آموزش کامپیوترویندوز

چرا باید فایل Hiberfil.sys از ویندوز 10 حذف کرد؟

آیا باید فایل Hiberfil.sys را از ویندوز 10 حذف کرد؟

hibernation یکی از امکانات خوب و دوست داشتنی برای رایانه شما می باشد که در قالب ویندوز 10 ارائه می شود. هایبرنیت یا به اصطلاح دیگر (خواب زمستانی) در ویندوز10 فضای دیسک زیادی را اشغال می کند. شما می توانید پرونده Hiberfil.sys را از ویندوز خود حذف کنید، اما؛ آیا باید این کار را انجام دهید؟

هنگام اسکن رایانه خود برای یافتن پرونده های بزرگ مطمئنا با پرونده Hiberfil.sys روبرو شده اید. این پرونده در ویندوز 10 مسئولیت رسیدگی به حالت Hibernatoin را برعهده دارد که در ادامه به شما می گوییم که آیا به این پرونده احتیاج دارید؟ یا باید آن را حذف کنید تا فضای بیشتری را در سیستم خود ذخیره کنید؟

هایبرنیت یا Hibernation چیست؟

هایبرنیت یکی از چندین گزینه قدرتمند در ویندوز 10 می باشد که شاید اطلاعات زیادی از آن نداشته باشید. استفاده از حالت Shut down به این معنی است که شما می خواهید به طور کامل دستگاه خود را خاموش کنید و پس از راه اندازی رایانه باید تمامی برنامه های خود را از نوع راه اندازی کنید. اما Sleep و Hibernation دو حالت گزینه اصلی دیگر هستند که در ویندوز 10 کاربران به آنها دسترسی دارند.
هنگامی که شما از حالت Sleep استفاده می کنید، جلسه فعلی شما را در رم ذخیره می کند و ویندوز را در حالت کم مصرف قرار می دهد. هنگامی که رایانه خود را به طور مجدد راه اندازی کرده اید، می توانید تقریباً بلافاصله درست در همان جایی که متوقف شده اید دوباره به مرحله عمل برگردید. و در واقع نیازی به راه اندازی دوباره برنامه ها و نشست های خود را ندارید.

Hibernate یک قدم جلوتر می رود. هایبرنیت به جای ذخیره برنامه ها در RAM (که اگر باتری شما خالی شود یا برق رایانه قطع شود از بین می رود) ، آن را به طور موقت در هارد دیسک ذخیره می کند و سپس خاموش می شود. با hibernate، می توانید سیستم خود را به مدت یک هفته از برق جدا کنید، دوباره به برق متصل کنید و سپس همانجا که متوقف شده بود دوباره از سر بگیرید.
هایبرنیت اگر قصد استفاده طولانی مدت از رایانه خود را نداشته باشید، یا بدون نگرانی از خاموش شدن دستگاه خود بخواهید برنامه های خود را ذخیره کنید، گزینه بسیار خوبی می باشد. همچنین برای لپ تاپ ها گزینه خوبی است، زیرا می توانید حالت خود را ذخیره کنید در حالی که مطمئن می شوید رایانه شما به طور تصادفی در کوله پشتی روشن نخواهد شد.

آیا گزینه Hibernate را در ویندوز 10 ندارید؟

اگر هنگام کلیک بر روی آیکون Power یا نماد خاموش / روشن دستگاه، از منوی start گزینه Hibernate را مشاهده نکردید، می توانید به صورت زیر آن را فعال کنید.

برای انجام این کار ، تنظیمات را باز کرده و پس از آن system و Power & sleep را انتخاب کنید. در بخش «Related settings» در سمت راست، روی «Additional power settings» کلیک کنید تا منوی «Power Options» یا گزینه های قدرتمند در صفحه کنترل باز شود.

در اینجا ، در نوار کناری سمت چپ، بر روی گزینه “Choose what the power buttons do” کلیک کنید.

در منوی حاصل ، روی تغییر تنظیمات در بالا کلیک کنید تا بتوانید تغییراتی ایجاد کنید. سپس گزینه Hibernate را علامت بزنید تا در فهرست حالت های خاموش کردن کامپیوتر نمایش داده شود.

در صورت تمایل می توانید گزینه های دیگر را در اینجا بردارید، که معمولا نیازی به انجام این کار نیست. استثنائا گزینه Fast Startup است که می تواند باعث کندی زمان بوت شدن و سایر مشکلات شود.

Hiberfil.sys در ویندوز 10 چیست؟


ویندوز از فایل hiberfil.sys برای ذخیره پرونده ها و برنامه های شما در هنگامی که شما با حالت Hibernate رایانه خود را خاموش کرده اید استفاده می کند. و این یک مسئله حیاتی است که همه برنامه ها و پرونده هایی که هنگام Hibernate باز کرده اید باید به جایی بروند.



بسته به میزان حافظه رایانه شما، این پرونده می تواند 10 گیگابایت یا بیشتر را اشغال کند. اگر هرگز اشتیاقی به استفاده از حالت Hibernate ندارید، می توانید این ویژگی را غیرفعال کرده و فضای دیسک را بازیابی کنید.

نحوه حذف Hiberfil.sys در ویندوز 10

این پرونده به صورت خودکار حذف نمی شود، چرا که ویندوز دوباره آن را نصب می کند. در عوض می توانید با اجرای یک دستور در خط فرمان هایبرنیت یا خواب زمستانی را غیرفعال کنید.

1- بر روی دکمه “start” کلیک کرده سپس گزینه Command Prompt (Admin) یا گزینه Windows PowerShell (Admin) را انتخاب کنید. 
2- برای غیرفعال کردن هایبرنیت دستور powercfg -h off را وارد کنید.

پس از انجام این کار ، ویندوز پرونده hiberfil.sys را حذف می کند و دیگر Hibernate را به عنوان گزینه در فهرست قدرت مشاهده نخواهید کرد. اگر بعداً قصد فعال سازی حالت Hibernate را داشتید، فقط یک پنجره Command Prompt دیگر را باز کنید و دستور را اجرا کنید تا دوباره فعال شود: این بار باید دستور powercfg -h on را وارد کنید.

مشاهده Hiberfil.sys

اگر مطمئن نیستید که همه چیز حذف شده، کافیست پرونده Hiberfil.sys را در درایو C جستجو کنید تا مطمئن شوید که پوشه آن حذف شده است. C/hiberfil.sys آدرس این پرونده می باشد. با این وجود، قبل از مشاهده پوشه باید چند تنظیمات را تغییر دهید. پنجره File Explorer را باز کرده و تب View و سپس دکمه Options را انتخاب کنید. در پنجره باز شده به تب View بروید ، و دو گزینه را انتخاب کنید:

  • گزینه Show hidden files, folders, and drives را فعال کنید.
  • مطمئن شوید کادر Hide protected operating system files (Recommended) علامت گذاری نشده است.

آیا باید Hibernate را غیرفعال کنید؟


اگرچه حذف پوشه hiberfil.sys به اندازه کافی آسان است، اما اینکه آن را حذف کنید یا نه، سوال دیگری است.
واقعاً ، تنها دلیل غیرفعال کردن هایبرنیت و حذف hiberfil.sys صرفه جویی در فضای دیسک است. اگر یک SSD کوچک با تنها چند گیگابایت رایگان دارید، غیرفعال کردن حالت Hibernate منطقی است که هرگز از آن استفاده نکنید. قبل از حذف این قابلیت خوب و خلاص شدن از آن، می توانید روش های دیگری را برای آزاد سازی فضای ویندوز امتحان کنید.

با درایوهای بزرگتر (500 گیگابایت یا بیشتر) ، استفاده از 1-5 درصد فضای دیسک برای یک ویژگی مفید در صورت معامله زیاد نیست.

هنگامی که از Hibernate استفاده می کنید، نیازی به بستن همه برنامه های خود و خاموش کردن در پایان روز نیست، همان برنامه هایی که صبح روز بعد می خواهید آنها را باز کنید. امیدوارم که با پیدا کردن یک راه حل برای آزادسازی فضای دیسک حالت هایبرنیت را برای رایانه خود نگه دارید، و از آن بهرمند شوید.

شما می توانید همیشه جهت دانلود ویندوز 10 آخرین نسخه به سایت ای اس دانلود مراجعه کنید.

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا