تکنولوژی و فناوری

آشنایی با ویژگی های اندروید 6 : مارشملو

گوگل دائما در حال به روز رسانی سیستم عامل خود است. سیستم عاملی که در دنیای موبایل بی رقیب است. گوگل اخیر از نسخه جدید آن یعنی اندروید 6 رونمایی کرد. اندروید ۶ (مارشملو) به زودی وارد بازار می‌شود و گوشی‌های نکسوس ۶ گوگل اولین گوشی‌هایی خواهند بود که آن را دریافت خواهند کرد. گوگل در نسخه جدید اندروید تغییرات بسیاری داده و به نوعی بسیاری از نقاط ضعف سیستم‌عامل‌های قبلی خود را برطرف کرده است. در ادامه نگاهی گذرا به این ویژگی‌ها خواهیم داشت.

واکنش سریع

در اندروید جدید تلاش شده است که  وقتی نوتیفیکیشن جدید از اپلیکیشن‌هایی می‌آید که نیاز به توجه یا پاسخ شما دارند، فارغ از این‌که در آن زمان در چه نرم‌افزار یا مشغول چه کاری هستید، بتوانید در جا پاسخ مورد نیاز به آن مسیج یا سوال را بدهید. به علاوه در این سیستم‌عامل با کلیک کردن بر هر کلمه یا آیکونی روی صفحه، گوگل کارت‌هایی با اطلاعات مفید و مرتبط را برای‌تان ارائه خواهد کرد. به عبارت دیگر در مارشملو، اطلاعات مورد نیاز خیلی سریع‌تر و آسان‌تر از چیزی که انتظارش را دارید به دست‌تان خواهند رسید. برای مثال اگر با دوستی در مسیج فیسبوک قرار شام در رستورانی گذاشته‌اید، کافی است همانجا روی صفحه کلیک کنید تا گوگل اطلاعات مورد نیاز برای رفتن به آن رستوران را برای‌تان فراهم کند؛ اطلاعاتی از قبیل مسیر رفتن به رستوران، ترافیک راه، کیفیت رستوران، منو و  غیره.

key features Android 6.0 Marshmallow (1)

افزایش عمر باطری

دو ویژگی جدید در اندروید ۶ باعث شده‌ است که باطری گوشی‌تان شارژ بیش‌تری نگه دارد. اولین ویژگی دوز (Doze) نام دارد و خاصیت آن این است که وقتی از گوشی‌تان استفاده نمی‌کنید یا گوشی در حال استراحت است، به صورت خودکار آن را به وضعیت خوابیده (Sleep) می‌برد. یکی از جذابیت‌های این ویژگی این است که دیگر نیازی به نگرانی از شارژ گوشی در شب‌ها نیست و حتی اگر یادتان برود، گوشی خودش برای بیدارباش صبح‌گاهی با زنگ شما را بیدار خواهد کرد.

ویژگی دوم در این راستا به استفاده اپ‌ها از باطری مرتبط می‌شود، این ویژگی باعث می‌شود دیگر اپ‌ها نتوانند به دلخواه خویش از باطری گوشی استفاده کنند و استفاده آن‌ها را محدود خواهد کرد تا گوشی شما شارژ بیش‌تری نگاه دارد.

key features Android 6.0 Marshmallow (2)

کنترل در دست کاربران

یکی از انتقادات همیشگی به سیستم‌عامل اندروید این بود که وقتی اپلیکیشنی نصب می‌کنید یا باید به همه درخواست‌های دسترسی آن اجازه بدهید یا قادر نخواهید بود از آن اپ استفاده کنید. اما این مساله دیگر دغدغه کاربران اندروید نخواهد بود. در اندروید جدید نه تنها قادر خواهید بود از میان دسترسی‌های مورد درخواست اپ، به صورت انتخابی به آن‌ها اجازه دهید، بلکه این ویژگی می‌تواند همیشه ادامه داشته باشد، به این معنی که هنگام استفاده از یک اپ از شما پرسیده خواهد شد که مثلا آیا اکنون به این اپ اجازه دسترسی به میکروفون گوشی را می‌دهید یا نه؟ و مجبور نخواهید بود روندی سفت و سخت را برای یک اپ و همیشه داشته باشید بلکه با هر بار استفاده می‌توانید اجازه دسترسی‌های مختلف به آن بدهید یا برعکس دسترسی‌های سابق آن را محدود کنید.

key features Android 6.0 Marshmallow (3)

امنیت بالاتر

در نسخه جدید اندروید اثر انگشت جایگزین پسورد شده است و دیگر نیازی به حفظ کردن پسوردهای گوناگون برای اپلیکیشن‌های مختلف نخواهید داشت. در نتیجه قابلیت اثر انگشت‌خوانی اندروید ۶ هم برای قفل کردن گوشی و هم برای اپ‌های مختلف قابل استفاده است، کافی است انگشت خود را روی صفحه بگذارید و وقتی گوشی لرزش کوچکی کرد به معنی قبول اث رانگشت شما و اجازه دسترسی به گوشی یا اپلیکیشن مد نظر است.

key features Android 6.0 Marshmallow (1)

مترجم گوگل

 از جذابیت‌های بسیار کاربردی اندروید مارشملو این است که دیگر نیازی نیست برای استفاده از مترجم گوگل و ترجمه یک کلمه آن را کپی کرده و مستقلا در گوگل ترنسلیت معنی آن را بیابید. مترجم گوگل در این سیستم‌عامل در تمام اپ‌ها قابل دسترسی است و با انتخاب هر کلمه یکی از گزینه‌هایی که پیش رو خواهید داشت ترجمه آن خواهد بود.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا