PasswordFox

ابتدا از لینک های زیر نرم افزار PasswordFox  مطابق به ورژن سیستم عامل ویندوز دانلود می کنید.

Download PasswordFox 32-bit

Download PasswordFox 64-bit

پس از دانلود و اجرای نرم افزار به صورت خودکار تمامی یوزر پسوردهای ذخیره شده در مرورگر فایرفاکس را لود می کند.

با گرفتن Ctrl+A همه را انتخاب کنید

سپس از منوی بالای نرم افزار گزینه فایل سپس گزینه save selected items را اوکی کنید.

در مرحله بعد که اطلاعات شما به صورت یک فایل با فرمت txt. ذخیره می شود. حالا شما می توانید فایل تکست ذخیره شده را باز کنید و اطلاعات خود را مشاهده کنید.

خروجی از اطلاعات مرورگر با نرم افزار Password Exporter

روش دوم برای ذخیره پسوردهای فایرفاکس و خروجی گرفتن از آنها استفاده از نرم افزار FF Password Exporter است که از لینک زیر قابل دانلود است..

ابتدا نرم افزار FF Password Exporter از لینک زیر دریافت کنید سپس آن را اجرا کنید.

Windows 7, 8, 10 and later

با توجه به ورژن ویندوز خود نرم افزار را از لینک های بالا دانلود کنید.

سپس آن را اجرا کنید. پس از اجرای نرم افزار صفحه زیر مشامده می شود. که به صورت اتوماتیک مسیر فایل مربوط به یوزر پسورهای شما را شناسایی می کند.

فقط کافیست که شما دکمه export passwords را فشار دهید. تا در پوشه یا درایو مورد نظر شما ذخیره شوند.

سپس می توانید ان را در مسیر بالا که به درایو c و مسیر دقیق تر C:\Users\asdownload\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\t19ukv5l.default اشاره دارد طبق آدرس دقیق مرورگر دوباره ذخیره و جایگزین کنید تا پس از نصب مجدد ویندوز یا مرورگر ایمپورت شوند.

امیدواریم که از این آموزش هم لذت برده باشید. نظرات و پیشنهاد خود را با ما در میان بگذارید!

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا