علمی و پزشکی
موضوعات داغ

نکات ضروری درباره ویروس کرونا که باید بدانید!

آریو اشراقی رادasdown

کرونا خطرناک ترین ویروس یک دهه اخیر که منشاء آن پر جمعیت ترین کشور جهان یعنی چین می باشد. ویروسی که علاوه بر هزاران کشته و بیش از 70 هزار مبتلا، دومین اقتصاد بزرگ جهان را با بحران جدی روبه رو کرده است. و تا الان درمان قطعی برای مقابله با آن کشف نشده است.

از آنجا که ورود این ویروس به کشور ما به طور رسمی تائید شده و تا کنون چند نفر کشته و ده ها نفر مبتلا شناسایی شده است. این روزها نگرانی مردم درباره این ویروس و بررسی دلایل و راه های نفوذ و راه پیشگیری از آن به یکی از بزرگترین موضوعات مورد جست جو در فضای وب تبدیل شده است.

کرونای جدید (نام علمی: Wuhan seafood market pneumonia virus) یا کروناویروس ووهان با نام رسمی کووید-۱۹ (19-COVID)، یک گونه از فرمانرو کروناویروس است؛ که به‌صورت مخفف 2019-ncov نامیده شده و در زبان عامه به آن ویروس کرونای ووهان گفته می‌شود. ویروس کرونای جدید شامل ویروس سرماخوردگی معمولی، سارس و مِرس (بیماری تنفسی خاور‌میانه) هم می‌شود.

از آنجا که ویروس کرونا مثل دیگر حوادث و موضوعات روز تا حدودی به شایعات و مطالب نادرست مبتلا شده است. در این پست قصد داریم تا به بررسی مهمترین نکات ضروری درباره ویروس کرونا بپردازیم.

توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای محافظت از خودتان در برابر کرونا!

هنگامی که عطسه و سرفه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بگیرید
فوری دستمال را در سطل زبالهٔ دربسته بیاندازید
دست‌های خود را به طور مرتب با صابون و مواد بهداشتی بشویید
از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند (حداقل یک متر) فاصله بگیرید

استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا تاثیری ندارد!

به محض اینکه خبر ورود کرونا به کشور منتشر شده مردم از همان ابتدا به داروخانه هجوم برده اند. و به خرید ماسک اقدام کرده اند. تجربه و شواهد در چین نشان می دهد که استفاده از ماسک تاثیر چندانی ندارد چرا که ماسک ها صورت را به طور کامل نمی پوشانند. اطراف ماسک باز هست و ویروس به راحتی به داخل دهان و بینی شما نفوذ می کند. پس چندان به ماسک اعتماد نکنید. و چنانچه می خواهید از ماسک برای مقابله با کرونا استفاده کنید آن را مرتب عوض کنید. چون ماسک پس از مدت زمانی بر اثر عرق کردن مرطوب می شود به راحتی ویروس ها را عبور می دهد.

البته به این معنی نیست که از ماسک استفاده نکنید یا ماسک هیچ تاثیری ندارد. سعی کنید علاوه بر استفاده از ماسک از حضور در مراکز پرجمعیت و مکان هایی که احتمال شیوع بیماری هست، خودداری کنید. نکات بهداشتی را به شدت رعایت کنید. تا جایی که می توانید سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی این کارها برای مقابله با کرونا تاثیری ندارند! پس خودتان را اذیت نکنید!
1- خوردن سیر
2- غرغره کردن دهان‌شویه
3- شستشوی بینی با محلول نمک
4- مالیدن روغن کنجد اطراف بینی‌
5- سازمان بهداشت جهانی اضافه می‌کند که هیچ‌کدام از این کارها برای محافظت در برابر این ویروس جدید کارساز نیست.


ویروس کرونا از طریق حیوانات منتقل نمی‌شود

از همان روز نخست که خبر شیوع کرونا در چین منتشر شده. کاربران در فضای مجازی منشاء این ویروس را به حیوانات نسبت داده اند. تا بشر بار دیگر ضعف و خرابکاری خودش را به حیوانات بی زبان ربط دهد. ما در مطلب 5 دروغ بزرگ درباره ویروس کرونا به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

سازمان بهداشت جهانی می گوید تا کنون هیچ شواهد و مدرکی دال بر اینکه سگ ها و گربه ناقل ویروس جدید کرونا هستند، به دست نیامده است. پس بیخود این ویروس به سگ و گربه ها نسبت ندهید و با حیوانات همچنان مهربان باشید!
همچنین این سازمان می گوید که جهت رعایت احتیاط و نکات بهداشتی بهتر است هر بار تماس با این حیوانات دست های خود را با آب و صابون بشویید.

حتی حیوانات خانگی دوست‌داشتنی هم می‌توانند ناقل ای‌کُلی یا اشریشیا کُلی و سالمونلا باشند، اینها میکروب‌هایی است که می‌تواند از حیوانات خانگی به انسان منتقل شود.  هر ویروس کرونای جدید منشاء آن احتمالاً حیوانات وحشی در بازار فروش حیوانات زنده در شهر ووهان چین می باشد. پس کرونای جدید پیش از آنکه به انسان سرایت کند در میان حیوانات و پرندگان مثل آنفولانزای مرغی، اِبولا، سارس گسترش پیدا کرده باشد.

چند نکته درباره ویروس کرونا طبق گفته سازمان بهداشت جهانی!

1-دریافت بسته های پستی از چین هیچ خطری ندارند. اگر ترس و وسوسه زیاد دارید آنها را ضد عفونی کنید.
2- این ویروس نمی‌تواند به مدت طولانی بر چنان سطوحی باقی بماند و این موضوع شامل فنجان‌ها و دستگیره‌ٔ درها هم می‌شود.
3- بنا بر توصیهٔ ادارهٔ بهداشت عمومی انگلستان، برای ابتلا به این بیماری باید در تماس مستقیم با فرد بیمار و در فاصلهٔ دو متری او به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر قرار داشته باشید تا خطری شما را تهدید کند.
4- افرادی که در هفته‌های اخیر از شهر ووهان و استان هوبی چین بازگشته باشند، بیشترین خطر ابتلا به این ویروس را دارند.
5- بیشتر این افراد تحت نظر قرار گرفته‌اند و با انجام آزمایش مشخص شد که آلوده به ویروس نیستند.

 

هنوز دارویی برای مقابله با پیشگیری و درمان کرونا ساخته نشده!

هیچ دارو یا واکسن خاصی برای این ویروس جدید وجود ندارد و آنتی‌بیوتیک‌ها هم بر آن اثر ندارند (آنها فقط بر باکتری‌ها اثر دارند).

روش‌هایی برای درمان وجود دارد اما بیشتر افراد خودشان خوب می‌شوند.

پژوهشگران در تلاش برای ساختن واکسن هستند اما این واکسن ابتدا باید آزمایش‌ شود و مدتی طول خواهد کشید تا آماده و تولید شود.

افراد پیر و کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند تنگی‌نفس یا آسم، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت هستند بیش از دیگران در برابر این ویروس جدید آسیب‌پذیرند.

گرچه هر فردی در هر سنی ممکن است به آن دچار شود و تعداد مبتلایان به این ویروس هر روز در چین بیشتر می‌شود اما درصد کمی از افراد به دلیل ابتلا به آن می‌میرند.


خوردن غذای چینی باعث بیماری کرونا نمی شود!

کشورهای شرق آسیا بخصوص چین به استفاده از غذاهای بسیار بد معروفند. مثلا خورد حشرات مثل سوسک، یا قورباغه، عقرب، موش و..  فیلم و تصاویری که از آنها در شبکه های اجتماعی منتشر شده، مدرکی بر این ادعاست.
و حتی کاربران در فضای مجازی با پخش کلیپی از سرو یک سوپ خفاش آن را عامل پیدایش ویروس کرونا دانسته اند. اگر در خارج از کشور زندگی می کنید احتاجی به پرهیز از خوردن غذای چینی نیست.

چنانچه از خواندن این مطلب راضی هستید. پس آن را با دوستان خود در فضای مجازی به اشتراک بگذارید.

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا